Europese detailhandel alweer achteruit, België groeit

Europese detailhandel alweer achteruit, België groeit

De Europese detailhandel heeft geen goede maand juni achter de rug. Dat is de conclusie van Eurostat, de organisatie die door de Europese Commissie belast wordt met de analyse van de cijfers van de leden van de eurozone.

Kleine daling in Eurozone

Vergeleken met mei was er een terugval van een half percent. In mei zelf was er nog een stijging van 1,1 percent te merken ten opzichte van april, wat de terugval nog wat groter maakt.

 

Vergelijken met juni 2012 maakt het Europese plaatje niet bepaald rooskleuriger: jaar op jaar is er immers een daling van 0,9 %. Vooral voeding, drank en tabak delen in de klappen: die sectoren zagen de verkoop met 0,6% afnemen. De non-food sector hield iets beter stand, maar krimpte ook in, met 0,2%.

 

België, Frankrijk en Luxemburg groeien wel

België mag op zich echter niet klagen, aangezien in ons land een groei werd gerealiseerd van 0,3% in juni ten opzichte van mei. Ten opzichte van juni 2012 was er zelfs een stijging van 2,1%.

 

Ook de meeste van de buurlanden weten de negatieve cijfers te vermijden, met uitzondering van Duitsland (-1,5%), dat het nog slechter doet dan gemiddeld. Groothertogdom Luxemburg (+1,3%), Frankrijk (+0,6%) en Nederland (status quo) hebben een krimp weten te vermijden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Back to top