EU wil internetbedrijven belasten op omzet

EU wil internetbedrijven belasten op omzet
Shutterstock

De Europese Unie wil de manier waarop internetbedrijven zoals Amazon en Google worden belast veranderen. Dat moet in de toekomst op basis van de omzet gebeuren in plaats van op basis van de winst.

Belastingontwijking vermijden

De Franse minister van Financiën, Bruno Le Maire, legde het voorstel op tafel en hij zou al steun krijgen van zijn collega’s uit Spanje, Duitsland en Italië. Aankomende vrijdag wordt het voorstel besproken op de bijeenkomst van de Europese ministers van Financiën in Estland. Zij moeten allemaal hun akkoord geven vooraleer het een feit kan worden.

 

Het nieuwe systeem moet er voor zorgen dat internetbedrijven in de toekomst veel meer afdragen aan de Europese Unie. Momenteel doen ze dat op basis van de winst, maar dankzij allerhande constructies houden ze die winst vaak kunstmatig laag, waardoor ze dus ook bijzonder weinig belastingen betalen. Onder andere Amazon, Starbucks, Google en Apple werden op dat vlak al op de vingers getikt door Europa, schrijft Twinkle.

 

De nieuwe regelgeving zou een volgende stap zijn in de verstrenging van regels voor e-commerce binnen de Europese Unie, waar de voorbije maanden en jaren ook al verschillende onderzoeken zijn gevoerd rond prijsafspraken of misbruik van een bevoorrechte positie. Google kreeg op dat vlak onlangs nog een recordboete voorgeschoteld. Langs de andere kant probeert de Eurose Unie de digitale markt ook steeds meer één te maken, door zo veel mogelijk grenzen tussen verschillende lidstaten weg te nemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

GrandVision kent tragere groei

24/01/2018

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar 2017 is optiekgroep GrandVision met 6,1% gegroeid. Op vergelijkbare basis was er wel sprake van een kleine daling, ten gevolge van de slechte timing van de kerstvakantie.

Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Richemont wil Yoox Net-a-Porter volledig overnemen

22/01/2018

De Zwitserse luxegroep Richemont heeft een voorstel gedaan om een controlerend aandeel te pakken te krijgen bij online retailer Yoox Net-a-Porter. Het wil zo de eigen online strategie versneld uitrollen.

Back to top