E-commerce in Europa blijft sterk groeien

E-commerce in Europa blijft sterk groeien
Shutterstock

In het European Ecommerce Report 2017, een gezamenlijk rapport van Ecommerce Europe, EuroCommerce en de Ecommerce Foundation, wordt gesteld dat ook in 2017 e-commerce in Europa zal blijven groeien: vooral dan in Centraal- en Oost-Europa.

West-Europa aan kop

In 2016 groeide de totale online omzet in Europa met 15% naar 530 miljard euro en de verschillende belangenverenigingen verwachten dat die trend zich in 2017 zal doorzetten, met een gelijkaardige groei van 14% naar 602 miljard euro.

 

De online verkoop groeit in heel Europa, maar niet overal even snel. In West-Europa wordt momenteel het grootste aandeel van de omzet online gehaald. Het Verenigd Koninkrijk is op dat vlak het beste van de klas, daar komt 33% van de volledige online omzet van Europa vandaan. In het Verenigd Koninkrijk koopt ook 87% van de consumenten al online.

 

Rest van Europa maakt inhaalbeweging

In Centraal- en Oost-Europa wordt er veel minder online gekocht, maar is de groei dan weer veel hoger, met groeicijfers van 25 tot bijna 40%. Ook kopen er steeds meer consumenten over de grenzen heen: in 2016 kocht 33% van de online shoppers wel eens iets in een ander land. Rusland en Zwitserland doen het op dat vlak het beste, met een score boven 60%.

 

“Veel meer consumenten kopen online en veel meer retailers verkopen online; nog belangijker, beiden combineren online en offline winkelen naadloos tot omnichannel retailing. En de Europese Unie kan helpen: Europa heeft beleid nodig om deze ontwikkelingen te stimuleren en het mogelijk te maken voor consumenten en handelaren om het meeste te maken van een markt van 500 miljoen Europeanen. Europa kan een powerhouse worden voor e-commerce, maar we hebben nog een lange weg te gaan voor dat kan bereikt worden”, zegt Christian Verschueren, directeur-generaal van EuroCommerce.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken mag duizenden Britse pubs overnemen

18/08/2017

Heineken heeft van de Britse concurrentiewaakhond CMA een positief signaal gekregen om de Britse pubs van Punch Taverns over te nemen. In totaal krijgt Heineken zo 1.900 pubs in handen, in ruil voor 305 miljoen pond (350 miljoen euro).

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

Twaalfde groeikwartaal op rij voor Walmart

17/08/2017

’s Werelds grootste supermarktketen, het Amerikaanse Walmart, heeft het voorbije kwartaal de analistenverwachtingen overtroffen en legt voor het twaalfde kwartaal op rij mooie groeicijfers voor. Motor was de sterke groei online.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

Back to top