Eén op de twee winkels in Londen filiaal van internationale keten | RetailDetail

Eén op de twee winkels in Londen filiaal van internationale keten

Eén op de twee winkels in Londen filiaal van internationale keten

Hoe internationaal zijn de A-locaties van onze Europese winkelsteden? Dat becijferde Gerda Roth voor haar afstudeeronderzoek bij retailinformatiekantoor Locatus. Londen blijkt de hoogste 'internationale filialiseringsgraad' te hebben.

Vijf steden boven de 50%

Voor een goed begrip: onder 'A-locatie' verstaat de onderzoekster de 200 straten in die steden met het hoogste aantal voorbijgangers (op basis van de Locatus-passantentellingen), met 'internationale winkelformule' bedoelt de onderzoekers een keten die in minimaal zes landen aanwezig is, onder de noemer detailhandel of leisure valt en minimaal één keer voorkomt op de onderzochte A-locatie. Op die manier kwam Gerda Roth uit op 1.780 vestigingen van alles samen 361 internationale ketens.

 

De 21 onderzochte Europese steden hebben gemiddeld 40,6% internationale formules op A-locaties. De rest (59,4%) bestaat dus uit nationale formules, zelfstandige winkels of leegstaand/in aanbouw. Londen is veruit de meest gefilialiseerde winkelstad, met liefst 54,5% van de winkels die opereren onder de vlag van een internationale keten. Dan volgen Barcelona (51,7%) en het Duits trio Hamburg (51,4%), Berlijn (51%) en Keulen (50%). Voor de minst gefilialiseerde winkelsteden moeten we naar Scandinavië: in Stockholm behoort slechts één winkel op de vijf (21%) tot een internationale keten, in Kopenhagen gaat het ook nog altijd maar om één op de vier (26,9%).

 

En in onze regio? In de rangschikking van 21 landen staan Antwerpen op plaats 11 (met 40,5% filialen van internationale ketens) en Brussel op plaats 18 (30,8%). Tussen beide in vinden we ook twee Nederlandse steden: Amsterdam op 14 (37,4%) en Rotterdam op 16 (34,2%).

 

Frankrijk grootste exporteur van ketens

Al die internationale formules, 361 in het totaal, zijn afkomstig uit 24 landen wereldwijd, zo blijkt. Acht op de tien (82%) hebben een Europese herkomst. De meeste internationale formules (16,1% om precies te zijn) hebben een Franse herkomst. "Dit zou je in eerste instantie niet verwachten, gezien de taal", zegt Gerda Roth. "Een formule heeft immers minder barrières wanneer zij haar merk niet hoeft aan te passen voor export. De sterke merkpositionering van de Franse modemerken lijkt hier een plausibele verklaring voor te zijn." Naast Frankrijk staan ook de Verenigde Staten (15%) en Italië (14,4%) op het podium.

 

Bekijken we echter het aantal vestigingen op A-locaties per herkomstland, dan vormen de Verenigde Staten (18,1%), Duitsland (15,4%) en Italië (11,8%) het toptrio en zakt Frankrijk weg naar een zesde plaats (10,5%). "Hieruit zou je kunnen concluderen dat voor vele Franse ketens het minder van belang is om in de drukste winkelstraten te zitten", aldus nog de onderzoekster. Nederland haalt met 2,7% nog net de top-10.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.