Eén miljoen Britse retailbanen mogelijk verdwenen tegen 2025 | RetailDetail

Eén miljoen Britse retailbanen mogelijk verdwenen tegen 2025

Eén miljoen Britse retailbanen mogelijk verdwenen tegen 2025

Volgens het British Retail Consortium (BRC) is het niet onmogelijk dat er tegen 2025 één miljoen banen verdwijnen in de retailsector in het Verenigd Koninkrijk. Dat zou het gevolg zijn van de opkomst van bepaalde technologieën en stijgende loonkosten.

Druk op de sector

Momenteel werken er drie miljoen mensen in de retailindustrie in het Verenigd Koninkrijk, maar in de toekomst zouden er dus flink wat jobs kunnen verdwijnen. Volgens het BRC zouden de overgebleven banen wel beter zijn dan nu het geval is.

 

Er zijn een aantal factoren die kunnen bijdragen tot het banenverlies. Om te beginnen komen er steeds meer nieuwe technologieën op de markt die taken van werknemers kunnen overnemen. Die nieuwe technologie is echter niet de meest bepalende factor.

 

Volgens het BRC zullen de komende jaren 74.000 van de in totaal 270.000 winkels de deuren moeten sluiten, vanwege het beleid van de Britse regering dat heel wat extra kosten met zich meebrengt voor de handelaars. Onder andere de verhoging van het minimumloon voor werknemers ouder dan 25 jaar van 7,20 pond naar 9 pond in 2020 zou heel wat banen op de tocht zetten.

 

“De combinatie van prijsdeflatie, stijgende bedrijfskosten en groeiden arbeidskosten zet steeds meer druk op een competitieve sector die al door een grote periode met veranderingen is aan het gaan”, zegt Dave Lewis, CEO van Tesco. Heel wat andere bedrijven hebben er al op gewezen dat de hogere loonkosten zullen leiden tot banenverlies of hogere prijzen voor de klant.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.