"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"
Shutterstock

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Vrije markt in gedrang

Schaake heeft nu een rapport ingediend om druk te zetten op de Europese Commissie om met een digitale handelsstrategie op de proppen te komen, die geldig is voor alle lidstaten. Momenteel zorgt de versnippering volgens Schaake er voor dat Europese initiatieven te weinig effect hebben, schrijft het FD.

 

Dat zorgt er op zijn beurt dan weer voor dat grote internetbedrijven de norm gaan bepalen. Zo wil Jack Ma, oprichter van het Chinese Alibaba, al langer internationale vrijhandelszones creëren voor e-commerce. Volgens Schaake is het niet aangewezen dat dergelijke digitale reuzen het heft in handen nemen en ze vreest dat de vrije markttoegang zo in het gedrang kan komen.

 

“We moeten niet vergeten dat deze bedrijven een keihard winstoogmerk hebben”, aldus Schaake. “De wetgever moet het initiatief houden. En juist de EU kan het voortouw nemen omdat er al veel beleid is. We lopen op technologiegebied achter met productie en diensten, waarin respectievelijk Azië en de Verenigde Staten de dienst uitmaken, maar we lopen in Europa voorop met regels voor de digitale economie.”

 

Netneutraliteit

In het rapport spreekt Schaake onder andere over databescherming, netneutraliteit en lagere telecom- en internettarieven. Europa moet volgens haar ook duidelijke ondergrenzen aangeven wanneer er over handelsafspraken wordt onderhandeld.

 

“Handelsakkoorden zijn toch al ingewikkeld. Ze moeten relevant zijn. Nu spelen allerlei digitale aspecten een rol in de internationale handel. Vroeger was er een scheiding tussen producten en diensten. Nu lopen die steeds meer in elkaar over. Als die diensten ook nog digitaal zijn, moet je zorgen dat je moderne handelsafspraken goed regelt.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Win een gratis deelname aan Vlerick Retail Platform!

24/11/2017

De vierde studienamiddag van het Vlerick Retail Platform 2017 vindt plaats op 7 december. Het thema: ‘blurring’, met getuigenissen van Juttu, Amélie & Moi en Sissy-Boy. Lezers van RetailDetail maken kans op een gratis invitatie.

Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Standaard Boekhandel, Bol.com en JBC vallen in de prijzen

24/11/2017

Standaard Boekhandel is op de RetailDetail Night uitgeroepen tot Qrf Beste Winkelketen van België 2017-2018. Bol.com nam de Qrf Webshop Award Belgium in ontvangst en JBC won de Qrf Sustainability Award.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Back to top