Expansie winkelnetwerk doet omzet Action 34 procent stijgen

Expansie winkelnetwerk doet omzet Action 34 procent stijgen

De discountketen Action heeft een sterk jaar achter de rug. De omzet steeg in 2016 immers met 34 procent tot 2,675 miljard euro. De sterke expansie van het winkelnetwerk was daaraan niet vreemd.

 

Openen van nieuwe winkels versnelt nog

Action verhoogde zijn aantal winkels in 2016 van 655 naar 852. Vooral in Frankrijk en Duitsland werden nieuwe verkooppunten geopend. In Frankrijk breidde het winkelbestand uit van 120 naar 220 vestigingen, in Duitsland van 76 naar 136.

 

Maar ook in de traditionele thuismarken Nederland en België steeg het aantal. In Nederland dikte het winkelaantal aan van 341 tot 354, in België en Luxemburg van 117 tot 135. In Oostenrijk ging Action van 1 naar 7 winkels.

 

Action zet zijn expansiepolitiek trouwens voort: in 2017 wil het meer winkels openen dan in 2016. Ook nu zal de focus vooral liggen op Frankrijk en Duitsland.

 

Nieuwe distributiecentra ondersteunen groei

Om dat winkelnetwerk te ondersteunen, worden ook nieuwe distributiecentra in gebruik genomen. In maart vorig jaar opende Action zijn eerste platform buiten Nederland nabij Parijs. Dit jaar komen er extra centra in het Duitse Biblis (in het tweede kwartaal) en in het Zuid-Franse Labastide (in het derde kwartaal).

 

“Action is nu een echte Europese retailer met een gezonde geografische diversificatie”, zegt topman Sander van der Laan.

 

Schaalvoordelen doen marges klimmen

De sterke groei van het winkelnetwerk stuwde de omzet van Action in 2016 in totaal 34 procent hoger tot 2,675 miljard euro. Op basis van een gelijk aantal winkels zou het verkoopcijfer 6,9 procent zijn toegenomen. Dat laatste is niettemin iets minder dan in 2015. Toen werd nog een toename met 7,6 procent opgetekend.

 

Ook financieel deed Action het goed. De operationele kasstroom steeg met 37 procent tot 310 miljoen euro. Gezien die groei sterker was dan de omzettoename is er sprake van hogere marges. “Een gevolg van schaalvoordelen en een blijvende focus op de het beheersen van de kosten”, aldus het bedrijf.

 

Het aantal werknemers bij Action steeg het voorbije jaar van 29.000 naar 35.000.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Heritage House is hét voorbeeld van een conceptstore”

24/05/2017

De Antwerpse conceptstore Heritage House, gespecialiseerd in Belgisch fooddesign, wil uitgroeien tot een belevingsmerk met internationale allure. De initiatiefnemers openden een pop-up in Home of Retail, het co-creatieplatform van RetailDetail. 

Waarom retailers kleur moeten bekennen

24/05/2017

Of het nu gaat om een sofa, een schoonmaakproduct of een nieuwe outfit: kleur is cruciaal bij de aankoop. Toch wordt het belang van de factor kleur nog onderschat. Trendwatcher Hilde Francq schreef er een boek over: ‘Kleur verkoopt’. 

Forse winstdaling voor Marks & Spencer

24/05/2017

Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.

Shoptalk Europe maakt agenda bekend en geeft tickets weg

23/05/2017

(publireportage) De beurs Shoptalk Europe, die van 9 tot 11 oktober doorgaat in Kopenhagen, heeft naast haar agenda ook een programma bekendgemaakt waarmee retailers gratis kaarten en een deelname in de reiskosten kunnen krijgen.

Foot Locker kent kleine omzetstijging bij start van boekjaar

23/05/2017

Schoenenketen Foot Locker heeft in het eerste kwartaal van 2017 een kleine omzetstijging gekend van 0,7%, naar 2 miljard dollar (1,8 miljard euro). De nettowinst daalde wel ten opzichte van een jaar eerder, van 191 naar 180 miljoen dollar (160 miljoen euro).

Hema Schilde als eerste in nieuw jasje

23/05/2017

De vestiging van Hema in Schilde is de eerste Belgische winkel die in een nieuw jasje is gestoken en voortaan volgens het nieuwe concept van de keten werkt. Dit jaar moeten er nog zeventig winkels vernieuwd worden.

Back to top