Eén op de vier Belgische winkels maakt deel uit van een keten

Eén op de vier Belgische winkels maakt deel uit van een keten

Hoe komt het dat we denken dat in ons land almaar meer winkelketens actief zijn, terwijl uiteindelijk slechts 24% van de Belgische winkels deel uitmaakt van een keten? Omdat die filialen intussen al 52% van de totale winkeloppervlakte bezetten.

Filialisering groeit helft trager dan vóór 2012

Van de 82.476 winkels die ons land telt, maken er 19.486 deel uit van een winkelketen. Dat blijkt uit cijfers van Locatus, leverancier van retailinformatie. Zeven jaar geleden was nog maar 15,6% van alle winkels een filiaal van een grotere winkelformule, vandaag ligt de filialiseringsgraad in ons land al op bijna 24%.

 

"Toch zien we rond 2012 wel een kentering. Vóór die tijd was sprake van een toename met ruim 1 procentpunt per jaar. Vanaf 2012 is dit gehalveerd naar 0,5 of 0,6 procentpunt per jaar", zegt Nicole Dirksen-Janken van Locatus.

 

Bijna één op vier lijkt misschien weinig, maar die winkelketens gaan wel met de grootste winkeloppervlakte aan de haal. "Als we naar winkelmeters kijken is de filialiseringsgraad meer dan het dubbele. De grotere winkels zijn vaak juist de filiaalwinkels. Bijna 52% van de winkelmeters in de detailhandel is van een filiaalbedrijf en dit percentage stijgt nog steeds." Al was 2012 ook hier een kantelmoment: "Ligt vóór 2012 de jaarlijkse stijging rond de 2 procentpunt, na die tijd is dit gehalveerd tot circa 1 procentpunt."

 

Toch nog 33 branches met enkel zelfstandigen

Uitgedrukt in aantal winkels zijn de modewarenhuizen (à la e5 mode en H&M) het sterkst gefilialiseerd, gevolgd door de textielsupers (à la Zeeman) en de supermarkten (Delhaize, Carrefour & Co). Maar in vierkante meters zijn de supermarkten de kampioenen, gevolgd door de drogisterijen (à la Kruidvat) en de textielsupers.

 

Toch zijn er nog wel degelijk branches die aan elke ketenvorming ontsnapt zijn. Van de 137 detailhandelbranches die Locatus onderscheidt, zijn er nog altijd 33 die exclusief op zelfstandigen draaien. Het gaat dan om bijvoorbeeld Souvenirs, Ledermode, Antiek, Hengelsport, Watersport, Munten/Postzegels of nog Stripboeken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top