Duurzame strategie werpt vruchten af voor Unilever

Duurzame strategie werpt vruchten af voor Unilever
Shutterstock

Het is al een tijdje een discussiepunt binnen Unilever, maar de duurzame strategie werpt wel degelijk zijn vruchten af. Zo waren de duurzame merken in 2016 goed voor 60% van de omzetgroei van het bedrijf.

Sustainable Living Plan

Daarnaast groeien de duurzame merken ook nog eens 50% sneller dan de andere merken binnen het bedrijf. Die boodschap brengt Unilever naar buiten in een periode waarin een deel van de aandeelhouders misschien wil afstappen van die strategie. Bij de 40 de meest verkochte merken van Unilever staan momenteel ook 18 duurzame merken, in 2015 waren dat er nog maar 12.

 

Unilever startte zes jaar geleden met het Sustainable Living Plan, waarin meer dan vijftig doelstellingen staan om producten milieuvriendelijker en meer maatschappelijk verantwoord te maken. Zo heeft het sinds 2008 al meer dan 700 miljoen euro weten te besparen dankzij milieuvriendelijke maatregelen. “We hebben al veel vooruitgang geboekt”, zegt CEO Paul Polman. “Onze resultaten tonen dat duurzaamheid goed is voor het bedrijf, met steeds meer bewijs dat onze duurzame merken het beter doen dan de rest.”

 

Extra waarde voor aandeelhouders

Polman voegt er ook nog aan toe dat het Sustainable Living Plan Unilever competitiever maakt en dat het extra waarde creëert voor de aandeelhouders. Ongetwijfeld geen toevallige uitspraak in de nasleep van het overnamebod door Kraft Heinz, dat Unilever een tijd geleden afwimpelde.

 

Toen morde immers een deel van de aandeelhouders, die de overname wel zagen zitten omdat die meer geld zou opleveren op korte termijn. Sindsdien zou er binnen Unilever een kleine tweestrijd zijn, rond het al dan niet doorzetten van de duurzaamheidsstrategie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top