Familie Moulin belangrijkste aandeelhouder van Carrefour | RetailDetail

Familie Moulin belangrijkste aandeelhouder van Carrefour

Familie Moulin belangrijkste aandeelhouder van Carrefour

De familie Moulin, eigenaar van de Franse luxewarenhuisketen Galeries Lafayette, is nu officieel de machtigste aandeelhouder van distributiereus Carrefour. En dat is niet de enige recente wijziging in de eigendomstructuur, zo blijkt.

Vier kapiteins aan boord

Met 11,51% van de aandelen was de familie Moulin eigenlijk al sinds juli vorig jaar de grootste aandeelhouder van Carrefour, maar de statuten van de Franse distributiereus voorzien een dubbel stemrecht voor aandelen die al langer dan twee jaar in het bezit zijn, zo vlooiden de collega’s van het Franse vakblad Linéaires uit.

 

Als gevolg van die regel moest de familie achter de Galeries Lafayette nog altijd die andere grootaandeelhouder, de Groupe Arnault (eigenaar van LVMH e.a.), laten voorgaan. Die bezit weliswaar ‘maar’ 8,95% van de aandelen maar die zijn wel goed voor 11,92% van de stemrechten. Tot voor kort volstond dat om de eerste viool te spelen, maar sinds deze maand bezit de familie Moulin statutair 15,33% van de stemrechten, wat haar de facto de belangrijkste aandeelhouder van Carrefour maakt.

 

Nog opvallend: de Braziliaan Abilio Diniz, gewezen partner van Carrefours grote concurrent Casino en sinds 2014 aandeelhouder bij Carrefour, heeft op 23 maart voor een half miljard euro aan Carrefour-aandelen bijgekocht. Dat maakt van hem meteen de derde grootste aandeelhouder (8,05% van het kapitaal): groter dan Colony Capital (5,23%) en nog slechts een fractie kleiner dan Groupe Arnault (8,95%). Volgens Linéaires levert dat de Braziliaan nog dit jaar een zitje op in de raad van bestuur.

 

“Enerzijds is het geruststellend voor Carrefour vast te stellen dat ongeveer 42% van de stemrechten voortaan in handen zijn van serieuze aandeelhouders. De nieuwkomers investeren a priori voor de lange termijn”, schrijft het vakblad. “Anderzijds moeten ze het dan wel eens geraken over de toekomst van de groep. Vier kapiteins op één schip is misschien wat van het goede te veel.” De toekomst zal het uitwijzen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Deze Carrefour-ondernemer realiseerde drie verbouwingen in vier jaar tijd

15/02/2018

Frederic Van Landeghem kent het klappen van de zweep, als het aankomt op het verbouwen van supermarkten. Het doel is telkens niet zozeer uitbreiding, wel efficiëntie en klantentevredenheid.

Back to top