Eenvoud loont voor Aldi en Lidl | RetailDetail

Eenvoud loont voor Aldi en Lidl

Eenvoud loont voor Aldi en Lidl
Shutterstock

De discounters Aldi en Lidl staan op plaatsen één en twee in de Global Brand Simplicity Index van Siegel+Gale. Eenvoudige merken zijn winstgevender, scoren beter op klantentrouw en boeken sterkere financiële prestaties.

Complexiteit kost geld

De beste merken zijn de eenvoudigste, volgens de merkstrategen van Siegel+Gale. Voor de zevende maal publiceerde het agentschap zijn Global Brand Simplicity Index, gebaseerd op een onderzoek bij meer dan 14.000 respondenten in negen landen, waarbij wel 857 merken werden beoordeeld. Volgens de definitie van Siegel+Gale bevindt eenvoud zich "op het snijpunt tussen opmerkelijk helder en onverwacht fris": "Ons onderzoek wijst uit dat merken die eenvoud omarmen, meer winstgevend zijn", aldus CCO Howard Belk.

 

Complexiteit kost nu eenmaal geld en eenvoud komt met een premie: 64% van de consumenten is bereid om meer te betalen voor eenvoudiger ervaringen. Bovendien verhoogt eenvoud de merktrouw: 61% van de consumenten zal een merk eerder aanraden als het eenvoudig is. Een aandelenportefeuille van de eenvoudigste wereldmerken presteert 330% beter dan de grote beursindexen.

 

Retailers en fastfood

Aldi blijft al jaren op kop staan in de rangschikking, maar daarachter zien we interessante verschuivingen in de editie 2017. Lidl klimt van plaats drie naar twee. De sterkste stijgers zijn Sephora, Hilton en EasyJet, de sterkste daler is Yahoo. Het meest complexe merk is voor het tweede jaar op rij verzekeraar Axa.

 

Opmerkelijk is het grote aandeel retailers en fastfoodketens in de top vijftien. In deze sectoren stelt de consument eenvoud en snelheid meer dan ooit op prijs. Eenvoud is ook de kracht van veel nieuwe ‘disruptieve’ merken zoals Dollar Shave Club, Spotify, Jet.com, Shazam of GoPro

 

Global Brand Simplicity Index 2017
1.    Aldi
2.    Lidl
3.    Google
4.    Netflix
5.    IKEA
6.    Amazon
7.    KFC
8.    YouTube
9.    McDonald’s
10.    Subway
11.    Burger King
12.    Hilton
13.    Pizza Hut
14.    Carrefour
15.    Hyundai

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.