Fietsenwinkel.nl ontvouwt Belgische expansieplannen | RetailDetail

Fietsenwinkel.nl ontvouwt Belgische expansieplannen

Fietsenwinkel.nl ontvouwt Belgische expansieplannen
Bastiaan Hagenouw

De grootste online fietsenverkoper van de Benelux, fietsenwinkel.nl, opent nu ook fysieke winkels in België: de eerste vier vestigingen zijn net open en er zit meer in de pijplijn. De retailer profileert zich als dé specialist in elektrische fietsen. 

Winkels met testparcours

In Nederland staat de teller al op meer dan veertig verkooppunten, in België opende het bedrijf de afgelopen weken zijn eerste vier winkels: Antwerpen, Brugge, Hasselt en Sint-Niklaas. Voor de komende weken staan ook nog Kortrijk en Roeselare op de planning. Daar zal het echter niet bij blijven, verzekert topman Bastiaan Hagenouw, die geen verdere details over komende winkelopeningen kwijt wil.

 

Eén op vijf fietsen wordt vandaag al online verkocht. Waarom investeert een groeiende webretailer ook in fysieke winkels? “Een deel van de klanten wil de fiets toch graag eerst zien en testen vooraleer tot de aankoop over te gaan. Daarom openen we winkels met een testparcours waar klanten de fiets in een veilige omgeving, zonder verkeer, kunnen uittesten. Zeker voor elektrische fietsen is een proefritje belangrijk, want voor veel mensen is dat een geheel nieuwe ervaring.” 

 

Het gaat telkens om nieuwe winkels (geen overnames) die in eigen beheer worden uitgebaat. Vaak liggen de winkels aan de rand van de stad. “We kiezen voor locaties die goed bereikbaar zijn, liefst met gratis parking en voldoende ruimte voor een testparcours. De winkeloppervlakte kan variëren van 400 tot 1.200 vierkante meter.”

 

Europese ambities

Op welke manier fietsenwinkel.nl zich van andere fietsverkopers onderscheidt? De groei van de keten is te danken aan een combinatie van service, prijs en assortiment, meent Hagenouw. “We hebben wel 10.000 fietsen op voorraad staan in Amsterdam. Elke bestelling heb je de volgende dag al in huis. We bieden een laagsteprijsgarantie maar zetten ook in op klanttevredenheid en we verkopen enkel A-merken.”

 

In de fysieke winkels kan je op alle soorten elektrische fietsen een testrit maken, bijgestaan door goed opgeleide adviseurs. Zo kunnen klanten zelf ervaren op welke elektrische fiets ze het liefst rijden. Want hoewel fietsenwinkel.nl ook stadsfietsen en racefietsen verkoopt, is de retailer echt gespecialiseerd in elektrische fietsen, een sterke groeimarkt. “Steden slibben dicht en parkeren is duur. In die context vormt de elektrische fiets een aantrekkelijk alternatief voor de auto.”

 

International Bike Group (IBG), het bedrijf achter fietsenwinkel.nl, werd door Bastiaan Hagenouw opgericht in 2012. Intussen nam investeringsgroep NPM Capital een participatie en groeide de onderneming snel uit tot een van de grootste verkopers van fietsen in Europa, met activiteiten in Nederland, België, Zweden, Denemarken en Noorwegen. IBG zag zijn omzet in 2016 met 65% stijgen naar 40 miljoen euro. Voor dit jaar verwacht Hagenouw een verdubbeling van de omzet, naar 80 miljoen euro. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.