Duitse Otto Group blijft klimmen, van postorder naar chatbots en AR | RetailDetail

Duitse Otto Group blijft klimmen, van postorder naar chatbots en AR

Duitse Otto Group blijft klimmen, van postorder naar chatbots en AR
Foto: nitpicker / Shutterstock.com

De Duitse e-commercespeler Otto Group zag zijn online omzet in het voorbije boekjaar met 10,9% groeien naar 7,76 miljard euro. Het voormalige postorderbedrijf wil nu nog verder investeren in start-ups en technologie. 

 

Tweede grootste in Duitsland

In het gebroken boekjaar tot 28 februari tekende Otto Group een knappe omzetstijging van 10,9% op, te danken aan e-commerce. De Duitse thuismarkt is nog steeds goed is voor de overgrote meerderheid van de verkoop: daar haalde Otto 5,4 miljard euro omzet op, een stijging van 10,2%.

 

De groep bevestigt met de cijfers zijn positie als tweede grootste e-commercespeler in Duitsland, na Amazon. “We zijn zeer blij met deze dynamische omzetontwikkeling”, geeft bestuursvoorzitter Rainer Hillebrand dan ook toe. Het bewijst volgens hem dat het bedrijf de juiste strategie voert, maar de topman toont zich tegelijk bewust van de scherpe concurrentie.

 

Focus op augmented reality en digitale assistenten

“Customer centricity” moet voor Hillebrand het kernbegrip blijven bij Otto Group, dat vorig jaar 31 miljoen klanten mocht bedienen. Daarbij wil het bedrijf nog meer inzetten op technologie, en dan meer bepaald op 'conversational commerce': communicatie en verkoop via digitale assistenten en chatbots. Er is een specifiek team aangesteld om deze services verder uit te bouwen.

 

Ook heeft Google - samen met Otto als enige partner uit de retailsector - op het Mobile World Congress in Barcelona een nieuwe augmented reality-toepassing voorgesteld. Met die app voor Otto’s interieurwebshop yourhome.de kunnen mobiele shoppers meubelen via AR in hun huis presenteren.

 

“Of het nu conversational commerce, Internet of Things of datagerichte bedrijfsmodellen zijn, het zwaartepunt ligt op de uitbouw van onze technologische competenties over alle afdelingen van het concern heen”, aldus 'chief digital officer' Sebastian Klauke. Otto Group wil ook nog eens 85 miljoen in eigen start-ups investeren: het toont hoe belangrijk innovatie en technologie voor de holding achter onder meer About You, Hagebau, Bonprix en MyToys.

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.