EuroCommerce roept Europa op tot actie

EuroCommerce roept Europa op tot actie
Shutterstock

EuroCommerce, de belangrijkste Europese vertegenwoordiger van de retailsector, noemt de beslissing van de Britse kiezer om de Europese Unie te verlaten een "wake-up call voor de Europese Unie".

Verlies van bakermat van retailinnovaties

“Het is een droevige dag, maar we moeten de wens van het Britse volk respecteren. Met hen verliezen we echter een voorstander van de vrije markt en de inbreng van een land dat steeds een drijvende kracht was achter een betere regulering en open handel. Groot-Brittannië is het land van de retailers en hun dynamisme heeft ervoor gezorgd dat ze een leider zijn in de innovatie in zowel de winkelstraat als voor de online handel”, zei directeur-generaal Christian Verschueren.

 

Verschueren en EuroCommerce noemen de Britse beslissing dan ook een belangrijk signaal voor de rest van Europa: ze vinden het tijd dat er wordt gezorgd voor meer voorspoed en meer jobs. Dat kan door een kader te creëren dat technologische innovatie, concurrentie en investeringen ondersteunt, heet het.

 

Tevens vraagt de organisatie aan de Europese leiders ervoor te zorgen dat de uitstap van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie ordentelijk verloopt. Eurocommerce overkoepelt de belangrijkste nationale handelaarsorganisaties en vertegenwoordigt 5,4 miljoen ondernemingen, zowel multinationale distributeurs als lokaal opererende familiale ondernemingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

GrandVision kent tragere groei

24/01/2018

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar 2017 is optiekgroep GrandVision met 6,1% gegroeid. Op vergelijkbare basis was er wel sprake van een kleine daling, ten gevolge van de slechte timing van de kerstvakantie.

Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Back to top