"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"
Shutterstock

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Vrije markt in gedrang

Schaake heeft nu een rapport ingediend om druk te zetten op de Europese Commissie om met een digitale handelsstrategie op de proppen te komen, die geldig is voor alle lidstaten. Momenteel zorgt de versnippering volgens Schaake er voor dat Europese initiatieven te weinig effect hebben, schrijft het FD.

 

Dat zorgt er op zijn beurt dan weer voor dat grote internetbedrijven de norm gaan bepalen. Zo wil Jack Ma, oprichter van het Chinese Alibaba, al langer internationale vrijhandelszones creëren voor e-commerce. Volgens Schaake is het niet aangewezen dat dergelijke digitale reuzen het heft in handen nemen en ze vreest dat de vrije markttoegang zo in het gedrang kan komen.

 

“We moeten niet vergeten dat deze bedrijven een keihard winstoogmerk hebben”, aldus Schaake. “De wetgever moet het initiatief houden. En juist de EU kan het voortouw nemen omdat er al veel beleid is. We lopen op technologiegebied achter met productie en diensten, waarin respectievelijk Azië en de Verenigde Staten de dienst uitmaken, maar we lopen in Europa voorop met regels voor de digitale economie.”

 

Netneutraliteit

In het rapport spreekt Schaake onder andere over databescherming, netneutraliteit en lagere telecom- en internettarieven. Europa moet volgens haar ook duidelijke ondergrenzen aangeven wanneer er over handelsafspraken wordt onderhandeld.

 

“Handelsakkoorden zijn toch al ingewikkeld. Ze moeten relevant zijn. Nu spelen allerlei digitale aspecten een rol in de internationale handel. Vroeger was er een scheiding tussen producten en diensten. Nu lopen die steeds meer in elkaar over. Als die diensten ook nog digitaal zijn, moet je zorgen dat je moderne handelsafspraken goed regelt.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Computerwebwinkel Afuture opgedoekt

18/09/2017

Enkele maanden geleden ging webshop Afuture failliet, maar dankzij Beat-it was er wel sprake van een doorstart. Nu heeft de nieuwe eigenaar toch besloten om er definitief de stekker uit te trekken.

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Back to top