Europese consument blijft positief | RetailDetail

Europese consument blijft positief

Europese consument blijft positief
Shutterstock

Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de positieve trend bij het vertrouwen van de Europese consument zich blijft voortzetten. Toch zijn er in Europa grote verschillen op te merken over de verschillende landen heen.

Macron-effect

“Een van de duidelijkste trends in het tweede kwartaal was de merkbaar positieve invloed van het 'Macron-effect' op het consumentenklimaat in Frankrijk. Aan de andere kant van Het Kanaal keek de Britse consument dan weer kennelijk sceptisch naar de Brexit-onderhandelingen, wat werd weerspiegeld in de zwakke scores die de indicatoren daar vertoonden”, zegt GfK consumentenexpert Rolf Bürkl.

 

Ook in Spanje en Portugal, waar de consument na een lange periode van onzekerheid in de voorbije kwartalen opnieuw vertrouwen toonde in het economisch herstel, is er sprake van een opmars in het consumentenvertrouwen.

 

In sommige Oost-Europese landen, zoals Polen, blijft het consumentenvertrouwen dan weer vrij laag. Ook in Italië en Griekenland blijven de verwachtingen laag.

 

Gemengd beeld in België

De Belgische consument van zijn kant heeft veel hogere economische verwachtingen dan een jaar geleden, maar op vlak van inkomstenverwachting is er dan weer een daling merkbaar ten opzichte van een kwartaal eerder. In vergelijking met 2016 zijn de verwachtingen daar wel nog een stuk hoger. Op vlak van grote aankopen zijn de verwachtingen ten opzichte van een jaar eerder gelijk gebleven, maar is er vergeleken met het eerste kwartaal van 2017 wel een kleine daling.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.