En de genomineerden voor Beste (web)winkelketen van België zijn... | RetailDetail

En de genomineerden voor Beste (web)winkelketen van België zijn...

En de genomineerden voor Beste (web)winkelketen van België zijn...

De eerste stemronde van de ‘Beste Winkelketen van België’ 2015 zit erop: voor elke categorie werden minstens twee ketens genomineerd, die meedingen voor de titel van Beste Winkelketen van België. Ook de kanshebbers voor de Webshop Awards 2015 zijn bekend.

Beste Winkelketen van België

Sinds 18 mei loopt de recentste verkiezing van de beste winkelketen van België. Met ruim 356.000 deelnemende consumenten vorig jaar mag de verkiezing zich het grootste consumentenonderzoek van België noemen. De consument beoordeelt daarbij ’s lands belangrijkste winkelketens op negen verkoopaspecten en bepaalt wie volgens hem of haar de beste is.

 

Consumenten beoordelen hun favoriete winkelketens op drie prijsaspecten (prijs-kwaliteitverhouding, prijsniveau en acties & aanbiedingen), serviceaspecten (service, deskundigheid en klantvriendelijk personeel) en assortimentsaspecten (assortiment, sfeer en vernieuwing). De winnaar van de verkiezing mag zich één jaar lang 'Beste Winkelketen van België’ noemen.

 

De genomineerden per categorie zijn:

  • Baby & kind: C&A, H&M, JBC, Zeeman
  • Babyspeciaalzaken: Dreambaby, Prémaman
  • Boeken: FNAC, Standaard Boekhandel
  • Bouwmarkten: Brico, Brico Plan-it, Gamma, Hubo
  • Computerspeciaalzaken: Carrefour, FNAC, Krëfel, Media Markt
  • Damesmode: Bel&Bo, C&A, e5mode, H&M
  • Drogisterij: Action, Di, HEMA, Kruidvat, Yves Rocher
  • Elektronica: Media Markt, Vanden Borre
  • Food to go: Lunch Garden, McDonald's, Panos, Pizza Hut, Quick
  • Herenmode: C&A, e5mode
  • Juwelier & bijouterie: H&M, Swarovski, Twice as Nice, Veritas
  • Lingerie & ondermode: Hunkemöller, Zeeman
  • Mode-accessoires & Handtassen: C&A, e5mode, H&M, Torfs, Veritas
  • Muziek, films & games: FNAC, Game Mania, Media Markt
  • Optiek: Grand Optical, Pearle Opticiens
  • Parfumerie: ICI PARIS XL, Planet Parfum
  • Schoenen: Brantano, Shoe Discount, Torfs
  • Speelgoed: Bart Smit, Broze, Dreamland, FUN, Maxi Toys
  • Sport: AS Adventure, Decathlon, Sports Direct
  • Supermarkten: Aldi, Colruyt, Delhaize, Lidl, Red Market
  • Telecom: Media Markt, Proximus, Vanden Borre
  • Tuin & dier: Aveve, Tom & Co
  • Warenhuis & huishouden: Action, Blokker, HEMA, IKEA
  • Wonen: Action, Casa, IKEA

 

Webshop awards 2015

Ook de genomineerden voor de Webshop awards 2015, eveneens georganiseerd door Q&A, zijn bekend. Zij zijn, alfabetisch per categorie:

  • Boeken: Bol.com, Standaard Boekhandel
  • Bouwmarkten: Brico, Hubo
  • Computerspeciaalzaken: 123inkt, Coolblue, Media Markt
  • Damesmode: C&A, e5mode, Zalando
  • Drogisterij: Kruidvat, Yves Rocher
  • Elektronica: Bol.com, Coolblue, Media Markt
  • Juwelier & bijouterie: Veritas, Zalando
  • Lingerie & ondermode: Hunkemöller, Zalando
  • Mode-accessoires & handtassen: Sarenza, Veritas, Zalando
  • Muziek, films & games : Bol.com, Media Markt
  • Parfumerie: ICI PARIS XL, Yves Rocher
  • Reizen: Jetaircenter, Neckermann, Thomas Cook
  • Schoenen: Brantano, Torfs
  • Speelgoed: Bol.com, Dreamland
  • Sport: Decathlon, Zalando
  • Telecom: Coolblue, Media Markt

 

Wie de categoriewinnaars zijn, komt u in primeur te weten op de RetailDetail RetailDay. Die vindt dit jaar plaats op 24 september in Mechelen, met onder andere sprekers van JBC, Kipling en Leapp. De overall-winnaar wordt naar jaarlijkse traditie op de RetailDetail Night bekendgemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.