Eén miljoen Britse retailbanen mogelijk verdwenen tegen 2025

Eén miljoen Britse retailbanen mogelijk verdwenen tegen 2025

Volgens het British Retail Consortium (BRC) is het niet onmogelijk dat er tegen 2025 één miljoen banen verdwijnen in de retailsector in het Verenigd Koninkrijk. Dat zou het gevolg zijn van de opkomst van bepaalde technologieën en stijgende loonkosten.

Druk op de sector

Momenteel werken er drie miljoen mensen in de retailindustrie in het Verenigd Koninkrijk, maar in de toekomst zouden er dus flink wat jobs kunnen verdwijnen. Volgens het BRC zouden de overgebleven banen wel beter zijn dan nu het geval is.

 

Er zijn een aantal factoren die kunnen bijdragen tot het banenverlies. Om te beginnen komen er steeds meer nieuwe technologieën op de markt die taken van werknemers kunnen overnemen. Die nieuwe technologie is echter niet de meest bepalende factor.

 

Volgens het BRC zullen de komende jaren 74.000 van de in totaal 270.000 winkels de deuren moeten sluiten, vanwege het beleid van de Britse regering dat heel wat extra kosten met zich meebrengt voor de handelaars. Onder andere de verhoging van het minimumloon voor werknemers ouder dan 25 jaar van 7,20 pond naar 9 pond in 2020 zou heel wat banen op de tocht zetten.

 

“De combinatie van prijsdeflatie, stijgende bedrijfskosten en groeiden arbeidskosten zet steeds meer druk op een competitieve sector die al door een grote periode met veranderingen is aan het gaan”, zegt Dave Lewis, CEO van Tesco. Heel wat andere bedrijven hebben er al op gewezen dat de hogere loonkosten zullen leiden tot banenverlies of hogere prijzen voor de klant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top