Eerste ‘echte’ fysieke Amazon-winkel opent in New York

Amazon lanceert nog maar eens een nieuw fysiek winkelconcept: in New York opent het vrijdag de eerste winkel van Amazon 4-star, een gecureerde non-foodwinkel waar de onlineretailer alleen de hoogst gequoteerde producten van zijn platform verkoopt.

 

Fysieke versie van online platform

Alles wat je bij Amazon 4-star ziet, kreeg op de website een quotering van vier sterren of meer van gebruikers. Of het komt van een topverkoper van het platform. Of het is nieuw, of trending online. Kortom, wat je in de nieuwe Amazon-winkel ziet, zijn zoals de bovenste zoekresultaten online, maar dan zonder dat je ernaar zoekt. Van elektronica tot speelgoed: Amazon biedt er een selectie van al zijn best scorende producten aan. De winkel is met andere woorden een letterlijke fysieke vertaling van het onlineplatform, en dus eigenlijk de eerste échte Amazon-winkel. 

 

“We hebben Amazon 4-star gecreëerd als een plek waar klanten producten ontdekken waar ze dol op zullen zijn. De selectie is een directe weerspiegeling van onze klanten: wat ze kopen en waar ze van houden”, klinkt het in een blogpost van de retailreus. Op dit moment is de gemiddelde beoordeling van alle producten in de ‘Amazon 4-star’-winkel 4,4 sterren en gezamenlijk hebben de producten in de winkel meer dan 1,8 miljoen vijfsterrenrecensies gekregen van klanten. Het assortiment begint bij een aantal van de populairste categorieën op Amazon.com, maar de deur staat al open voor verdere uitbreiding.

 

Met dank aan de grote hoeveelheid data waar Amazon over beschikt, wordt het aanbod in de winkel ook lokaal gepersonaliseerd: in de winkel vinden shoppers onder meer displays met wat ‘trending’ is in New York. Zo prijken er bordjes met citaten uit de reviews van klanten en is er een eiland met de producten die het vaakst op de verlanglijstjes van Amazon-leden staan. 

 

Doel: Prime-zieltjes winnen

De eigenlijke bedoeling van de winkel? Nieuwe Prime-leden rekruteren. De elektronische prijslabels houden er voortdurend de actuele (online) prijzen bij, maar tonen vooral ook het prijsvoordeel dat leden van de abonnementsformule op elk product genieten. In de winkel kunnen shoppers dan ook een gratis proefabonnement van 30 dagen nemen, zodat ze meteen tegen de Prime-prijs kunnen kopen.

 

Ondertussen probeert Amazon via de winkel ook Alexa, de voice-assistant van de retailer, bij mensen binnen te krijgen: geconnecteerde toestellen, zoals de slimme speakers van Echo en de gloednieuwe sprekende microgolfoven, kunnen in de shop worden uitgetest.