Europa wil belasting op plastic zakjes | RetailDetail

Europa wil belasting op plastic zakjes

Europa wil belasting op plastic zakjes
Shutterstock

Nadat verschillende lidstaten al verschillende maatregelen hebben genomen om het gebruik van plastic zakjes terug te dringen, denkt de Europese Unie er nu aan om een algehele belasting op plastic zakjes in te voeren.

 

Chinees invoerverbod

Hoe die nieuwe belasting in elkaar zit, is wel nog niet helemaal duidelijk. Het is mogelijk dat die al wordt geïnd bij de producenten, maar mogelijk is het de consument die moet betalen wanneer hij een plastic zakje gebruikt. “Wat we willen is om het totale volume aan plastic in het milieu te verminderen”, verklaarde eurocommissaris Günther Öttinger volgens De Standaard. “Daarom willen we de lidstaten de mogelijkheid geven om een belasting te heffen en dat om burgers en bedrijven aan te zetten minder plastic zakjes en verpakking te gebruiken.”

 

Het voorstel komt er niet toevallig nu China sinds 1 januari een invoerverbod heeft op plasticafval. Heel wat van het Europese plastic belandde tot nu toe immers in China, maar door het invoerverbod zal er meer verbrand moeten worden, omdat Europa niet voldoende capaciteit heeft om alles te recycleren. “Nu China ons plastic afval niet meer wil hebben, moeten we ervoor zorgen dat we het gebruik van plastic in Europa terugdringen”, aldus Öttinger.

 

In een aantal Europese lidstaten wordt er al langer gewerkt aan een manier om het gebruik van plastic terug te dringen. Zo bestaat er in Scandinavië, Nederland en Frankrijk al een verbod op het gebruik van niet-herbruikbare zakjes, en ook in Wallonië en Brussel is dat al het geval. In Vlaanderen wordt er ook gewerkt aan zo’n wet, maar voorlopig is die er nog niet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

15% korting bij gebruik herbruikbare charcuteriedoos

14/06/2018

Vanaf vandaag krijgen klanten bij de lokale AD Delhaize van Geetbets korting wanneer ze een herbruikbare charcuteriedoos gebruiken. Liever een korting dan statiegeld, zo vindt uitbater Carl Vanhove.