Europa wil betere omkadering franchisenemers

Europa wil betere omkadering franchisenemers
Shutterstock

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Wettelijke verankering

Het rapport, dat een initiatief is van de Nederlandse Europarlementariër Dennis de Jong, geeft aan dat de franchisenemer vaak in een zwakke positie staat en reikt een aantal oplossingen aan om dat op te lossen. De Jong vraagt in het rapport vooral wettelijke verankering van nationale franchisecodes, zoals dat het geval is bij de Nederlandse Franchise Code.

 

Een aantal belangrijke punten die in het rapport naar voor komen, zijn vijftien dagen bedenktijd voordat contracten getekend worden, redelijke concurrentiebedingen en goede afspraken met betrekking tot internetverkopen.

 

Nederland als voorbeeld

Het Vakcentrum, de Nederlandse belangenbehartiger van zelfstandige winkeliers en franchisenemers, vindt het alvast een positief signaal dat de problemen in het Europees Parlement worden besproken. “De onevenwichtige verhouding die het EP nu bevestigt, was in Nederland aanleiding om te komen tot de franchisecode. De NFC geeft antwoord op veel punten die door het EP met betrekking tot franchising zijn geformuleerd”, aldus Het Vakcentrum. 

 

“Het is nu essentieel om de naleving van de code af te dwingen ter voorkoming van oneerlijke handelspraktijken in franchising. Minister Kamp kan de NFC, inclusief het wetsvoorstel voor de wettelijke verankering dus zo naar Brussel sturen als goed voorbeeld.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top