Europese e-commerce blijft fors groeien

E-commerce blijft in Europa pijlsnel groeien: in 2019 wordt een online omzet van 621 miljard euro verwacht, 13% meer dan vorig jaar. De angst om online te kopen smelt als sneeuw voor de zon.

 

België blijft achteraan hinken

De Europese B2C e-commerce haalt in 2019 een omzet van 621 miljard euro, zo becijferen vakfederaties Eurocommerce en Ecommerce Europe in een nieuw jaarrapport. De dubbelcijferige groei is vooral te danken aan West-Europa: die regio is inmiddels goed voor 66% van alle Europese e-commerce. Vorig jaar was B2C e-commerce al goed voor 3,82% van het bruto nationaal product in West-Europa. 

 

Hoewel Noord-Europa de hoogste internetpenetratie heeft, is die inmiddels ook in West-Europa bijna compleet met 92,3%. In België heeft 90% van de mensen toegang tot het internet. Onder hen kocht vorig jaar 67% online, waarmee België weliswaar in het midden van de Europese rangschikking bengelt maar het slechtst van alle West-Europese landen scoort. Nederland hoort bij de kopgroep met 84% onlineshoppers.

 

Bol.com domineert Nederland én België

Onlineshoppende Belgen kopen 64% in andere EU-landen, 19% daarbuiten. Ze zijn zo euro-trouwer dan Nederlanders, die slechts 42% in EU-landen kopen en 32% elders. Nederlanders kopen wel 10% meer op de thuismarkt – zo’n kwart van alle online aankopen. De grootste thuisshoppers zijn de Turken, die überhaupt slechts 14% in het buitenland kopen. 

 

De online omzet steeg in Nederland vorig jaar met 5,3%. Bijna de helft gaf er de voorkeur aan pakjes overdag thuis te laten leveren. Onder de bestverkopende webshops steekt Bol.com er met 1.220 miljoen euro omzet met kop en schouders bovenuit. Coolblue en Zalando volgen met respectievelijk 884 miljoen euro en 670 miljoen euro. Van de zeven grootste onlineverkopers zijn vier Nederlands.

 

Ook in België staat Bol.com op de eerste plaats, met 386 miljoen euro Belgische omzet. Coolblue en Amazon.fr volgen met 322 en 153 miljoen euro. De enige Belgische speler in de top zeven is hekkensluiter Vandenborre. De helft van de Belgen geeft er overigens de voorkeur aan met Bancontact te betalen, tegenover 46% met kredietkaart. 64% kiest voor thuislevering. 

 

Weinig tot geen obstakels

Over heel Europa gezien is Amazon de grootste, al is in Centraal-Europese landen en ook Portugal AliExpress al de grootste. Spanjaarden, Portugezen en Hongaren maken zich weliswaar zorgen om de veiligheid: liefst een op vijf durft daarom niet online te shoppen. In die landen leven ook andere vertrouwensissues het sterkst. 

 

Opvallend is dat in de meeste West-Europese landen weinig tot geen obstakels worden ervaren: slechts 1% van de Belgen vreest problemen met de levering en maar 5% van de Nederlanders valt over onlinebetalingen. Nog maar 17% van Belgen koopt niet online omdat ze liever fysiek shoppen, onder de Nederlanders is dat 11%.