Eerste Belgische Ideeëndag van Kruidvat mooi succes | RetailDetail

Eerste Belgische Ideeëndag van Kruidvat mooi succes

Eerste Belgische Ideeëndag van Kruidvat mooi succes

Vorige vrijdag organiseerde Kruidvat voor de eerste keer in ons land de A.S. Watson Ideeëndag. Die ging door in het Crowne Plaza Hotel in Antwerpen en liefst 55 mensen hadden een uitnodiging ontvangen om hun product(idee) te komen toelichten. Elk van hen kreeg exact 15 minuutjes de tijd om zijn concept voor te stellen en de inkopers van Kruidvat te overtuigen het product in het gamma op te nemen.

Goed voor 20% van het gamma

Met zijn Belgische ideeëndag ging de Nederlandse drogisterijketen Kruidvat op zoek naar nieuwe leveranciers die de platgetreden banen durven te verlaten. Het concept bestaat in Nederland al vijf jaar en kent er veel succes. “Tachtig procent van onze producten wordt geleverd door de grote jongens, de grote leveranciers. Maar die andere, leuke en innovatieve spullen komen van de rest. Voor onze inkopers is het onmogelijk om daar altijd van op de hoogte te zijn”, zegt Erik Menger, senior buyer bij A.S. Watson (het retailconcern boven Kruidvat) in De Standaard.

Van antisnurk over SnowGrips tot Bag Bubble

Aan ideeën alvast geen gebrek. Een deelnemer kwam een nieuw antisnurkproduct voorstellen, een elastiekje om in de neus te plaatsen, meteen gepersonaliseerd in een verpakking met Kruidvat-logo. Een andere had dan weer antislipzolen bedacht: de ‘Snow Grips’ zijn rubberen netjes met 10 spikes eronder, om over de schoenen te trekken als het ijzelt.


Al is niet élk idee ook een nieuwe uitvinding: de Bag Bubble of Tassenbol is een ronde, doorzichtige plastieken bal die op een kartonnen cilinder wordt geplaatst in de buurt van de kassa. De klant kan er zijn ongebruikte plastic winkelzakken in deponeren, waarna iemand ander de zakjes kan hergebruiken. “De Bag Bubble bestaat in Nederland al drie jaar, en is daar erg succesvol”, aldus de ondernemer: “In België zijn we nog niet scheep gegaan met een
grote keten. Dus u kan het first mover advantage hebben.”


Het is nu aan Kruidvat om uit te maken in welke ideeën het brood ziet. De bedenkers ervan krijgen dan een nieuwe uitnodiging voor binnen twee weken. Waarna het échte avontuur pas begint…

Vorige vrijdag organiseerde Kruidvat voor de eerste keer in ons land de A.S. Watson Ideeëndag. Die ging door in het Crowne Plaza Hotel in Antwerpen en liefst 55 mensen hadden een uitnodiging ontvangen om hun product(idee) te komen toelichten. Elk van hen kreeg exact 15 minuutjes de tijd om zijn concept voor te stellen en de inkopers van Kruidvat te overtuigen het product in het gamma op te nemen.

Goed voor 20% van het gamma

Met zijn Belgische ideeëndag ging de Nederlandse drogisterijketen Kruidvat op zoek naar nieuwe leveranciers die de platgetreden banen durven te verlaten. Het concept bestaat in Nederland al vijf jaar en kent er veel succes. “Tachtig procent van onze producten wordt geleverd door de grote jongens, de grote leveranciers. Maar die andere, leuke en innovatieve spullen komen van de rest. Voor onze inkopers is het onmogelijk om daar altijd van op de hoogte te zijn”, zegt Erik Menger, senior buyer bij A.S. Watson (het retailconcern boven Kruidvat) in De Standaard.

Van antisnurk over SnowGrips tot Bag Bubble

Aan ideeën alvast geen gebrek. Een deelnemer kwam een nieuw antisnurkproduct voorstellen, een elastiekje om in de neus te plaatsen, meteen gepersonaliseerd in een verpakking met Kruidvat-logo. Een andere had dan weer antislipzolen bedacht: de ‘Snow Grips’ zijn rubberen netjes met 10 spikes eronder, om over de schoenen te trekken als het ijzelt.


Al is niet élk idee ook een nieuwe uitvinding: de Bag Bubble of Tassenbol is een ronde, doorzichtige plastieken bal die op een kartonnen cilinder wordt geplaatst in de buurt van de kassa. De klant kan er zijn ongebruikte plastic winkelzakken in deponeren, waarna iemand ander de zakjes kan hergebruiken. “De Bag Bubble bestaat in Nederland al drie jaar, en is daar erg succesvol”, aldus de ondernemer: “In België zijn we nog niet scheep gegaan met een
grote keten. Dus u kan het first mover advantage hebben.”


Het is nu aan Kruidvat om uit te maken in welke ideeën het brood ziet. De bedenkers ervan krijgen dan een nieuwe uitnodiging voor binnen twee weken. Waarna het échte avontuur pas begint…

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.

“Fusie Karstadt en Kaufhof zo goed als rond”

05/07/2018

Het Canadese winkelconcern Hudson’s Bay heeft een deal met de Oostenrijkse Sigma Holding, eigenaar van de Duitse warenhuisketen Karstadt. Volgens Duitse media was een voorlopige overeenkomst getekend, volgens de Canadezen is het echter helemaal nog niet zo ver.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.