Europese consument blijft positief | RetailDetail

Europese consument blijft positief

Europese consument blijft positief
Shutterstock

Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de positieve trend bij het vertrouwen van de Europese consument zich blijft voortzetten. Toch zijn er in Europa grote verschillen op te merken over de verschillende landen heen.

Macron-effect

“Een van de duidelijkste trends in het tweede kwartaal was de merkbaar positieve invloed van het 'Macron-effect' op het consumentenklimaat in Frankrijk. Aan de andere kant van Het Kanaal keek de Britse consument dan weer kennelijk sceptisch naar de Brexit-onderhandelingen, wat werd weerspiegeld in de zwakke scores die de indicatoren daar vertoonden”, zegt GfK consumentenexpert Rolf Bürkl.

 

Ook in Spanje en Portugal, waar de consument na een lange periode van onzekerheid in de voorbije kwartalen opnieuw vertrouwen toonde in het economisch herstel, is er sprake van een opmars in het consumentenvertrouwen.

 

In sommige Oost-Europese landen, zoals Polen, blijft het consumentenvertrouwen dan weer vrij laag. Ook in Italië en Griekenland blijven de verwachtingen laag.

 

Gemengd beeld in België

De Belgische consument van zijn kant heeft veel hogere economische verwachtingen dan een jaar geleden, maar op vlak van inkomstenverwachting is er dan weer een daling merkbaar ten opzichte van een kwartaal eerder. In vergelijking met 2016 zijn de verwachtingen daar wel nog een stuk hoger. Op vlak van grote aankopen zijn de verwachtingen ten opzichte van een jaar eerder gelijk gebleven, maar is er vergeleken met het eerste kwartaal van 2017 wel een kleine daling.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Dampwinkels zien aantal klanten dalen

19/02/2018

Dampwinkels, die zich volledig hebben gestort op de markt van elektronische sigaretten en alles wat daarbij komt kijken, zien hun aantal klanten dalen. Een verstrengde wetgeving is een van de redenen daarvoor.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Back to top