Duurzame strategie werpt vruchten af voor Unilever

Duurzame strategie werpt vruchten af voor Unilever
Shutterstock

Het is al een tijdje een discussiepunt binnen Unilever, maar de duurzame strategie werpt wel degelijk zijn vruchten af. Zo waren de duurzame merken in 2016 goed voor 60% van de omzetgroei van het bedrijf.

Sustainable Living Plan

Daarnaast groeien de duurzame merken ook nog eens 50% sneller dan de andere merken binnen het bedrijf. Die boodschap brengt Unilever naar buiten in een periode waarin een deel van de aandeelhouders misschien wil afstappen van die strategie. Bij de 40 de meest verkochte merken van Unilever staan momenteel ook 18 duurzame merken, in 2015 waren dat er nog maar 12.

 

Unilever startte zes jaar geleden met het Sustainable Living Plan, waarin meer dan vijftig doelstellingen staan om producten milieuvriendelijker en meer maatschappelijk verantwoord te maken. Zo heeft het sinds 2008 al meer dan 700 miljoen euro weten te besparen dankzij milieuvriendelijke maatregelen. “We hebben al veel vooruitgang geboekt”, zegt CEO Paul Polman. “Onze resultaten tonen dat duurzaamheid goed is voor het bedrijf, met steeds meer bewijs dat onze duurzame merken het beter doen dan de rest.”

 

Extra waarde voor aandeelhouders

Polman voegt er ook nog aan toe dat het Sustainable Living Plan Unilever competitiever maakt en dat het extra waarde creëert voor de aandeelhouders. Ongetwijfeld geen toevallige uitspraak in de nasleep van het overnamebod door Kraft Heinz, dat Unilever een tijd geleden afwimpelde.

 

Toen morde immers een deel van de aandeelhouders, die de overname wel zagen zitten omdat die meer geld zou opleveren op korte termijn. Sindsdien zou er binnen Unilever een kleine tweestrijd zijn, rond het al dan niet doorzetten van de duurzaamheidsstrategie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Weinig enthousiasme voor nieuwe boekwinkel Amazon in New York

26/05/2017

Online retailer Amazon heeft zijn eerste boekwinkel in New York geopend, maar de reacties op de opening van de nieuwe fysieke winkel zijn niet enkel positief. Analisten vinden immers dat Amazon niet verder gaat dan wat we al kennen van een traditionele boekwinkel.

“Heritage House is hét voorbeeld van een conceptstore”

24/05/2017

De Antwerpse conceptstore Heritage House, gespecialiseerd in Belgisch fooddesign, wil uitgroeien tot een belevingsmerk met internationale allure. De initiatiefnemers openden een pop-up in Home of Retail, het co-creatieplatform van RetailDetail. 

Waarom retailers kleur moeten bekennen

24/05/2017

Of het nu gaat om een sofa, een schoonmaakproduct of een nieuwe outfit: kleur is cruciaal bij de aankoop. Toch wordt het belang van de factor kleur nog onderschat. Trendwatcher Hilde Francq schreef er een boek over: ‘Kleur verkoopt’. 

Forse winstdaling voor Marks & Spencer

24/05/2017

Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.

Shoptalk Europe maakt agenda bekend en geeft tickets weg

23/05/2017

(publireportage) De beurs Shoptalk Europe, die van 9 tot 11 oktober doorgaat in Kopenhagen, heeft naast haar agenda ook een programma bekendgemaakt waarmee retailers gratis kaarten en een deelname in de reiskosten kunnen krijgen.

Hema Schilde als eerste in nieuw jasje

23/05/2017

De vestiging van Hema in Schilde is de eerste Belgische winkel die in een nieuw jasje is gestoken en voortaan volgens het nieuwe concept van de keten werkt. Dit jaar moeten er nog zeventig winkels vernieuwd worden.

Back to top