RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kim Evenepoel
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Er komt absoluut een consolidatie in de fietsmarkt aan" (Karl Lechat, fietsdivisie D'Ieteren)

icon
Algemeen10 november, 2021

Wat doet een auto-icoon als D’Ieteren in de sector van de fietshandels? “Als je teruggaat naar de roots van D’Ieteren, zijn we altijd bezig geweest met rijwielen, en dus ook tweewielers”, zegt Karl Lechat, die er de fonkelnieuwe fietsdivisie gaat leiden. Met de overname van het Brusselse Goodbikes is het startschot gegeven voor de uitbouw van een heuse fietsenketen.

 

Kind moet nog een naam krijgen

Op het moment dat we Lechat spreken, komt hij net uit een meeting over het logo en de branding van de nieuwe divisie van D’Ieteren. Alles is nog zo pril, dat het kind nog een naam moet krijgen, al raakte de oprichting van de divisie al voor de zomer bekend. Maar vergis je niet: de divisie staat al heel wat langer in de steigers. “Corona en de aanvoerproblemen hebben de sector van fietsenhandels grondig door elkaar geschud, maar onze plannen dateren al van voor de coronacrisis.”

 

D’Ieteren zonder meer wegzetten als een auto-icoon, is niet iets waar Lechat in wil meegaan. “D’Ieteren is 200 jaar oud, de automobiel een slordige 130 jaar. D’Ieteren is ooit begonnen als een producent van rijwielen en koetsen. Later is dat geëvolueerd naar carrosserie-assemblage, auto-import en autogerelateerde diensten zoals Carglass. Maar aan de basis was D’Ieteren de facto bezig met mobiliteit. En daar horen dus ook tweewielers bij.”

 

Overname Goodbikes

In afwachting van een naam en logo is de eerste concrete stap op het terrein alvast gezet. D’Ieteren kondigde vorige maand de overname van de Brusselse fietshandel Goodbikes aan. Dat is nog maar het begin: “Het is de bedoeling om een fietsdealernetwerk te gaan uitbouwen”, legt Lechat uit, “maar dan anders als bij de auto’s. Dit wordt een pure retailactiviteit. We gaan geen fietsen bouwen, we worden geen invoerder. Alle winkels zullen volledig geïntegreerd zijn: geen franchisehouders.”

 

Met marktleidersambities? Niet per se, aldus Lechat. “Het is geen doel op zich. We willen een rendabele keten zijn, met een nationale aanwezigheid. Onze focus ligt op het bieden van de hoogst mogelijke kwaliteit aan de klanten.” Al is Lechat wel goed doordrongen van het D’Ieteren-DNA. “We gaan het niet klein aanpakken. We willen een speler zijn met een degelijk marktaandeel. In de automarkt ligt dat aandeel rond de 25%. In de fietsmarkt zijn er al wel enkele ketens actief, maar er is zeker nog ruimte voor ons. Maar het is niet onze bedoeling om pakweg het Belgische Amazon van de fietswinkels te worden.”

 

Expertise via overnames

Voor zijn expansie kijkt Lechat nadrukkelijk naar overnames van bestaande fietshandels, en niet naar organische groei met nieuwe eigen winkels. “Wij hebben nu geen expertise in fietsen”, aldus Lechat. “Via overnames halen we die expertise wel binnen. Die kunnen we dan combineren met de sterktes die wij nu al in huis hebben op vlak van onder meer het bouwen van een merk, het bouwen van een netwerk, marketing, ‘fleetklanten’, online diensten enzovoort. Puur praktisch is zelf nieuwe winkels openen momenteel ook geen optie, want de markt is de facto leeg gekocht: de bestaande handelaren hebben de relaties met de fabrikanten, de stocks en wat nog allemaal. In een latere fase is het wel mogelijk dat we zelf nieuwe winkels openen.”

 

Al benadrukt Lechat dat hij niet zomaar alles wil kopen wat los of vast hangt. “We zijn niet op zoek naar puur financiële transacties. We willen deals sluiten met mensen die willen meestappen in ons project. Anders krijgen we wel een winkellocatie in handen, maar niet de expertise van de mensen.”

 

Lange wachttijden

De intrede van D’Ieteren op de fietsmarkt komt op een bijzonder moment: de sector beleeft turbulente tijden, met een vraag die het aanbod fors overtreft, met lange wachttijden voor fietsen en onderdelen als gevolg. Maar Lechat kijkt daar doorheen, en ziet structurele groeimogelijkheden. “De fietsmarkt is in ijltempo aan het elektrificeren, en ook het ‘fleetaanbod’ groeit fel. De tekorten die we vandaag zien, zullen vermoedelijk nog doorwerken in 2022 en een deel van 2023. In tegenstelling tot de automarkt, waar de productie sputtert door een tekort aan chips, is in de fietsindustrie de productiecapaciteit net gestegen. Alleen nog niet zo snel als de vraag.”

 

Lechat merkt bovendien op dat de bevoorradingsproblemen niet algemeen zijn. “Er zijn grote verschillen tussen de merken en de types van fietsen. Zeker in het segment van de mountainbikes is de situatie zeer moeilijk, maar voor heel wat gewone stadsfietsen is de situatie niet zo lastig. Het is gewoon een erg volatiele en onvoorspelbare markt, maar dat geldt niet enkel voor de fietsindustrie. Kijk maar naar de problemen in het Verenigd Koninkrijk, waar supermarkten geen vrachtwagenchauffeurs vinden. Het is altijd wel iets.”

 

Consolidatie op komst

Moeten we ons nu voorbereiden op de grote consolidatie van het Belgische fietswinkellandschap, en is de zelfstandige fietshandel ten dode opgeschreven? “Er zal altijd plaats zijn voor zelfstandige fietshandels, zeker in meer gespecialiseerde segmenten zoals koersfietsen”, zegt Lechat. “Maar de consolidatie komt er absoluut aan. Als je kijkt naar Bike Republic (de fietsketen van de Colruyt-groep, nvdr): die hebben nu het grootste winkelnetwerk, maar hebben een marktaandeel van om en bij de 3%. Er is dus nog veel groeimarge voor de ketens.”

 

Dat komt volgens Lechat ook omdat de hele sector op een kruispunt is beland. “Veel fietshandels zijn op een punt gekomen dat ze zich moeten beraden over de volgende stap: breiden ze uit, doen ze een tweede winkelpunt open, en vooral: doen ze dat op eigen kracht? Door de coronacrisis en vooral door de problemen met de aanvoerketens, heeft de hele sector op zijn grondvesten gedaverd. Fietshandels moeten zelf grotere stocks gaan aanleggen om zeker te zijn dat ze hun klanten kunnen bedienen. Maar dat zijn belangrijke beslissingen, met grote cashgevolgen. Grotere ketens, met meer winkelpunten en dus een grotere voorraad, zijn beter uitgerust om daar mee om te gaan.”

 

Afspraak op de RetailDetail Night

Op 25 november spreekt Karl Lechat op de RetailDetail Night, het eindejaarsevent van de retailsector dat dit jaar kan uitpakken met een meer dan goed gevuld programma. Via deze link vindt u alle info over het programma en kan u tickets bestellen. Tot dan?

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Action nadert de kaap van 3000 winkels

    Action heeft opnieuw een sterk kwartaal achter de rug en verwacht in het tweede kwartaal de mijlpaal van 3000 winkel te bereiken. Vorige maand ging de discounter onder grote belangstelling van start in Zwitserland.

  • icon
    Algemeen14 mei, 2025
    Waarom ex-Blokkerman Witteveen vol inzet op groeiparel Miniso

    Na het faillissement van Mirage Retail Group en Blokker bijt Michiel Witteveen, voormalig eigenaar van het concern, zich vast in de Chinese "Hema-concurrent" Miniso. Ondanks juridische obstakels heeft hij ambitieuze uitbreidingsplannen voor de keten in Nederland.

  • icon
    Algemeen14 mei, 2025
    “De essentie van categoriemanagement is het wegnemen van aankoopbarrières”

    Categoriemanagement is geen hogere wiskunde: eenvoud is de essentie. “Maak het shoppers makkelijk om te kopen in de categorie. Neem alle barrières weg die een verkoop kunnen tegenhouden”, zegt expert Pascal Deckers van LD&Co.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN