EU wil internetbedrijven belasten op omzet

EU wil internetbedrijven belasten op omzet
Shutterstock

De Europese Unie wil de manier waarop internetbedrijven zoals Amazon en Google worden belast veranderen. Dat moet in de toekomst op basis van de omzet gebeuren in plaats van op basis van de winst.

Belastingontwijking vermijden

De Franse minister van Financiën, Bruno Le Maire, legde het voorstel op tafel en hij zou al steun krijgen van zijn collega’s uit Spanje, Duitsland en Italië. Aankomende vrijdag wordt het voorstel besproken op de bijeenkomst van de Europese ministers van Financiën in Estland. Zij moeten allemaal hun akkoord geven vooraleer het een feit kan worden.

 

Het nieuwe systeem moet er voor zorgen dat internetbedrijven in de toekomst veel meer afdragen aan de Europese Unie. Momenteel doen ze dat op basis van de winst, maar dankzij allerhande constructies houden ze die winst vaak kunstmatig laag, waardoor ze dus ook bijzonder weinig belastingen betalen. Onder andere Amazon, Starbucks, Google en Apple werden op dat vlak al op de vingers getikt door Europa, schrijft Twinkle.

 

De nieuwe regelgeving zou een volgende stap zijn in de verstrenging van regels voor e-commerce binnen de Europese Unie, waar de voorbije maanden en jaren ook al verschillende onderzoeken zijn gevoerd rond prijsafspraken of misbruik van een bevoorrechte positie. Google kreeg op dat vlak onlangs nog een recordboete voorgeschoteld. Langs de andere kant probeert de Eurose Unie de digitale markt ook steeds meer één te maken, door zo veel mogelijk grenzen tussen verschillende lidstaten weg te nemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

JBC haalt e-commercemagazijn terug naar België

17/11/2017

JBC verhuist zijn e-commercemagazijn weer van Nederland naar België. Voortaan stockeert de Belgische kledingketen zijn kleding bij Bleckmann in Grobbendonk. Dat is een onverwachte opsteker voor de Belgische e-commercesector.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Back to top