Eldi en Cora slachtoffer van oplichters

Eldi en Cora slachtoffer van oplichters

Elektronicaketen Eldi en supermarktketen Cora zijn het slachtoffer geworden van fraudeurs. Die deden zich voor als vertegenwoordigers van enkele grote merken en gingen zo aan de haal met heel wat geld.

9,1 miljoen euro

De volledige fraudezaak, waarbij ook Media Markt, het moederbedrijf van Gamma, en ICI Paris XL betrokken zijn, draait rond een totaalbedrag van 9,1 miljoen euro. Bij Eldi zouden de oplichters, enkele in Israël verblijvende Fransen, aan de haal zijn gegaan met 800.000 euro. Eldi bevestigt dat het betrokken is bij de zaak, maar het wil in het kader van het onderzoek niet melden of het bedrag klopt. Bij Media Markt zou er ongeveer een miljoen euro buitgemaakt zijn.

 

Om de bedrijven te bedotten deden de fraudeurs zich voor als hoge vertegenwoordigers van merken als Chanel, Bosch en Elektrolux. Ze verstuurden daarbij via valse e-mailadressen mails met vervalste documenten, waarbij ze mensen uit de financiële afdelingen van de betrokken bedrijven vroegen om het geld over de schrijven op hun rekening.

 

De politie kwam de zaak in mei al op het spoor en ondertussen werden er vier daders gearresteerd. Zij zijn officieel in verdenking gesteld door het Israëlische gerecht.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top