Europese Commissie noemt Poolse omzetbelasting onwettig

Europese Commissie noemt Poolse omzetbelasting onwettig
Shutterstock

De Europese Commissie heeft een nieuwe belasting in de Poolse retail een vorm van illegale staatssteun genoemd. Vakorganisatie EuroCommerce zegt tevreden te zijn met de beslissing van de Europese Commissie.

Progressieve tarieven

Vorig jaar had Polen een nieuw belastingsysteem ingevoerd in de retailsector, waarbij bedrijven een hogere belasting moeten betalen als ze meer omzet halen. Bedrijven die minder dan 17 miljoen Poolse zloty (vier miljoen euro) retailomzet per maand halen, waren vrijgesteld van de belasting. Bedrijven met een omzet tussen 17 miljoen en 170 miljoen Poolse zloty (4 tot 40 miljoen euro) moesten 0,8% belasting betalen en voor bedrijven met een omzet hoger dan 170 miljoen zloty gold een tarief van 1,4%.

 

Naar aanleiding van een klacht in september van vorig jaar stelde de Europese Commissie een onderzoek in naar het systeem, en die heeft nu geoordeeld dat de progressieve tarieven kunnen gezien worden als een vorm van illegale staatssteun, omdat het systeem voornamelijk voordelig is voor Poolse bedrijven. Bij het ontvangen van de klacht vroeg de Europese Commissie om de regelgeving alvast tijdelijk op te schorten en dus werd de belasting nooit geïnd. Nu wordt het systeem dus definitief naar de prullenmand verwezen.

 

EuroCommerce zegt tevreden te zijn met de beslissing van de Europese Commissie. “De Poolse belasting was opnieuw een bewijs van de zorgwekkende trend bij heel wat lidstaten die naar een protectionistische agenda groeien. Vooral in Centraal- en Oost-Europa zien we steeds meer voorstellen opduiken die de eengemaakte Europese markt ondermijnen. Protectionisme is niet enkel een politieke daad, het is een directe aanval op de mogelijkheid van de consument om te kiezen wat hij wil kopen, en het leidt vrijwel onvermijdelijk tot hogere prijzen”, stelt directeur-generaal Christian Verscheuren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Oxfam denkt aan sluiting dertig wereldwinkels

16/10/2017

Door een gebrek aan vrijwilligers moeten binnenkort waarschijnlijk een dertigtal Oxfam Wereldwinkels de deuren sluiten. De voorbije drie jaar werden er al zeven gesloten. In totaal telt de keten ongeveer 230 vestigingen.

“Vergrijzende arbeidsmarkt? Niet voor retailers!”

13/10/2017

Retail blijft een van de belangrijkste sectoren voor de tewerkstelling van jongeren, zegt SD Worx: er werken dubbel zoveel dertigers als vijftigers in de sector. De vergrijzing vormt dus niet meteen een bedreiging. 

Back to top