Fietsherstellers weigeren fietsen van mindere kwaliteit

Fietsherstellers weigeren fietsen van mindere kwaliteit
Shutterstock

Steeds meer fietsherstellers weigeren om fietsen te herstellen die online of in de supermarkt werden gekocht. Ze geven daarbij liever voorrang aan de eigen klanten of fietsen van de topmerken.

Ook geen online gekochte fietsen

De herstellers zeggen dat ze te veel werk hebben en daarom hun tijd niet langer willen spenderen aan merken van mindere kwaliteit. “Fietsen herstellen is een knelpuntberoep”, zegt Marc Groven, zaakvoerder van de keten iBike, tegen De Standaard. “Er is een tekort aan techniekers. Als je dan je goeie krachten moet laten sleutelen aan een fiets van Aldi of Decathlon is dat puur tijdverlies. Van minderwaardige kwaliteit kun je onmogelijk een goeie fiets maken. Daar halen onze mensen weinig eer uit.”

 

Fietsen die in de eigen winkel zijn gekocht krijgen daarom voorrang, gevolgd door fietsen van A-merken als Batavus of Gazelle. Tenzij die online werden gekocht, want dat gaat volgens Groven in tegen de filosofie van iBike. “Een boek dat je online bestelt, kun je makkelijk terugsturen, een fiets niet. Daar moet je lokaal mee terechtkunnen”, stelt Groven. “Mijn boodschap is: koop de fiets lokaal.”

 

Juridisch mogelijk

Niet enkel iBike, maar ook andere fietswinkels beginnen steeds vaker op deze manier te werken. Dat stelt Test-Aankoop, dat zegt dat het steeds vaker klachten krijgt over gelijkaardige praktijken. Volgens Test-Aankoop is er op juridisch vlak echter weinig aan te doen.

 

“De uitbater mag voorrang ­geven aan fietsen die hij zelf verkocht heeft of aan merken waar hij zelf mee werkt. Garagisten doen dat ook. Alleen moeten ze daar, volgens het economisch recht, duidelijk over communiceren. De consument moet het op voorhand weten”, zegt Simon November van Test-Aankoop.

 

Decathlon is dan weer niet blij dat het op een hoop wordt gegooid met fietsen die in een supermarkt gekocht worden. “Het is kort door de bocht om ons op een lijn te plaatsen met supermarkten”, zegt woordvoerder Luk De Meester. “Klanten kunnen ­altijd terecht in ons ­eigen herstelatelier. Of ze nu een fiets van ons eigen merk Btwin of van een ander merk hebben gekocht.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Oxfam denkt aan sluiting dertig wereldwinkels

16/10/2017

Door een gebrek aan vrijwilligers moeten binnenkort waarschijnlijk een dertigtal Oxfam Wereldwinkels de deuren sluiten. De voorbije drie jaar werden er al zeven gesloten. In totaal telt de keten ongeveer 230 vestigingen.

“Vergrijzende arbeidsmarkt? Niet voor retailers!”

13/10/2017

Retail blijft een van de belangrijkste sectoren voor de tewerkstelling van jongeren, zegt SD Worx: er werken dubbel zoveel dertigers als vijftigers in de sector. De vergrijzing vormt dus niet meteen een bedreiging. 

Back to top