Expansie winkelnetwerk doet omzet Action 34 procent stijgen | RetailDetail

Expansie winkelnetwerk doet omzet Action 34 procent stijgen

Expansie winkelnetwerk doet omzet Action 34 procent stijgen

De discountketen Action heeft een sterk jaar achter de rug. De omzet steeg in 2016 immers met 34 procent tot 2,675 miljard euro. De sterke expansie van het winkelnetwerk was daaraan niet vreemd.

 

Openen van nieuwe winkels versnelt nog

Action verhoogde zijn aantal winkels in 2016 van 655 naar 852. Vooral in Frankrijk en Duitsland werden nieuwe verkooppunten geopend. In Frankrijk breidde het winkelbestand uit van 120 naar 220 vestigingen, in Duitsland van 76 naar 136.

 

Maar ook in de traditionele thuismarken Nederland en België steeg het aantal. In Nederland dikte het winkelaantal aan van 341 tot 354, in België en Luxemburg van 117 tot 135. In Oostenrijk ging Action van 1 naar 7 winkels.

 

Action zet zijn expansiepolitiek trouwens voort: in 2017 wil het meer winkels openen dan in 2016. Ook nu zal de focus vooral liggen op Frankrijk en Duitsland.

 

Nieuwe distributiecentra ondersteunen groei

Om dat winkelnetwerk te ondersteunen, worden ook nieuwe distributiecentra in gebruik genomen. In maart vorig jaar opende Action zijn eerste platform buiten Nederland nabij Parijs. Dit jaar komen er extra centra in het Duitse Biblis (in het tweede kwartaal) en in het Zuid-Franse Labastide (in het derde kwartaal).

 

“Action is nu een echte Europese retailer met een gezonde geografische diversificatie”, zegt topman Sander van der Laan.

 

Schaalvoordelen doen marges klimmen

De sterke groei van het winkelnetwerk stuwde de omzet van Action in 2016 in totaal 34 procent hoger tot 2,675 miljard euro. Op basis van een gelijk aantal winkels zou het verkoopcijfer 6,9 procent zijn toegenomen. Dat laatste is niettemin iets minder dan in 2015. Toen werd nog een toename met 7,6 procent opgetekend.

 

Ook financieel deed Action het goed. De operationele kasstroom steeg met 37 procent tot 310 miljoen euro. Gezien die groei sterker was dan de omzettoename is er sprake van hogere marges. “Een gevolg van schaalvoordelen en een blijvende focus op de het beheersen van de kosten”, aldus het bedrijf.

 

Het aantal werknemers bij Action steeg het voorbije jaar van 29.000 naar 35.000.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).