Eén op de vier Belgische winkels maakt deel uit van een keten

Eén op de vier Belgische winkels maakt deel uit van een keten

Hoe komt het dat we denken dat in ons land almaar meer winkelketens actief zijn, terwijl uiteindelijk slechts 24% van de Belgische winkels deel uitmaakt van een keten? Omdat die filialen intussen al 52% van de totale winkeloppervlakte bezetten.

Filialisering groeit helft trager dan vóór 2012

Van de 82.476 winkels die ons land telt, maken er 19.486 deel uit van een winkelketen. Dat blijkt uit cijfers van Locatus, leverancier van retailinformatie. Zeven jaar geleden was nog maar 15,6% van alle winkels een filiaal van een grotere winkelformule, vandaag ligt de filialiseringsgraad in ons land al op bijna 24%.

 

"Toch zien we rond 2012 wel een kentering. Vóór die tijd was sprake van een toename met ruim 1 procentpunt per jaar. Vanaf 2012 is dit gehalveerd naar 0,5 of 0,6 procentpunt per jaar", zegt Nicole Dirksen-Janken van Locatus.

 

Bijna één op vier lijkt misschien weinig, maar die winkelketens gaan wel met de grootste winkeloppervlakte aan de haal. "Als we naar winkelmeters kijken is de filialiseringsgraad meer dan het dubbele. De grotere winkels zijn vaak juist de filiaalwinkels. Bijna 52% van de winkelmeters in de detailhandel is van een filiaalbedrijf en dit percentage stijgt nog steeds." Al was 2012 ook hier een kantelmoment: "Ligt vóór 2012 de jaarlijkse stijging rond de 2 procentpunt, na die tijd is dit gehalveerd tot circa 1 procentpunt."

 

Toch nog 33 branches met enkel zelfstandigen

Uitgedrukt in aantal winkels zijn de modewarenhuizen (à la e5 mode en H&M) het sterkst gefilialiseerd, gevolgd door de textielsupers (à la Zeeman) en de supermarkten (Delhaize, Carrefour & Co). Maar in vierkante meters zijn de supermarkten de kampioenen, gevolgd door de drogisterijen (à la Kruidvat) en de textielsupers.

 

Toch zijn er nog wel degelijk branches die aan elke ketenvorming ontsnapt zijn. Van de 137 detailhandelbranches die Locatus onderscheidt, zijn er nog altijd 33 die exclusief op zelfstandigen draaien. Het gaat dan om bijvoorbeeld Souvenirs, Ledermode, Antiek, Hengelsport, Watersport, Munten/Postzegels of nog Stripboeken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top