"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"
Shutterstock

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Vrije markt in gedrang

Schaake heeft nu een rapport ingediend om druk te zetten op de Europese Commissie om met een digitale handelsstrategie op de proppen te komen, die geldig is voor alle lidstaten. Momenteel zorgt de versnippering volgens Schaake er voor dat Europese initiatieven te weinig effect hebben, schrijft het FD.

 

Dat zorgt er op zijn beurt dan weer voor dat grote internetbedrijven de norm gaan bepalen. Zo wil Jack Ma, oprichter van het Chinese Alibaba, al langer internationale vrijhandelszones creëren voor e-commerce. Volgens Schaake is het niet aangewezen dat dergelijke digitale reuzen het heft in handen nemen en ze vreest dat de vrije markttoegang zo in het gedrang kan komen.

 

“We moeten niet vergeten dat deze bedrijven een keihard winstoogmerk hebben”, aldus Schaake. “De wetgever moet het initiatief houden. En juist de EU kan het voortouw nemen omdat er al veel beleid is. We lopen op technologiegebied achter met productie en diensten, waarin respectievelijk Azië en de Verenigde Staten de dienst uitmaken, maar we lopen in Europa voorop met regels voor de digitale economie.”

 

Netneutraliteit

In het rapport spreekt Schaake onder andere over databescherming, netneutraliteit en lagere telecom- en internettarieven. Europa moet volgens haar ook duidelijke ondergrenzen aangeven wanneer er over handelsafspraken wordt onderhandeld.

 

“Handelsakkoorden zijn toch al ingewikkeld. Ze moeten relevant zijn. Nu spelen allerlei digitale aspecten een rol in de internationale handel. Vroeger was er een scheiding tussen producten en diensten. Nu lopen die steeds meer in elkaar over. Als die diensten ook nog digitaal zijn, moet je zorgen dat je moderne handelsafspraken goed regelt.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top