Ecocheques en maaltijdcheques op één kaart | RetailDetail

Ecocheques en maaltijdcheques op één kaart

Ecocheques en maaltijdcheques op één kaart

Ecocheques kunnen vanaf 1 januari 2016 ook onder elektronische vorm worden toegekend aan tal van werknemers. Ze worden dan bijgeschreven op de kaart van de maaltijdcheques. Een aparte kaart voor de ecocheques is dus niet nodig.

Meer dan 200 miljoen aan koopkracht

De ecocheques werden in 2009 ingevoerd. Ze hadden tot doel om de werknemers een fiscaal aantrekkelijk loonextraatje te geven en tegelijk de aankoop van ecologisch verantwoorde producten aan te zwengelen.

 

In 2014 werden in totaal 24,79 miljoen ecocheques verdeeld. Ze hadden een totale waarde van 202 miljoen euro. Werknemers kunnen er tot 250 euro per persoon bekomen, indien dit voordeel opgenomen is in hun collectieve arbeidsovereenkomst.

 

Op papier of elektronisch

De cheques werden tot dusver uitsluitend onder papieren vorm verdeeld, maar dat verandert vanaf 1 januari 2016. Vanaf dan kunnen ze ook elektronisch ter beschikking worden gesteld, door ze bij te schrijven op de kaart van de maaltijdcheques.

 

De elektronische toekenning van de ecocheques is echter geen verplichting. Bedrijven die dat willen, kunnen bij de papieren versie blijven. Voor de maaltijdcheques is dit anders. Zij kunnen sinds 1 oktober alleen nog elektronisch worden toegekend, al geldt voor de aanvaarding in de winkels nog een overgangsperiode. Tot nieuwjaar kunnen de oude maaltijdcheques op papier nog worden aanvaard.

 

Lijst producten is langer

Met de ecocheques kunnen een aantal groene producten worden gekocht, maar die lijst is dit jaar langer gemaakt. Zo kunnen er nu bijvoorbeeld ook tweedehandskleding, -meubelen en -boeken mee worden aangekocht. Hetzelfde geldt voor een verblijf in toeristische infrastructuur met het label Groene Sleutel.

 

Vorig jaar werden de ecocheques het meest gebruikt bij de aankoop van een zuinige koelkast of diepvriezer, voor een droogkast, voor een fiets, voor fietsaccessoires en voor houten tuinmeubelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.