Eldi en Cora slachtoffer van oplichters | RetailDetail

Eldi en Cora slachtoffer van oplichters

Eldi en Cora slachtoffer van oplichters

Elektronicaketen Eldi en supermarktketen Cora zijn het slachtoffer geworden van fraudeurs. Die deden zich voor als vertegenwoordigers van enkele grote merken en gingen zo aan de haal met heel wat geld.

9,1 miljoen euro

De volledige fraudezaak, waarbij ook Media Markt, het moederbedrijf van Gamma, en ICI Paris XL betrokken zijn, draait rond een totaalbedrag van 9,1 miljoen euro. Bij Eldi zouden de oplichters, enkele in Israël verblijvende Fransen, aan de haal zijn gegaan met 800.000 euro. Eldi bevestigt dat het betrokken is bij de zaak, maar het wil in het kader van het onderzoek niet melden of het bedrag klopt. Bij Media Markt zou er ongeveer een miljoen euro buitgemaakt zijn.

 

Om de bedrijven te bedotten deden de fraudeurs zich voor als hoge vertegenwoordigers van merken als Chanel, Bosch en Elektrolux. Ze verstuurden daarbij via valse e-mailadressen mails met vervalste documenten, waarbij ze mensen uit de financiële afdelingen van de betrokken bedrijven vroegen om het geld over de schrijven op hun rekening.

 

De politie kwam de zaak in mei al op het spoor en ondertussen werden er vier daders gearresteerd. Zij zijn officieel in verdenking gesteld door het Israëlische gerecht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.