E-commerce stuwt luchthaven Luik naar nieuwe hoogten

Foto: Shutterstock.com

De toegenomen focus op e-commerce legt Liege Airport geen windeiren. Dit jaar zal ze de magische grens van 500 miljoen behandelde pakketten overschrijden, met dank aan Alibaba.

 

Exponentiële groei

Sinds de Luikse luchthaven van de ontwikkeling van de e-commerce een prioriteit heeft gemaakt, kent de sector er een stormachtige groei. Het aantal pakjes explodeerde vorig jaar al naar 362 miljoen, tegenover amper 9 miljoen in 2018. “We zullen dit jaar boven de 500 miljoen pakketten uitkomen”, zegt woordvoerder Christian Delcourt aan L’Echo.

 

Twee factoren spelen een belangrijke rol in die ontwikkeling. Enerzijds is er de structurele groei van de e-commercesector. Daarnaast profiteert de luchthaven mee van de coronacrisis, want ze is met name cruciaal voor de wereldwijde logistiek van medische apparatuur. Ook bij de distributie van vaccins tegen het virus is de Waalse luchthaven nauw betrokken.

 

Full cargo

De werkgelegenheid vaart uiteraard wel bij de groei van de e-commercesector. In 2018 vertegenwoordigde de luchthaven al 8.700 directe en indirecte banen. Vorig jaar werd het aantal jobs al op 9.500 geschat, terwijl Alibaba tegen eind 2021 naar verwachting 900 banen zal creëren.

 

Sinds Liege Airport heeft besloten zich te concentreren op "full cargo", vliegtuigen die uitsluitend goederen vervoeren, stapelen de records zich op. Begin december werd een nieuwe mijlpaal overschreden: die van een miljoen ton vervoerde goederen in het lopende jaar. "Luik is een werelddorp geworden voor alle hoogwaardige goederen die snel en ver moeten reizen ”, zegt Luc Partoune, CEO van de luchthaven. Alles is begonnen met de komst van Cargo Airlines in 1996 en vooral TNT in 1998, weet hij nog.