Duitse Otto Group blijft klimmen, van postorder naar chatbots en AR | RetailDetail

Duitse Otto Group blijft klimmen, van postorder naar chatbots en AR

Duitse Otto Group blijft klimmen, van postorder naar chatbots en AR
Foto: nitpicker / Shutterstock.com

De Duitse e-commercespeler Otto Group zag zijn online omzet in het voorbije boekjaar met 10,9% groeien naar 7,76 miljard euro. Het voormalige postorderbedrijf wil nu nog verder investeren in start-ups en technologie. 

 

Tweede grootste in Duitsland

In het gebroken boekjaar tot 28 februari tekende Otto Group een knappe omzetstijging van 10,9% op, te danken aan e-commerce. De Duitse thuismarkt is nog steeds goed is voor de overgrote meerderheid van de verkoop: daar haalde Otto 5,4 miljard euro omzet op, een stijging van 10,2%.

 

De groep bevestigt met de cijfers zijn positie als tweede grootste e-commercespeler in Duitsland, na Amazon. “We zijn zeer blij met deze dynamische omzetontwikkeling”, geeft bestuursvoorzitter Rainer Hillebrand dan ook toe. Het bewijst volgens hem dat het bedrijf de juiste strategie voert, maar de topman toont zich tegelijk bewust van de scherpe concurrentie.

 

Focus op augmented reality en digitale assistenten

“Customer centricity” moet voor Hillebrand het kernbegrip blijven bij Otto Group, dat vorig jaar 31 miljoen klanten mocht bedienen. Daarbij wil het bedrijf nog meer inzetten op technologie, en dan meer bepaald op 'conversational commerce': communicatie en verkoop via digitale assistenten en chatbots. Er is een specifiek team aangesteld om deze services verder uit te bouwen.

 

Ook heeft Google - samen met Otto als enige partner uit de retailsector - op het Mobile World Congress in Barcelona een nieuwe augmented reality-toepassing voorgesteld. Met die app voor Otto’s interieurwebshop yourhome.de kunnen mobiele shoppers meubelen via AR in hun huis presenteren.

 

“Of het nu conversational commerce, Internet of Things of datagerichte bedrijfsmodellen zijn, het zwaartepunt ligt op de uitbouw van onze technologische competenties over alle afdelingen van het concern heen”, aldus 'chief digital officer' Sebastian Klauke. Otto Group wil ook nog eens 85 miljoen in eigen start-ups investeren: het toont hoe belangrijk innovatie en technologie voor de holding achter onder meer About You, Hagebau, Bonprix en MyToys.

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Postorder-icoon 3 Suisses legt in België de boeken neer

19/07/2018

De Belgische afdeling van 3 Suisses is failliet verklaard, na een rampzalig begin van de soldenperiode: de webshop verkocht al in de eerste soldendagen 30% minder. Elf banen staan op de tocht.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.