Eerste Belgische Ideeëndag van Kruidvat mooi succes

Eerste Belgische Ideeëndag van Kruidvat mooi succes

Vorige vrijdag organiseerde Kruidvat voor de eerste keer in ons land de A.S. Watson Ideeëndag. Die ging door in het Crowne Plaza Hotel in Antwerpen en liefst 55 mensen hadden een uitnodiging ontvangen om hun product(idee) te komen toelichten. Elk van hen kreeg exact 15 minuutjes de tijd om zijn concept voor te stellen en de inkopers van Kruidvat te overtuigen het product in het gamma op te nemen.

Goed voor 20% van het gamma

Met zijn Belgische ideeëndag ging de Nederlandse drogisterijketen Kruidvat op zoek naar nieuwe leveranciers die de platgetreden banen durven te verlaten. Het concept bestaat in Nederland al vijf jaar en kent er veel succes. “Tachtig procent van onze producten wordt geleverd door de grote jongens, de grote leveranciers. Maar die andere, leuke en innovatieve spullen komen van de rest. Voor onze inkopers is het onmogelijk om daar altijd van op de hoogte te zijn”, zegt Erik Menger, senior buyer bij A.S. Watson (het retailconcern boven Kruidvat) in De Standaard.

Van antisnurk over SnowGrips tot Bag Bubble

Aan ideeën alvast geen gebrek. Een deelnemer kwam een nieuw antisnurkproduct voorstellen, een elastiekje om in de neus te plaatsen, meteen gepersonaliseerd in een verpakking met Kruidvat-logo. Een andere had dan weer antislipzolen bedacht: de ‘Snow Grips’ zijn rubberen netjes met 10 spikes eronder, om over de schoenen te trekken als het ijzelt.


Al is niet élk idee ook een nieuwe uitvinding: de Bag Bubble of Tassenbol is een ronde, doorzichtige plastieken bal die op een kartonnen cilinder wordt geplaatst in de buurt van de kassa. De klant kan er zijn ongebruikte plastic winkelzakken in deponeren, waarna iemand ander de zakjes kan hergebruiken. “De Bag Bubble bestaat in Nederland al drie jaar, en is daar erg succesvol”, aldus de ondernemer: “In België zijn we nog niet scheep gegaan met een
grote keten. Dus u kan het first mover advantage hebben.”


Het is nu aan Kruidvat om uit te maken in welke ideeën het brood ziet. De bedenkers ervan krijgen dan een nieuwe uitnodiging voor binnen twee weken. Waarna het échte avontuur pas begint…

Vorige vrijdag organiseerde Kruidvat voor de eerste keer in ons land de A.S. Watson Ideeëndag. Die ging door in het Crowne Plaza Hotel in Antwerpen en liefst 55 mensen hadden een uitnodiging ontvangen om hun product(idee) te komen toelichten. Elk van hen kreeg exact 15 minuutjes de tijd om zijn concept voor te stellen en de inkopers van Kruidvat te overtuigen het product in het gamma op te nemen.

Goed voor 20% van het gamma

Met zijn Belgische ideeëndag ging de Nederlandse drogisterijketen Kruidvat op zoek naar nieuwe leveranciers die de platgetreden banen durven te verlaten. Het concept bestaat in Nederland al vijf jaar en kent er veel succes. “Tachtig procent van onze producten wordt geleverd door de grote jongens, de grote leveranciers. Maar die andere, leuke en innovatieve spullen komen van de rest. Voor onze inkopers is het onmogelijk om daar altijd van op de hoogte te zijn”, zegt Erik Menger, senior buyer bij A.S. Watson (het retailconcern boven Kruidvat) in De Standaard.

Van antisnurk over SnowGrips tot Bag Bubble

Aan ideeën alvast geen gebrek. Een deelnemer kwam een nieuw antisnurkproduct voorstellen, een elastiekje om in de neus te plaatsen, meteen gepersonaliseerd in een verpakking met Kruidvat-logo. Een andere had dan weer antislipzolen bedacht: de ‘Snow Grips’ zijn rubberen netjes met 10 spikes eronder, om over de schoenen te trekken als het ijzelt.


Al is niet élk idee ook een nieuwe uitvinding: de Bag Bubble of Tassenbol is een ronde, doorzichtige plastieken bal die op een kartonnen cilinder wordt geplaatst in de buurt van de kassa. De klant kan er zijn ongebruikte plastic winkelzakken in deponeren, waarna iemand ander de zakjes kan hergebruiken. “De Bag Bubble bestaat in Nederland al drie jaar, en is daar erg succesvol”, aldus de ondernemer: “In België zijn we nog niet scheep gegaan met een
grote keten. Dus u kan het first mover advantage hebben.”


Het is nu aan Kruidvat om uit te maken in welke ideeën het brood ziet. De bedenkers ervan krijgen dan een nieuwe uitnodiging voor binnen twee weken. Waarna het échte avontuur pas begint…

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste Belgische Blokkers volgens nieuw concept heropend

23/11/2017

De Nederlandse keten Blokker heeft de voorbije dagen de eerste vestigingen heropend die volgens het nieuwe concept van de keten zijn ingericht. In Nederland is het nieuwe concept al bij meer dan 300 winkels te vinden.

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een dertigtal hypermarkten op zondag te openen.

Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

Investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygiëne- en verzorgingsartikelen en accessoires voor huisdieren produceert.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Back to top