Europese Commissie noemt Poolse omzetbelasting onwettig | RetailDetail

Europese Commissie noemt Poolse omzetbelasting onwettig

Europese Commissie noemt Poolse omzetbelasting onwettig
Shutterstock

De Europese Commissie heeft een nieuwe belasting in de Poolse retail een vorm van illegale staatssteun genoemd. Vakorganisatie EuroCommerce zegt tevreden te zijn met de beslissing van de Europese Commissie.

Progressieve tarieven

Vorig jaar had Polen een nieuw belastingsysteem ingevoerd in de retailsector, waarbij bedrijven een hogere belasting moeten betalen als ze meer omzet halen. Bedrijven die minder dan 17 miljoen Poolse zloty (vier miljoen euro) retailomzet per maand halen, waren vrijgesteld van de belasting. Bedrijven met een omzet tussen 17 miljoen en 170 miljoen Poolse zloty (4 tot 40 miljoen euro) moesten 0,8% belasting betalen en voor bedrijven met een omzet hoger dan 170 miljoen zloty gold een tarief van 1,4%.

 

Naar aanleiding van een klacht in september van vorig jaar stelde de Europese Commissie een onderzoek in naar het systeem, en die heeft nu geoordeeld dat de progressieve tarieven kunnen gezien worden als een vorm van illegale staatssteun, omdat het systeem voornamelijk voordelig is voor Poolse bedrijven. Bij het ontvangen van de klacht vroeg de Europese Commissie om de regelgeving alvast tijdelijk op te schorten en dus werd de belasting nooit geïnd. Nu wordt het systeem dus definitief naar de prullenmand verwezen.

 

EuroCommerce zegt tevreden te zijn met de beslissing van de Europese Commissie. “De Poolse belasting was opnieuw een bewijs van de zorgwekkende trend bij heel wat lidstaten die naar een protectionistische agenda groeien. Vooral in Centraal- en Oost-Europa zien we steeds meer voorstellen opduiken die de eengemaakte Europese markt ondermijnen. Protectionisme is niet enkel een politieke daad, het is een directe aanval op de mogelijkheid van de consument om te kiezen wat hij wil kopen, en het leidt vrijwel onvermijdelijk tot hogere prijzen”, stelt directeur-generaal Christian Verscheuren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.

“Tijd voor actie: kleinhandelaars online laten floreren”

18/04/2018

Vandaag kreeg fase 2 van de campagne “Het Internet. Ook uw zaak” zijn officiële aftrap in een Mechelse lederwarenwinkel. De campagne wil kleinhandelaars zo veel mogelijk aan een webshop helpen.