Eén op de twee winkels in Londen filiaal van internationale keten

Eén op de twee winkels in Londen filiaal van internationale keten

Hoe internationaal zijn de A-locaties van onze Europese winkelsteden? Dat becijferde Gerda Roth voor haar afstudeeronderzoek bij retailinformatiekantoor Locatus. Londen blijkt de hoogste 'internationale filialiseringsgraad' te hebben.

Vijf steden boven de 50%

Voor een goed begrip: onder 'A-locatie' verstaat de onderzoekster de 200 straten in die steden met het hoogste aantal voorbijgangers (op basis van de Locatus-passantentellingen), met 'internationale winkelformule' bedoelt de onderzoekers een keten die in minimaal zes landen aanwezig is, onder de noemer detailhandel of leisure valt en minimaal één keer voorkomt op de onderzochte A-locatie. Op die manier kwam Gerda Roth uit op 1.780 vestigingen van alles samen 361 internationale ketens.

 

De 21 onderzochte Europese steden hebben gemiddeld 40,6% internationale formules op A-locaties. De rest (59,4%) bestaat dus uit nationale formules, zelfstandige winkels of leegstaand/in aanbouw. Londen is veruit de meest gefilialiseerde winkelstad, met liefst 54,5% van de winkels die opereren onder de vlag van een internationale keten. Dan volgen Barcelona (51,7%) en het Duits trio Hamburg (51,4%), Berlijn (51%) en Keulen (50%). Voor de minst gefilialiseerde winkelsteden moeten we naar Scandinavië: in Stockholm behoort slechts één winkel op de vijf (21%) tot een internationale keten, in Kopenhagen gaat het ook nog altijd maar om één op de vier (26,9%).

 

En in onze regio? In de rangschikking van 21 landen staan Antwerpen op plaats 11 (met 40,5% filialen van internationale ketens) en Brussel op plaats 18 (30,8%). Tussen beide in vinden we ook twee Nederlandse steden: Amsterdam op 14 (37,4%) en Rotterdam op 16 (34,2%).

 

Frankrijk grootste exporteur van ketens

Al die internationale formules, 361 in het totaal, zijn afkomstig uit 24 landen wereldwijd, zo blijkt. Acht op de tien (82%) hebben een Europese herkomst. De meeste internationale formules (16,1% om precies te zijn) hebben een Franse herkomst. "Dit zou je in eerste instantie niet verwachten, gezien de taal", zegt Gerda Roth. "Een formule heeft immers minder barrières wanneer zij haar merk niet hoeft aan te passen voor export. De sterke merkpositionering van de Franse modemerken lijkt hier een plausibele verklaring voor te zijn." Naast Frankrijk staan ook de Verenigde Staten (15%) en Italië (14,4%) op het podium.

 

Bekijken we echter het aantal vestigingen op A-locaties per herkomstland, dan vormen de Verenigde Staten (18,1%), Duitsland (15,4%) en Italië (11,8%) het toptrio en zakt Frankrijk weg naar een zesde plaats (10,5%). "Hieruit zou je kunnen concluderen dat voor vele Franse ketens het minder van belang is om in de drukste winkelstraten te zitten", aldus nog de onderzoekster. Nederland haalt met 2,7% nog net de top-10.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top