E-commerce in Europa blijft sterk groeien

E-commerce in Europa blijft sterk groeien
Shutterstock

In het European Ecommerce Report 2017, een gezamenlijk rapport van Ecommerce Europe, EuroCommerce en de Ecommerce Foundation, wordt gesteld dat ook in 2017 e-commerce in Europa zal blijven groeien: vooral dan in Centraal- en Oost-Europa.

West-Europa aan kop

In 2016 groeide de totale online omzet in Europa met 15% naar 530 miljard euro en de verschillende belangenverenigingen verwachten dat die trend zich in 2017 zal doorzetten, met een gelijkaardige groei van 14% naar 602 miljard euro.

 

De online verkoop groeit in heel Europa, maar niet overal even snel. In West-Europa wordt momenteel het grootste aandeel van de omzet online gehaald. Het Verenigd Koninkrijk is op dat vlak het beste van de klas, daar komt 33% van de volledige online omzet van Europa vandaan. In het Verenigd Koninkrijk koopt ook 87% van de consumenten al online.

 

Rest van Europa maakt inhaalbeweging

In Centraal- en Oost-Europa wordt er veel minder online gekocht, maar is de groei dan weer veel hoger, met groeicijfers van 25 tot bijna 40%. Ook kopen er steeds meer consumenten over de grenzen heen: in 2016 kocht 33% van de online shoppers wel eens iets in een ander land. Rusland en Zwitserland doen het op dat vlak het beste, met een score boven 60%.

 

“Veel meer consumenten kopen online en veel meer retailers verkopen online; nog belangijker, beiden combineren online en offline winkelen naadloos tot omnichannel retailing. En de Europese Unie kan helpen: Europa heeft beleid nodig om deze ontwikkelingen te stimuleren en het mogelijk te maken voor consumenten en handelaren om het meeste te maken van een markt van 500 miljoen Europeanen. Europa kan een powerhouse worden voor e-commerce, maar we hebben nog een lange weg te gaan voor dat kan bereikt worden”, zegt Christian Verschueren, directeur-generaal van EuroCommerce.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top