Expansie winkelnetwerk doet omzet Action 34 procent stijgen | RetailDetail

Expansie winkelnetwerk doet omzet Action 34 procent stijgen

Expansie winkelnetwerk doet omzet Action 34 procent stijgen

De discountketen Action heeft een sterk jaar achter de rug. De omzet steeg in 2016 immers met 34 procent tot 2,675 miljard euro. De sterke expansie van het winkelnetwerk was daaraan niet vreemd.

 

Openen van nieuwe winkels versnelt nog

Action verhoogde zijn aantal winkels in 2016 van 655 naar 852. Vooral in Frankrijk en Duitsland werden nieuwe verkooppunten geopend. In Frankrijk breidde het winkelbestand uit van 120 naar 220 vestigingen, in Duitsland van 76 naar 136.

 

Maar ook in de traditionele thuismarken Nederland en België steeg het aantal. In Nederland dikte het winkelaantal aan van 341 tot 354, in België en Luxemburg van 117 tot 135. In Oostenrijk ging Action van 1 naar 7 winkels.

 

Action zet zijn expansiepolitiek trouwens voort: in 2017 wil het meer winkels openen dan in 2016. Ook nu zal de focus vooral liggen op Frankrijk en Duitsland.

 

Nieuwe distributiecentra ondersteunen groei

Om dat winkelnetwerk te ondersteunen, worden ook nieuwe distributiecentra in gebruik genomen. In maart vorig jaar opende Action zijn eerste platform buiten Nederland nabij Parijs. Dit jaar komen er extra centra in het Duitse Biblis (in het tweede kwartaal) en in het Zuid-Franse Labastide (in het derde kwartaal).

 

“Action is nu een echte Europese retailer met een gezonde geografische diversificatie”, zegt topman Sander van der Laan.

 

Schaalvoordelen doen marges klimmen

De sterke groei van het winkelnetwerk stuwde de omzet van Action in 2016 in totaal 34 procent hoger tot 2,675 miljard euro. Op basis van een gelijk aantal winkels zou het verkoopcijfer 6,9 procent zijn toegenomen. Dat laatste is niettemin iets minder dan in 2015. Toen werd nog een toename met 7,6 procent opgetekend.

 

Ook financieel deed Action het goed. De operationele kasstroom steeg met 37 procent tot 310 miljoen euro. Gezien die groei sterker was dan de omzettoename is er sprake van hogere marges. “Een gevolg van schaalvoordelen en een blijvende focus op de het beheersen van de kosten”, aldus het bedrijf.

 

Het aantal werknemers bij Action steeg het voorbije jaar van 29.000 naar 35.000.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Omzet Coca-Cola Europa in één klap kwart hoger

16/02/2018

Coca-Cola European Partners, de Europese tak van de frisdankproducent, zag in 2017 de omzet boven 11 miljard euro groeien. Daarbij maakte ook de winst een mooie sprong voorwaarts ten opzichte van een jaar eerder.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Meer omzet maar (pak) minder winst voor PepsiCo

15/02/2018

Ondanks een ‘vlak’ vierde kwartaal, waarin de snacks de afkalvende verkoop van frisdranken alsnog wisten te compenseren, is PepsiCo er toch in geslaagd 2017 met een lichte omzetgroei af te sluiten. De nettowinst nam wel een flinke duik.

Teleurstellende groei voor Nestlé in 2017

15/02/2018

Nestlé heeft in 2017 een teleurstellende groei gekend (+0,4%), waarbij het niet voldeed aan de verwachtingen van analisten. 

Back to top