Duitse winkelier vraagt entreegeld aan 'showroomers' | RetailDetail

Duitse winkelier vraagt entreegeld aan 'showroomers'

Duitse winkelier vraagt entreegeld aan 'showroomers'

Een winkelier in het Duitse Essen was het beu dat heel wat bezoekers van zijn cadeauwinkel enkel maar wat kwamen rond kijken. Daarom heeft hij besloten om voortaan 2 euro entreegeld te vragen aan iedereen die binnenwandelt.

“Kostbaar tijdverlies”

Wie de winkel van Michael Pütz in Essen binnen komt, wordt onmiddellijk gewaarschuwd dat hij daarvoor 2 euro zal moeten neertellen. Koopt de klant vervolgens niets, dan is hij het geld kwijt. Bij een aankoop krijgt de klant het geld wel terug. "Je moet weten dat ik overdag nog aan leveringen werk. Als hier iemand een kwartiertje komt rondkijken en ik kan niet doorwerken, dan stijgt de druk nog verder. Het is kostbare tijd die ik verlies", legt Pütz de reden achter zijn beslissing uit aan de Duitse krant Die Welt.

 

Pütz krijgt vanuit bepaalde hoeken steun voor zijn actie, vooral dan van andere winkeliers die het tevens beu zijn om een uitstalraam te zijn voor online winkels als Amazon. Andere gebruikers op Facebook zijn minder mild. “Men gaat toch kijken bij verschillende winkels voor men iets koopt! Ik vind dit afzetterij! Hopelijk wordt het verboden of krijgt hij nog weinig klanten over de vloer”, klinkt het in een post op Facebook.

 

Pütz is in ieder geval verrast dat sommige bezoekers er voor kiezen om het entreegeld gewoon neer te tellen, terwijl ze in ruil evengoed een kleine aankoop zouden kunnen doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.

Alibaba-topman en premier Michel bespreken investering in Luik

04/07/2018

Jack Ma, oprichter en voorzitter van de Chinese internetreus Alibaba, heeft een mogelijke investering in Luik besproken met premier Charles Michel. Na afloop was Ma vaag, Michel legt de bal bij het bedrijf.