Eén van deze tien wordt “winkelconcept van het jaar”

Eén van deze tien wordt “winkelconcept van het jaar”

In oktober reikt Comeos, de federatie voor handel en diensten, de Mercuriusprijs uit. Wie volgt Medi-Market op als winkelconcept van het jaar? Tien laureaten gaan de uitdaging aan.

Onafhankelijke jury

Een onafhankelijke jury van zeven retailexperts kiest het “winkelconcept van het jaar” uit een stapel dossiers. Anneleen Desmyter (QRF) leidt als juryvoorzitter alles in goede banen. Joëlle Liberman (Belgian Marketing & Management Association) beoordeelt het marketingpotentieel, terwijl professoren Gino Van Ossel (Vlerick Business School) en Claude Boffa (Solvay Retail Management Programme) de dossiers bekijken uit academisch perspectief. Katelijn Quartier (Universiteit Hasselt) is actief in retailontwerp, Stefan Van Rompaey (RetailDetail) bezoekt als retailjournalist wekelijks nieuwe winkels en Silvie Vanhout (The Retail Academy) geeft heel wat handelaars hands-on opleidingen.

 

Tijdens een spetterende prijsuitreiking op 26 oktober in De BEL (Tour & Taxis) maakt de jury de winnaar van de Mercuriusprijs bekend.

 

Tien laureaten

De jury selecteerde tien laureaten uit de ingezonden dossiers. Wat zij gemeen hebben? Een nadruk op beleving en storytelling, het centraal plaatsen van de mens en inzetten op diepgaande vernieuwing, al dan niet in een volwassen markt. De tien laureaten zijn (in alfabetische volgorde):

•            Alvo (Kortessem) is een supermarkt met een echt marktgevoel: je wandelt van “kraam naar kraam” en vindt er voornamelijk verse, lokale en eerlijke producten.

•            Blabloom staat voor duurzame baby- en kinderproducten en heeft een sterke omnichannelstrategie.

•            Boobs-‘N-Burps heeft een duidelijke sociale missie: moeders positief laten kiezen voor borstvoeding.

•            Carrefour Mons Les Grands Prés vindt de hypermarkt opnieuw uit en plaatst daarbij de mens centraal.

•            Connections Travel Store (Hasselt en Antwerpen): hier waan je je in een oogwenk “op reis” dankzij de virtualrealityervaring en de themahoeken, ingericht in de sfeer van de bestemming.

•            Damart zet extra in op dienstverlening en klantgerichtheid binnen hun knap vernieuwd winkelconcept.

•            Design Is Wolf is een Belgisch designmerk dat al zijn meubels zelf produceert tegen een toegankelijke prijs.

•            Dockx Service Shops (Drogenbos en Nijvel) doen zoveel meer dan de verhuur van voertuigen: je kan er bijvoorbeeld verhuisdozen kopen, een verhuislift huren of een pakketje afhalen.

•            Juttu, het nieuwe winkelconcept van A.S. Adventure, omschrijft zichzelf als een magazine dat je doorbladert, met verschillende rubrieken: mode, decoratie, food en creative space.

•            Marks & Spencer opende na veertien jaar Belgische afwezigheid een flagshipstore van 5.000 m² op de Guldenvlieslaan.