Europese consument blijft positief

Europese consument blijft positief
Shutterstock

Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de positieve trend bij het vertrouwen van de Europese consument zich blijft voortzetten. Toch zijn er in Europa grote verschillen op te merken over de verschillende landen heen.

Macron-effect

“Een van de duidelijkste trends in het tweede kwartaal was de merkbaar positieve invloed van het 'Macron-effect' op het consumentenklimaat in Frankrijk. Aan de andere kant van Het Kanaal keek de Britse consument dan weer kennelijk sceptisch naar de Brexit-onderhandelingen, wat werd weerspiegeld in de zwakke scores die de indicatoren daar vertoonden”, zegt GfK consumentenexpert Rolf Bürkl.

 

Ook in Spanje en Portugal, waar de consument na een lange periode van onzekerheid in de voorbije kwartalen opnieuw vertrouwen toonde in het economisch herstel, is er sprake van een opmars in het consumentenvertrouwen.

 

In sommige Oost-Europese landen, zoals Polen, blijft het consumentenvertrouwen dan weer vrij laag. Ook in Italië en Griekenland blijven de verwachtingen laag.

 

Gemengd beeld in België

De Belgische consument van zijn kant heeft veel hogere economische verwachtingen dan een jaar geleden, maar op vlak van inkomstenverwachting is er dan weer een daling merkbaar ten opzichte van een kwartaal eerder. In vergelijking met 2016 zijn de verwachtingen daar wel nog een stuk hoger. Op vlak van grote aankopen zijn de verwachtingen ten opzichte van een jaar eerder gelijk gebleven, maar is er vergeleken met het eerste kwartaal van 2017 wel een kleine daling.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Oxfam denkt aan sluiting dertig wereldwinkels

16/10/2017

Door een gebrek aan vrijwilligers moeten binnenkort waarschijnlijk een dertigtal Oxfam Wereldwinkels de deuren sluiten. De voorbije drie jaar werden er al zeven gesloten. In totaal telt de keten ongeveer 230 vestigingen.

“Vergrijzende arbeidsmarkt? Niet voor retailers!”

13/10/2017

Retail blijft een van de belangrijkste sectoren voor de tewerkstelling van jongeren, zegt SD Worx: er werken dubbel zoveel dertigers als vijftigers in de sector. De vergrijzing vormt dus niet meteen een bedreiging. 

Back to top