Eén op de vier Belgische winkels maakt deel uit van een keten

Eén op de vier Belgische winkels maakt deel uit van een keten

Hoe komt het dat we denken dat in ons land almaar meer winkelketens actief zijn, terwijl uiteindelijk slechts 24% van de Belgische winkels deel uitmaakt van een keten? Omdat die filialen intussen al 52% van de totale winkeloppervlakte bezetten.

Filialisering groeit helft trager dan vóór 2012

Van de 82.476 winkels die ons land telt, maken er 19.486 deel uit van een winkelketen. Dat blijkt uit cijfers van Locatus, leverancier van retailinformatie. Zeven jaar geleden was nog maar 15,6% van alle winkels een filiaal van een grotere winkelformule, vandaag ligt de filialiseringsgraad in ons land al op bijna 24%.

 

"Toch zien we rond 2012 wel een kentering. Vóór die tijd was sprake van een toename met ruim 1 procentpunt per jaar. Vanaf 2012 is dit gehalveerd naar 0,5 of 0,6 procentpunt per jaar", zegt Nicole Dirksen-Janken van Locatus.

 

Bijna één op vier lijkt misschien weinig, maar die winkelketens gaan wel met de grootste winkeloppervlakte aan de haal. "Als we naar winkelmeters kijken is de filialiseringsgraad meer dan het dubbele. De grotere winkels zijn vaak juist de filiaalwinkels. Bijna 52% van de winkelmeters in de detailhandel is van een filiaalbedrijf en dit percentage stijgt nog steeds." Al was 2012 ook hier een kantelmoment: "Ligt vóór 2012 de jaarlijkse stijging rond de 2 procentpunt, na die tijd is dit gehalveerd tot circa 1 procentpunt."

 

Toch nog 33 branches met enkel zelfstandigen

Uitgedrukt in aantal winkels zijn de modewarenhuizen (à la e5 mode en H&M) het sterkst gefilialiseerd, gevolgd door de textielsupers (à la Zeeman) en de supermarkten (Delhaize, Carrefour & Co). Maar in vierkante meters zijn de supermarkten de kampioenen, gevolgd door de drogisterijen (à la Kruidvat) en de textielsupers.

 

Toch zijn er nog wel degelijk branches die aan elke ketenvorming ontsnapt zijn. Van de 137 detailhandelbranches die Locatus onderscheidt, zijn er nog altijd 33 die exclusief op zelfstandigen draaien. Het gaat dan om bijvoorbeeld Souvenirs, Ledermode, Antiek, Hengelsport, Watersport, Munten/Postzegels of nog Stripboeken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top