Eenvoud loont voor Aldi en Lidl | RetailDetail

Eenvoud loont voor Aldi en Lidl

Eenvoud loont voor Aldi en Lidl
Shutterstock

De discounters Aldi en Lidl staan op plaatsen één en twee in de Global Brand Simplicity Index van Siegel+Gale. Eenvoudige merken zijn winstgevender, scoren beter op klantentrouw en boeken sterkere financiële prestaties.

Complexiteit kost geld

De beste merken zijn de eenvoudigste, volgens de merkstrategen van Siegel+Gale. Voor de zevende maal publiceerde het agentschap zijn Global Brand Simplicity Index, gebaseerd op een onderzoek bij meer dan 14.000 respondenten in negen landen, waarbij wel 857 merken werden beoordeeld. Volgens de definitie van Siegel+Gale bevindt eenvoud zich "op het snijpunt tussen opmerkelijk helder en onverwacht fris": "Ons onderzoek wijst uit dat merken die eenvoud omarmen, meer winstgevend zijn", aldus CCO Howard Belk.

 

Complexiteit kost nu eenmaal geld en eenvoud komt met een premie: 64% van de consumenten is bereid om meer te betalen voor eenvoudiger ervaringen. Bovendien verhoogt eenvoud de merktrouw: 61% van de consumenten zal een merk eerder aanraden als het eenvoudig is. Een aandelenportefeuille van de eenvoudigste wereldmerken presteert 330% beter dan de grote beursindexen.

 

Retailers en fastfood

Aldi blijft al jaren op kop staan in de rangschikking, maar daarachter zien we interessante verschuivingen in de editie 2017. Lidl klimt van plaats drie naar twee. De sterkste stijgers zijn Sephora, Hilton en EasyJet, de sterkste daler is Yahoo. Het meest complexe merk is voor het tweede jaar op rij verzekeraar Axa.

 

Opmerkelijk is het grote aandeel retailers en fastfoodketens in de top vijftien. In deze sectoren stelt de consument eenvoud en snelheid meer dan ooit op prijs. Eenvoud is ook de kracht van veel nieuwe ‘disruptieve’ merken zoals Dollar Shave Club, Spotify, Jet.com, Shazam of GoPro

 

Global Brand Simplicity Index 2017
1.    Aldi
2.    Lidl
3.    Google
4.    Netflix
5.    IKEA
6.    Amazon
7.    KFC
8.    YouTube
9.    McDonald’s
10.    Subway
11.    Burger King
12.    Hilton
13.    Pizza Hut
14.    Carrefour
15.    Hyundai

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Supermarkt mag concurreren met apotheek

17/07/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block werkt aan een Koninklijk Besluit om de verkoop van medische hulpmiddelen mogelijk te maken in supermarkten. Retailers reageren positief, apothekers zijn kritisch.