Fietsherstellers weigeren fietsen van mindere kwaliteit

Fietsherstellers weigeren fietsen van mindere kwaliteit
Shutterstock

Steeds meer fietsherstellers weigeren om fietsen te herstellen die online of in de supermarkt werden gekocht. Ze geven daarbij liever voorrang aan de eigen klanten of fietsen van de topmerken.

Ook geen online gekochte fietsen

De herstellers zeggen dat ze te veel werk hebben en daarom hun tijd niet langer willen spenderen aan merken van mindere kwaliteit. “Fietsen herstellen is een knelpuntberoep”, zegt Marc Groven, zaakvoerder van de keten iBike, tegen De Standaard. “Er is een tekort aan techniekers. Als je dan je goeie krachten moet laten sleutelen aan een fiets van Aldi of Decathlon is dat puur tijdverlies. Van minderwaardige kwaliteit kun je onmogelijk een goeie fiets maken. Daar halen onze mensen weinig eer uit.”

 

Fietsen die in de eigen winkel zijn gekocht krijgen daarom voorrang, gevolgd door fietsen van A-merken als Batavus of Gazelle. Tenzij die online werden gekocht, want dat gaat volgens Groven in tegen de filosofie van iBike. “Een boek dat je online bestelt, kun je makkelijk terugsturen, een fiets niet. Daar moet je lokaal mee terechtkunnen”, stelt Groven. “Mijn boodschap is: koop de fiets lokaal.”

 

Juridisch mogelijk

Niet enkel iBike, maar ook andere fietswinkels beginnen steeds vaker op deze manier te werken. Dat stelt Test-Aankoop, dat zegt dat het steeds vaker klachten krijgt over gelijkaardige praktijken. Volgens Test-Aankoop is er op juridisch vlak echter weinig aan te doen.

 

“De uitbater mag voorrang ­geven aan fietsen die hij zelf verkocht heeft of aan merken waar hij zelf mee werkt. Garagisten doen dat ook. Alleen moeten ze daar, volgens het economisch recht, duidelijk over communiceren. De consument moet het op voorhand weten”, zegt Simon November van Test-Aankoop.

 

Decathlon is dan weer niet blij dat het op een hoop wordt gegooid met fietsen die in een supermarkt gekocht worden. “Het is kort door de bocht om ons op een lijn te plaatsen met supermarkten”, zegt woordvoerder Luk De Meester. “Klanten kunnen ­altijd terecht in ons ­eigen herstelatelier. Of ze nu een fiets van ons eigen merk Btwin of van een ander merk hebben gekocht.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

"Ook in Vlaanderen plastic zakjes verbieden!"

14/08/2017

Uit een onderzoek van Groen blijkt dat er in België jaarlijks maar liefst 1,1 miljard plastic zakjes worden gebruikt, wat neerkomt op bijna 100 zakjes per persoon. Bovendien brengt het een grote extra kost met zich mee, waar de partij van af wil.

Back to top