Expansie winkelnetwerk doet omzet Action 34 procent stijgen

Expansie winkelnetwerk doet omzet Action 34 procent stijgen

De discountketen Action heeft een sterk jaar achter de rug. De omzet steeg in 2016 immers met 34 procent tot 2,675 miljard euro. De sterke expansie van het winkelnetwerk was daaraan niet vreemd.

 

Openen van nieuwe winkels versnelt nog

Action verhoogde zijn aantal winkels in 2016 van 655 naar 852. Vooral in Frankrijk en Duitsland werden nieuwe verkooppunten geopend. In Frankrijk breidde het winkelbestand uit van 120 naar 220 vestigingen, in Duitsland van 76 naar 136.

 

Maar ook in de traditionele thuismarken Nederland en België steeg het aantal. In Nederland dikte het winkelaantal aan van 341 tot 354, in België en Luxemburg van 117 tot 135. In Oostenrijk ging Action van 1 naar 7 winkels.

 

Action zet zijn expansiepolitiek trouwens voort: in 2017 wil het meer winkels openen dan in 2016. Ook nu zal de focus vooral liggen op Frankrijk en Duitsland.

 

Nieuwe distributiecentra ondersteunen groei

Om dat winkelnetwerk te ondersteunen, worden ook nieuwe distributiecentra in gebruik genomen. In maart vorig jaar opende Action zijn eerste platform buiten Nederland nabij Parijs. Dit jaar komen er extra centra in het Duitse Biblis (in het tweede kwartaal) en in het Zuid-Franse Labastide (in het derde kwartaal).

 

“Action is nu een echte Europese retailer met een gezonde geografische diversificatie”, zegt topman Sander van der Laan.

 

Schaalvoordelen doen marges klimmen

De sterke groei van het winkelnetwerk stuwde de omzet van Action in 2016 in totaal 34 procent hoger tot 2,675 miljard euro. Op basis van een gelijk aantal winkels zou het verkoopcijfer 6,9 procent zijn toegenomen. Dat laatste is niettemin iets minder dan in 2015. Toen werd nog een toename met 7,6 procent opgetekend.

 

Ook financieel deed Action het goed. De operationele kasstroom steeg met 37 procent tot 310 miljoen euro. Gezien die groei sterker was dan de omzettoename is er sprake van hogere marges. “Een gevolg van schaalvoordelen en een blijvende focus op de het beheersen van de kosten”, aldus het bedrijf.

 

Het aantal werknemers bij Action steeg het voorbije jaar van 29.000 naar 35.000.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim één jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep werkt aan een webshop en wil tegelijk in Frankrijk het aantal fysieke winkels opdrijven, om zo de omslag te maken naar een heus omnichannelbedrijf.

Kingfisher ziet omzet weer dalen

17/08/2017

Doe-het-zelfgroep Kingfisher heeft er opnieuw een zwak kwartaal opzitten: de Brits-Franse groep heeft op beide thuismarkten te maken met een terugval en daarnaast weegt het herstructureringsplan op de resultaten.

Fikse winstdaling voor Geberit

17/08/2017

De Zwitserse sanitairspecialist Geberit zag zijn winst het voorbije halfjaar met bijna een vijfde dalen. Ook de omzet ging achteruit, zij het lichtjes.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Back to top