EU wil internetbedrijven belasten op omzet | RetailDetail

EU wil internetbedrijven belasten op omzet

EU wil internetbedrijven belasten op omzet
Shutterstock

De Europese Unie wil de manier waarop internetbedrijven zoals Amazon en Google worden belast veranderen. Dat moet in de toekomst op basis van de omzet gebeuren in plaats van op basis van de winst.

Belastingontwijking vermijden

De Franse minister van Financiën, Bruno Le Maire, legde het voorstel op tafel en hij zou al steun krijgen van zijn collega’s uit Spanje, Duitsland en Italië. Aankomende vrijdag wordt het voorstel besproken op de bijeenkomst van de Europese ministers van Financiën in Estland. Zij moeten allemaal hun akkoord geven vooraleer het een feit kan worden.

 

Het nieuwe systeem moet er voor zorgen dat internetbedrijven in de toekomst veel meer afdragen aan de Europese Unie. Momenteel doen ze dat op basis van de winst, maar dankzij allerhande constructies houden ze die winst vaak kunstmatig laag, waardoor ze dus ook bijzonder weinig belastingen betalen. Onder andere Amazon, Starbucks, Google en Apple werden op dat vlak al op de vingers getikt door Europa, schrijft Twinkle.

 

De nieuwe regelgeving zou een volgende stap zijn in de verstrenging van regels voor e-commerce binnen de Europese Unie, waar de voorbije maanden en jaren ook al verschillende onderzoeken zijn gevoerd rond prijsafspraken of misbruik van een bevoorrechte positie. Google kreeg op dat vlak onlangs nog een recordboete voorgeschoteld. Langs de andere kant probeert de Eurose Unie de digitale markt ook steeds meer één te maken, door zo veel mogelijk grenzen tussen verschillende lidstaten weg te nemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.