Ecocheques eindelijk elektronisch

Ecocheques eindelijk elektronisch

Wettelijk gezien zijn elektronische ecocheques al sinds begin dit jaar mogelijk, maar toch kunnen ze pas nu van start gaan, nu de eerste twee uitgevers van elektronische ecocheques door de FOD Economie zijn erkend.

Einde van onbegrijpelijke paradox

De komst van de elektronische ecocheque was al in oktober van vorig jaar aangekondigd. Het koninklijk besluit dat de elektronische versie mogelijk maakte, verscheen op 24 december vorig jaar in het Staatsblad. Pas nu hebben de eerste twee uitgevers echter officieel de toestemming gekregen van de FOD Economie om elektronische ecocheques aan te bieden.

 

“Het werd tijd!”, zegt Jean-Louis Van Houwe, oprichter en topman van Monizze. “Wat is er paradoxaler dan ecocheques uitgeven die toelaten om te investeren in duurzame en milieuvriendelijke goederen en diensten, maar deze cheques vervolgens in grote aantallen te drukken, waarbij nood is aan stockage, transport, distributie, herstockage en hertransport?”

 

Op een persconferentie vorige week kondigde ook al Edenred aan de elektronische variant te mogen aanbieden: “We hebben het fiat gekregen en we lanceren het systeem meteen. De werkgevers die wensen over te schakelen op het elektronische formaat voor de ecocheques kunnen contact met ons opnemen", zei woordvoerder Fanny Charpentier toen.

 

Sodexo, de derde grote speler op de markt van de maaltijd- en ecocheques, wacht nog op het fiat van de overheid: “Sodexo heeft reeds alle nodige stappen ondernomen om de erkenning voor uitgifte van elektronische ecocheques te verkrijgen. Eenmaal dit het geval is, zal de terbeschikkingstelling van de elektronische EcoPass kunnen worden voorzien”, meldt de website van het bedrijf.

 

Alle cheques op één kaart

Anders dan voor maaltijdcheques is de elektronische variant van de ecocheque geen verplichting. Toch benadrukt zowel Edenred als Monnize de voordelen van het nieuwe systeem: werknemers krijgen voortaan hun maaltijd- én ecocheques op één en dezelfde kaart, terwijl de dematerialisering van de cheques een grote administratieve vereenvoudiging betekent voor bedrijven én handelaars. Goed om te weten: de betaalterminals kunnen het onderscheid maken tussen een betaling met maaltijdcheques of een betaling met ecocheques.

 

Jaarlijks ontvangen anderhalf miljoen Belgen ecocheques. Verwacht wordt dat in 2016 voor meer dan 200 miljoen euro in de vorm van ecocheques zal worden uitgegeven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top