Europa zet stop op geoblocking | RetailDetail

Europa zet stop op geoblocking

Europa zet stop op geoblocking
Shutterstock

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

“Meer juridische zekerheid”

De nieuwe regelgeving zal eind volgend jaar van kracht worden en moet er voor zorgen dat shoppen in het buitenland eenvoudiger wordt voor de consument. "Voor burgers betekent dit dat ze hun nieuwe elektronica online kunnen kopen, een auto kunnen huren of in het buitenland hun concerttickets kunnen boeken zoals thuis. Voor ondernemingen betekent het meer juridische zekerheid om over de grenzen heen te opereren", klinkt het.

 

Er zijn wel nog een aantal uitzonderingen in de regelgeving. Zo is alles wat onder auteursrecht valt, zoals e-boeken, tv-series, muziek en online games, vrijgesteld van de nieuwe regels. Daarvoor werd een aparte wetgeving gemaakt die ook volgend jaar van kracht wordt.

 

Geen leverplicht

De verkopers zijn ook niet verplicht om de producten naar de klant op te sturen. Als er geen levering wordt aangeboden, dan moet de klant het gewoon komen ophalen in de winkel. Zo wil Europa vermijden dat kleine handelaars met grote kosten en lasten komen te zitten. Ook moet er nog steeds niet in alle landen dezelfde prijs worden gevraagd voor een product, maar binnenkort heeft de klant dus wel zelf de mogelijkheid om over de grens heen naar de laagste prijs te zoeken.

 

De nieuwe regelgeving is een volgende stap in de eenmaking van de Europese digitale markt, die er voor moet zorgen dat Europa sterker staat tegen invloeden van buitenaf, zoals de Verenigde Staten en China.

 

"Dankzij dit akkoord zullen de Europese consumenten kunnen genieten van een ruimer en vaak goedkoper online aanbod aan goederen en diensten. Bedrijven kunnen dan weer profiteren van een bredere klantenbasis en zullen bovendien niet op de hoogte moeten zijn van de wetgeving van alle Europese lidstaten”, zegt Europarlementslid Anneleen Van Bossuyt aan Datanews.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.