Fietsherstellers weigeren fietsen van mindere kwaliteit | RetailDetail

Fietsherstellers weigeren fietsen van mindere kwaliteit

Fietsherstellers weigeren fietsen van mindere kwaliteit
Shutterstock

Steeds meer fietsherstellers weigeren om fietsen te herstellen die online of in de supermarkt werden gekocht. Ze geven daarbij liever voorrang aan de eigen klanten of fietsen van de topmerken.

Ook geen online gekochte fietsen

De herstellers zeggen dat ze te veel werk hebben en daarom hun tijd niet langer willen spenderen aan merken van mindere kwaliteit. “Fietsen herstellen is een knelpuntberoep”, zegt Marc Groven, zaakvoerder van de keten iBike, tegen De Standaard. “Er is een tekort aan techniekers. Als je dan je goeie krachten moet laten sleutelen aan een fiets van Aldi of Decathlon is dat puur tijdverlies. Van minderwaardige kwaliteit kun je onmogelijk een goeie fiets maken. Daar halen onze mensen weinig eer uit.”

 

Fietsen die in de eigen winkel zijn gekocht krijgen daarom voorrang, gevolgd door fietsen van A-merken als Batavus of Gazelle. Tenzij die online werden gekocht, want dat gaat volgens Groven in tegen de filosofie van iBike. “Een boek dat je online bestelt, kun je makkelijk terugsturen, een fiets niet. Daar moet je lokaal mee terechtkunnen”, stelt Groven. “Mijn boodschap is: koop de fiets lokaal.”

 

Juridisch mogelijk

Niet enkel iBike, maar ook andere fietswinkels beginnen steeds vaker op deze manier te werken. Dat stelt Test-Aankoop, dat zegt dat het steeds vaker klachten krijgt over gelijkaardige praktijken. Volgens Test-Aankoop is er op juridisch vlak echter weinig aan te doen.

 

“De uitbater mag voorrang ­geven aan fietsen die hij zelf verkocht heeft of aan merken waar hij zelf mee werkt. Garagisten doen dat ook. Alleen moeten ze daar, volgens het economisch recht, duidelijk over communiceren. De consument moet het op voorhand weten”, zegt Simon November van Test-Aankoop.

 

Decathlon is dan weer niet blij dat het op een hoop wordt gegooid met fietsen die in een supermarkt gekocht worden. “Het is kort door de bocht om ons op een lijn te plaatsen met supermarkten”, zegt woordvoerder Luk De Meester. “Klanten kunnen ­altijd terecht in ons ­eigen herstelatelier. Of ze nu een fiets van ons eigen merk Btwin of van een ander merk hebben gekocht.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.