Ecocheques en maaltijdcheques op één kaart

Ecocheques en maaltijdcheques op één kaart

Ecocheques kunnen vanaf 1 januari 2016 ook onder elektronische vorm worden toegekend aan tal van werknemers. Ze worden dan bijgeschreven op de kaart van de maaltijdcheques. Een aparte kaart voor de ecocheques is dus niet nodig.

Meer dan 200 miljoen aan koopkracht

De ecocheques werden in 2009 ingevoerd. Ze hadden tot doel om de werknemers een fiscaal aantrekkelijk loonextraatje te geven en tegelijk de aankoop van ecologisch verantwoorde producten aan te zwengelen.

 

In 2014 werden in totaal 24,79 miljoen ecocheques verdeeld. Ze hadden een totale waarde van 202 miljoen euro. Werknemers kunnen er tot 250 euro per persoon bekomen, indien dit voordeel opgenomen is in hun collectieve arbeidsovereenkomst.

 

Op papier of elektronisch

De cheques werden tot dusver uitsluitend onder papieren vorm verdeeld, maar dat verandert vanaf 1 januari 2016. Vanaf dan kunnen ze ook elektronisch ter beschikking worden gesteld, door ze bij te schrijven op de kaart van de maaltijdcheques.

 

De elektronische toekenning van de ecocheques is echter geen verplichting. Bedrijven die dat willen, kunnen bij de papieren versie blijven. Voor de maaltijdcheques is dit anders. Zij kunnen sinds 1 oktober alleen nog elektronisch worden toegekend, al geldt voor de aanvaarding in de winkels nog een overgangsperiode. Tot nieuwjaar kunnen de oude maaltijdcheques op papier nog worden aanvaard.

 

Lijst producten is langer

Met de ecocheques kunnen een aantal groene producten worden gekocht, maar die lijst is dit jaar langer gemaakt. Zo kunnen er nu bijvoorbeeld ook tweedehandskleding, -meubelen en -boeken mee worden aangekocht. Hetzelfde geldt voor een verblijf in toeristische infrastructuur met het label Groene Sleutel.

 

Vorig jaar werden de ecocheques het meest gebruikt bij de aankoop van een zuinige koelkast of diepvriezer, voor een droogkast, voor een fiets, voor fietsaccessoires en voor houten tuinmeubelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top