EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen | RetailDetail

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"
Shutterstock

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Vrije markt in gedrang

Schaake heeft nu een rapport ingediend om druk te zetten op de Europese Commissie om met een digitale handelsstrategie op de proppen te komen, die geldig is voor alle lidstaten. Momenteel zorgt de versnippering volgens Schaake er voor dat Europese initiatieven te weinig effect hebben, schrijft het FD.

 

Dat zorgt er op zijn beurt dan weer voor dat grote internetbedrijven de norm gaan bepalen. Zo wil Jack Ma, oprichter van het Chinese Alibaba, al langer internationale vrijhandelszones creëren voor e-commerce. Volgens Schaake is het niet aangewezen dat dergelijke digitale reuzen het heft in handen nemen en ze vreest dat de vrije markttoegang zo in het gedrang kan komen.

 

“We moeten niet vergeten dat deze bedrijven een keihard winstoogmerk hebben”, aldus Schaake. “De wetgever moet het initiatief houden. En juist de EU kan het voortouw nemen omdat er al veel beleid is. We lopen op technologiegebied achter met productie en diensten, waarin respectievelijk Azië en de Verenigde Staten de dienst uitmaken, maar we lopen in Europa voorop met regels voor de digitale economie.”

 

Netneutraliteit

In het rapport spreekt Schaake onder andere over databescherming, netneutraliteit en lagere telecom- en internettarieven. Europa moet volgens haar ook duidelijke ondergrenzen aangeven wanneer er over handelsafspraken wordt onderhandeld.

 

“Handelsakkoorden zijn toch al ingewikkeld. Ze moeten relevant zijn. Nu spelen allerlei digitale aspecten een rol in de internationale handel. Vroeger was er een scheiding tussen producten en diensten. Nu lopen die steeds meer in elkaar over. Als die diensten ook nog digitaal zijn, moet je zorgen dat je moderne handelsafspraken goed regelt.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.