Einde aan winstgolf voor Amazon

Na twee jaar winstgroei die de verwachtingen overtrof, komt nu een einde aan die groene golf bij Amazon. Zowel de omzet als de winst stegen, maar analisten hadden op meer gerekend.

 

Naar levering binnen de dag

In het voorbije tweede kwartaal heeft Amazon een omzet van 63,4 miljard dollar (zo’n 57 miljard euro) gehaald. Dat is ongeveer een vijfde meer dan een jaar eerder. Omdat de onlinegigant de verkopen echter ziet vertragen, investeert de marktplaats in logistieke services: in de VS wordt levering binnen de dag de nieuwe standaard voor Prime-leden. 


In het kwartaal dat in maart eindigde, lag het aantal verkochte items op Amazon slechts 10% hoger, vergeleken met 22% groei in dezelfde periode een jaar eerder. Dit kwartaal stijgen de verkoopaantallen weliswaar weer, met een groei van 18%.


De investeringen om die belofte te realiseren, kostte echter alleen al in het tweede kwartaal 800 miljoen dollar (718,7 miljoen euro). De kosten kwamen daarmee hoger uit dan verwacht en Brian Olsavsky, CFO van Amazon, geeft volgens The New York Times ook toe dat er productiviteitsproblemen waren bij die transitie.

 

Winstgroei daalt gevoelig

De nettowinst kwam dan ook op 2,6 miljard dollar (2,3 miljard euro), of 5,22 dollar (4,7 euro) per aandeel, uit. Analisten gingen uit van 5,56 dollar per aandeel. Een jaar eerder bedroeg de winst in dezelfde periode zo’n 2,5 miljard dollar.


Nog steeds komt de winst hoofdzakelijk uit Amazon Web Services, de clouddiensten van de groep uit Seattle. De omzet in die divisie steeg naar 8,4 miljard dollar (7,54 miljard euro). Wel is er op winstvlak een groeivertraging te zien: de jaarlijkse groei kwam voor het eerst in de geschiedenis onder de 40% uit. De winstmarge daalde zo van 84% vorig jaar na 24%, al zou dat door de sterke groei – met ook een forse toename van het aantal medewerkers – komen.


In het lopende kwartaal verwacht Amazon een omzet tussen de 66 miljard en 70 miljard dollar (59 à 63 miljard euro). Door de blijvend hoge investeringen in de snellere bezorgservice, zal de operationele winst wellicht wel fors lager uitvallen.