Eén op de twee winkels in Londen filiaal van internationale keten

Eén op de twee winkels in Londen filiaal van internationale keten

Hoe internationaal zijn de A-locaties van onze Europese winkelsteden? Dat becijferde Gerda Roth voor haar afstudeeronderzoek bij retailinformatiekantoor Locatus. Londen blijkt de hoogste 'internationale filialiseringsgraad' te hebben.

Vijf steden boven de 50%

Voor een goed begrip: onder 'A-locatie' verstaat de onderzoekster de 200 straten in die steden met het hoogste aantal voorbijgangers (op basis van de Locatus-passantentellingen), met 'internationale winkelformule' bedoelt de onderzoekers een keten die in minimaal zes landen aanwezig is, onder de noemer detailhandel of leisure valt en minimaal één keer voorkomt op de onderzochte A-locatie. Op die manier kwam Gerda Roth uit op 1.780 vestigingen van alles samen 361 internationale ketens.

 

De 21 onderzochte Europese steden hebben gemiddeld 40,6% internationale formules op A-locaties. De rest (59,4%) bestaat dus uit nationale formules, zelfstandige winkels of leegstaand/in aanbouw. Londen is veruit de meest gefilialiseerde winkelstad, met liefst 54,5% van de winkels die opereren onder de vlag van een internationale keten. Dan volgen Barcelona (51,7%) en het Duits trio Hamburg (51,4%), Berlijn (51%) en Keulen (50%). Voor de minst gefilialiseerde winkelsteden moeten we naar Scandinavië: in Stockholm behoort slechts één winkel op de vijf (21%) tot een internationale keten, in Kopenhagen gaat het ook nog altijd maar om één op de vier (26,9%).

 

En in onze regio? In de rangschikking van 21 landen staan Antwerpen op plaats 11 (met 40,5% filialen van internationale ketens) en Brussel op plaats 18 (30,8%). Tussen beide in vinden we ook twee Nederlandse steden: Amsterdam op 14 (37,4%) en Rotterdam op 16 (34,2%).

 

Frankrijk grootste exporteur van ketens

Al die internationale formules, 361 in het totaal, zijn afkomstig uit 24 landen wereldwijd, zo blijkt. Acht op de tien (82%) hebben een Europese herkomst. De meeste internationale formules (16,1% om precies te zijn) hebben een Franse herkomst. "Dit zou je in eerste instantie niet verwachten, gezien de taal", zegt Gerda Roth. "Een formule heeft immers minder barrières wanneer zij haar merk niet hoeft aan te passen voor export. De sterke merkpositionering van de Franse modemerken lijkt hier een plausibele verklaring voor te zijn." Naast Frankrijk staan ook de Verenigde Staten (15%) en Italië (14,4%) op het podium.

 

Bekijken we echter het aantal vestigingen op A-locaties per herkomstland, dan vormen de Verenigde Staten (18,1%), Duitsland (15,4%) en Italië (11,8%) het toptrio en zakt Frankrijk weg naar een zesde plaats (10,5%). "Hieruit zou je kunnen concluderen dat voor vele Franse ketens het minder van belang is om in de drukste winkelstraten te zitten", aldus nog de onderzoekster. Nederland haalt met 2,7% nog net de top-10.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Back to top