Fnac grootste retailsite van België

Fnac grootste retailsite van België

Driekwart van de Belgische internetgebruikers surfte in januari minstens één keer naar een retailsite, blijkt uit cijfers van ComScore. Met een score van 73,5% ligt België net achter op het Europese gemiddelde van 74,5. Dit komt door de zeer trage groei (+1,6% tegen 8,5%), want vorig jaar zat ons land nog in het koppeleton.

 

Nog een opvallend cijfer was de tijd die een bezoeker gemiddeld op een retailsite doorbracht. Voor Europa ligt dat gemiddelde op 52 minuten, de Britten en de Fransen halen bijna anderhalf uur... De Belgen halen met nog geen halfuur de voorlaatste plaats, met daarachter enkel nog Italië.

 

Fnac de grootste, Ikea houdt bezoekers het langst

De top-10 van Belgische retailsites wordt aangevoerd door Fnac (en de andere sites van de PPR-groep), zij het met een al bij al magere 14,2% bereik. Ter vergelijking: in Frankrijk haalt PPR een bereik van bijna 50%... Op twee en drie staan Amazon (14,0%) en Otto Groupe (3Suisses; 11,2%). Ook Apple en prijsvergelijker Bing Ciao halen de top-5. Ikea is dan weer de site die zijn bezoekers het langst bijhoudt. Surfers blijven gemiddeld 19 minuten op de meubelsite, tegenover 6 à 9 minuten voor de grote vier en amper 1 minuut voor Bing of LeGuide.com.

 

Britten zijn de grootste fans van retailsites

Binnen Europa zijn de vijf grootste fans van e-commerce onze buurlanden en de Britten. Van alle inwoners van het Verenigd Koninkrijk met toegang tot internet, surfte in januari 2011 maar liefst 89,4% naar een retailsite. Ondanks een relatieve stijging met één derde blijven de Russen ver achterop: daar is het bereik amper, of "toch al", 53%. De grootste stijging is overigens merkbaar bij de Ieren. Zij racen bijna iedereen voorbij en springen van derde laatste naar vierde plaats, net voor Nederland. De Zweden maken de omgekeerde beweging, als enigen die in januari 2011 minder retailsites bezochten dan in januari 2010.

 

In absolute cijfers is Duitsland de grootste online markt in Europa met 41 miljoen individuele bezoekers voor retailsites. Ook op het podium: Frankrijk (37 miljoen) en het Verenigd Koninkrijk (35 miljoen). De bezoekers die retailsites bezochten, gingen overigens vooral naar prijsvergelijkingssites (31,6%). Ook kleding en elektronica deden het erg goed.  

Driekwart van de Belgische internetgebruikers surfte in januari minstens één keer naar een retailsite, blijkt uit cijfers van ComScore. Met een score van 73,5% ligt België net achter op het Europese gemiddelde van 74,5. Dit komt door de zeer trage groei (+1,6% tegen 8,5%), want vorig jaar zat ons land nog in het koppeleton.

 

Nog een opvallend cijfer was de tijd die een bezoeker gemiddeld op een retailsite doorbracht. Voor Europa ligt dat gemiddelde op 52 minuten, de Britten en de Fransen halen bijna anderhalf uur... De Belgen halen met nog geen halfuur de voorlaatste plaats, met daarachter enkel nog Italië.

 

Fnac de grootste, Ikea houdt bezoekers het langst

De top-10 van Belgische retailsites wordt aangevoerd door Fnac (en de andere sites van de PPR-groep), zij het met een al bij al magere 14,2% bereik. Ter vergelijking: in Frankrijk haalt PPR een bereik van bijna 50%... Op twee en drie staan Amazon (14,0%) en Otto Groupe (3Suisses; 11,2%). Ook Apple en prijsvergelijker Bing Ciao halen de top-5. Ikea is dan weer de site die zijn bezoekers het langst bijhoudt. Surfers blijven gemiddeld 19 minuten op de meubelsite, tegenover 6 à 9 minuten voor de grote vier en amper 1 minuut voor Bing of LeGuide.com.

 

Britten zijn de grootste fans van retailsites

Binnen Europa zijn de vijf grootste fans van e-commerce onze buurlanden en de Britten. Van alle inwoners van het Verenigd Koninkrijk met toegang tot internet, surfte in januari 2011 maar liefst 89,4% naar een retailsite. Ondanks een relatieve stijging met één derde blijven de Russen ver achterop: daar is het bereik amper, of "toch al", 53%. De grootste stijging is overigens merkbaar bij de Ieren. Zij racen bijna iedereen voorbij en springen van derde laatste naar vierde plaats, net voor Nederland. De Zweden maken de omgekeerde beweging, als enigen die in januari 2011 minder retailsites bezochten dan in januari 2010.

 

In absolute cijfers is Duitsland de grootste online markt in Europa met 41 miljoen individuele bezoekers voor retailsites. Ook op het podium: Frankrijk (37 miljoen) en het Verenigd Koninkrijk (35 miljoen). De bezoekers die retailsites bezochten, gingen overigens vooral naar prijsvergelijkingssites (31,6%). Ook kleding en elektronica deden het erg goed.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Back to top