Europese detailhandel alweer achteruit, België groeit

Europese detailhandel alweer achteruit, België groeit

De Europese detailhandel heeft geen goede maand juni achter de rug. Dat is de conclusie van Eurostat, de organisatie die door de Europese Commissie belast wordt met de analyse van de cijfers van de leden van de eurozone.

Kleine daling in Eurozone

Vergeleken met mei was er een terugval van een half percent. In mei zelf was er nog een stijging van 1,1 percent te merken ten opzichte van april, wat de terugval nog wat groter maakt.

 

Vergelijken met juni 2012 maakt het Europese plaatje niet bepaald rooskleuriger: jaar op jaar is er immers een daling van 0,9 %. Vooral voeding, drank en tabak delen in de klappen: die sectoren zagen de verkoop met 0,6% afnemen. De non-food sector hield iets beter stand, maar krimpte ook in, met 0,2%.

 

België, Frankrijk en Luxemburg groeien wel

België mag op zich echter niet klagen, aangezien in ons land een groei werd gerealiseerd van 0,3% in juni ten opzichte van mei. Ten opzichte van juni 2012 was er zelfs een stijging van 2,1%.

 

Ook de meeste van de buurlanden weten de negatieve cijfers te vermijden, met uitzondering van Duitsland (-1,5%), dat het nog slechter doet dan gemiddeld. Groothertogdom Luxemburg (+1,3%), Frankrijk (+0,6%) en Nederland (status quo) hebben een krimp weten te vermijden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top