Duurzame strategie werpt vruchten af voor Unilever | RetailDetail

Duurzame strategie werpt vruchten af voor Unilever

Duurzame strategie werpt vruchten af voor Unilever
Shutterstock

Het is al een tijdje een discussiepunt binnen Unilever, maar de duurzame strategie werpt wel degelijk zijn vruchten af. Zo waren de duurzame merken in 2016 goed voor 60% van de omzetgroei van het bedrijf.

Sustainable Living Plan

Daarnaast groeien de duurzame merken ook nog eens 50% sneller dan de andere merken binnen het bedrijf. Die boodschap brengt Unilever naar buiten in een periode waarin een deel van de aandeelhouders misschien wil afstappen van die strategie. Bij de 40 de meest verkochte merken van Unilever staan momenteel ook 18 duurzame merken, in 2015 waren dat er nog maar 12.

 

Unilever startte zes jaar geleden met het Sustainable Living Plan, waarin meer dan vijftig doelstellingen staan om producten milieuvriendelijker en meer maatschappelijk verantwoord te maken. Zo heeft het sinds 2008 al meer dan 700 miljoen euro weten te besparen dankzij milieuvriendelijke maatregelen. “We hebben al veel vooruitgang geboekt”, zegt CEO Paul Polman. “Onze resultaten tonen dat duurzaamheid goed is voor het bedrijf, met steeds meer bewijs dat onze duurzame merken het beter doen dan de rest.”

 

Extra waarde voor aandeelhouders

Polman voegt er ook nog aan toe dat het Sustainable Living Plan Unilever competitiever maakt en dat het extra waarde creëert voor de aandeelhouders. Ongetwijfeld geen toevallige uitspraak in de nasleep van het overnamebod door Kraft Heinz, dat Unilever een tijd geleden afwimpelde.

 

Toen morde immers een deel van de aandeelhouders, die de overname wel zagen zitten omdat die meer geld zou opleveren op korte termijn. Sindsdien zou er binnen Unilever een kleine tweestrijd zijn, rond het al dan niet doorzetten van de duurzaamheidsstrategie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.