Europa verklaart wegwerpplastic de oorlog | RetailDetail

Europa verklaart wegwerpplastic de oorlog

Europa verklaart wegwerpplastic de oorlog
Foto: Shutterstock

Plastic rietjes, wattenstaafjes en ballonstokken zijn bij de eerste slachtoffers in de strijd die de Europese Commissie aanbindt tegen wegwerpplastic. De grootste vervuilers worden verboden.

 

Producenten langer verantwoordelijk

De Europese Commissie heeft een plan bekendgemaakt om tegen 2030 3,4 miljoen ton minder CO² uit te stoten. Een speerpunt in dat plan is het bannen van wegwerpplastic. Meer dan 80 procent van het zwerfvuil in zee zou ook bestaan uit het plastic voor eenmalig gebruik. 


Er komt al meteen een verbod op kleine gebruiksvoorwerpen, zoals wegwerpbestek, borden en rietjes, maar ook op ballonstokjes en plastic wattenstaafjes. Europa wil deze laten vervangen door alternatieven uit duurzamer materiaal, zoals bamboe en hout. 


Producenten wil de Europese Commissie langer verantwoordelijk maken: producenten van vooral plastic moeten meewerken aan bewustmakingscampagnes en delen in de kosten van afvalbeheer. Zelf zullen ze er ook toe verplicht worden om het afval terug in te zamelen en te verwerken.

 

Plastic flessen inzamelen

De verschillende lidstaten worden bovendien aangespoord om plastic flessen – of toch 90 procent daarvan – in te zamelen. Mogelijk komt er een systeem voor statiegeld op plastic flessen. Retailers, fastfoodketens en producenten zullen er verder voor moeten zorgen dat er minder plastieken bekers en maaltijdverpakkingen worden gebruikt.  


Europa legt ook nieuwe etikettering op, zodat consumenten beter kunnen zien wat te doen met verpakkingen na gebruik, hoeveel plastic erin zit en wat hun ecologische impact is. Alle maatregelen moeten ervoor zorgen dat Europa meer in de richting van een circulaire economie evolueert, in eerste instantie op het vlak van consumptieplastic.

 

“Niet alleen verantwoordelijkheid retailers”

EuroCommerce, de Europese federatie van handelaars, reageert dat het de intenties van de Europese Commissie graag steunt. De distributiesector heeft zich al voorgenomen om zijn afvalberg met 80 procent terug te dringen en is een voortrekker in het verminderen van verpakkingsafval, aldus de handelsfederatie.


Maar het wijst erop dat er in de praktijk veel extra lasten op de schouders van de retailers worden gelegd. “Verlengde verantwoordelijkheid voor de producent mag niet betekenen dat supermarkten afvalverzamelpunten worden. We kunnen onze vele miljoenen klanten wel in staat stellen om duurzaam te handelen, maar andere spelers, inclusief vele sectoren en de overheid, moeten ook hun deel doen”, reageert topman Christian Verschueren.


Retailers zijn de tussenschakel tussen producenten en consumenten, maar het verzamelen, recycleren en schoonmaken van afval kan niet alleen hun verantwoordelijk zijn, klinkt het nog. Het heeft daarom zo zijn vragen bij sommige maatregelen: “We moeten goed nadenken over vragen rond verlengde verantwoordelijkheid van producenten, hygiëne, veiligheid en gemak.” 
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Standaard Boekhandel opent Brusselse flagshipstore

25/06/2018

In de Brusselse voetgangerszone mikt Standaard Boekhandel op een internationaal publiek met een grote keuze aan boeken in het Frans en het Engels. Ook de schrijf- en papierwaren van zusterketen Club krijgen alle ruimte.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.