Eigenaar Karstadt wil nu ook Kaufhof inlijven | RetailDetail

Eigenaar Karstadt wil nu ook Kaufhof inlijven

Eigenaar Karstadt wil nu ook Kaufhof inlijven
Shutterstock

Investeringsbedrijf Signa Holding heeft een bod uitgebracht op Kaufhof, het moederbedrijf van Galeria Inno en Galeria Kaufhof. Signa Holding is al eigenaar van de andere grote Duitse warenhuisketen, Karstadt. In België heeft Kaufhof 16 vestigingen van Inno in handen.

Ook al poging in 2015

Kaufhof is momenteel in handen van het Canadese Hudson’s Bay, dat het in 2015 voor 2,83 miljard euro kocht van de Metro Group. Signa Holding heeft nu een bod gedaan van ongeveer drie miljard euro om de warenhuizen in handen te krijgen. De interesse van de groep is niet nieuw, want ook in 2015 stond het dicht bij een overname, maar werd het op de meet geklopt door Hudson’s Bay. Signa, dat wordt geleid door de Oostenrijkse vastgoedinvesteerder René Benko, wilde toen de winkels van Karstadt samenvoegen met die van Galeria Kaufhof om zo een grote Duitse keten te creëren. 

 

Signa Holding en Hudson’s Bay willen momenteel nog niet reageren op het nieuws, maar anonieme bronnen zeggen aan Reuters dat het Canadese bedrijf halverwege deze maand zijn antwoord zal geven. Daarmee wordt wel duidelijk dat het bod niet categoriek van tafel wordt geveegd en dat een overname niet onmogelijk is.

 

Einde Hudson’s Bay in Europa?

Dat Signa net nu op de proppen komt met een bod is geen verrassing. Het rommelt al een tijdje aan de top van Hudson’s Bay en de Europese activiteiten zijn daarbij vaak het gespreksonderwerp. Een activistische aandeelhouder eist immers al langer dat Hudson’s Bay zich volledig terugtrekt uit Europa. Dat werd lange tijd niet voor mogelijk gehouden, omdat het Europese project een paradepaardje was van CEO Jerry Storch, maar die is sinds gisteren weg uit het bedrijf.

 

Als de verkoop van Kaufhof doorgaat, dan verdwijnt Hudson’s Bay alvast uit België en Duitsland en is het enkel nog maar aanwezig in Nederland. Het blijft dan de vraag of alle geplande vestigingen van het bedrijf in Nederland er ook effectief zullen komen. Een aantal analisten hadden ook al vragen gesteld bij de rendabiliteit van een aantal van die nieuwe warenhuizen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Flamant in handen van Besix

25/05/2018

Interieurspecialist Flamant, met vijf winkels in België en één in Parijs, wordt overgenomen door bouwgroep Besix. Voormalig Brantano-topman Kurt Moons wordt CEO en moet het bedrijf een doorstart bezorgen.

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.