Europa zet stop op geoblocking | RetailDetail

Europa zet stop op geoblocking

Europa zet stop op geoblocking
Shutterstock

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

“Meer juridische zekerheid”

De nieuwe regelgeving zal eind volgend jaar van kracht worden en moet er voor zorgen dat shoppen in het buitenland eenvoudiger wordt voor de consument. "Voor burgers betekent dit dat ze hun nieuwe elektronica online kunnen kopen, een auto kunnen huren of in het buitenland hun concerttickets kunnen boeken zoals thuis. Voor ondernemingen betekent het meer juridische zekerheid om over de grenzen heen te opereren", klinkt het.

 

Er zijn wel nog een aantal uitzonderingen in de regelgeving. Zo is alles wat onder auteursrecht valt, zoals e-boeken, tv-series, muziek en online games, vrijgesteld van de nieuwe regels. Daarvoor werd een aparte wetgeving gemaakt die ook volgend jaar van kracht wordt.

 

Geen leverplicht

De verkopers zijn ook niet verplicht om de producten naar de klant op te sturen. Als er geen levering wordt aangeboden, dan moet de klant het gewoon komen ophalen in de winkel. Zo wil Europa vermijden dat kleine handelaars met grote kosten en lasten komen te zitten. Ook moet er nog steeds niet in alle landen dezelfde prijs worden gevraagd voor een product, maar binnenkort heeft de klant dus wel zelf de mogelijkheid om over de grens heen naar de laagste prijs te zoeken.

 

De nieuwe regelgeving is een volgende stap in de eenmaking van de Europese digitale markt, die er voor moet zorgen dat Europa sterker staat tegen invloeden van buitenaf, zoals de Verenigde Staten en China.

 

"Dankzij dit akkoord zullen de Europese consumenten kunnen genieten van een ruimer en vaak goedkoper online aanbod aan goederen en diensten. Bedrijven kunnen dan weer profiteren van een bredere klantenbasis en zullen bovendien niet op de hoogte moeten zijn van de wetgeving van alle Europese lidstaten”, zegt Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt aan Datanews.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit z’n voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.