Fnac grootste retailsite van België

Fnac grootste retailsite van België

Driekwart van de Belgische internetgebruikers surfte in januari minstens één keer naar een retailsite, blijkt uit cijfers van ComScore. Met een score van 73,5% ligt België net achter op het Europese gemiddelde van 74,5. Dit komt door de zeer trage groei (+1,6% tegen 8,5%), want vorig jaar zat ons land nog in het koppeleton.

 

Nog een opvallend cijfer was de tijd die een bezoeker gemiddeld op een retailsite doorbracht. Voor Europa ligt dat gemiddelde op 52 minuten, de Britten en de Fransen halen bijna anderhalf uur... De Belgen halen met nog geen halfuur de voorlaatste plaats, met daarachter enkel nog Italië.

 

Fnac de grootste, Ikea houdt bezoekers het langst

De top-10 van Belgische retailsites wordt aangevoerd door Fnac (en de andere sites van de PPR-groep), zij het met een al bij al magere 14,2% bereik. Ter vergelijking: in Frankrijk haalt PPR een bereik van bijna 50%... Op twee en drie staan Amazon (14,0%) en Otto Groupe (3Suisses; 11,2%). Ook Apple en prijsvergelijker Bing Ciao halen de top-5. Ikea is dan weer de site die zijn bezoekers het langst bijhoudt. Surfers blijven gemiddeld 19 minuten op de meubelsite, tegenover 6 à 9 minuten voor de grote vier en amper 1 minuut voor Bing of LeGuide.com.

 

Britten zijn de grootste fans van retailsites

Binnen Europa zijn de vijf grootste fans van e-commerce onze buurlanden en de Britten. Van alle inwoners van het Verenigd Koninkrijk met toegang tot internet, surfte in januari 2011 maar liefst 89,4% naar een retailsite. Ondanks een relatieve stijging met één derde blijven de Russen ver achterop: daar is het bereik amper, of "toch al", 53%. De grootste stijging is overigens merkbaar bij de Ieren. Zij racen bijna iedereen voorbij en springen van derde laatste naar vierde plaats, net voor Nederland. De Zweden maken de omgekeerde beweging, als enigen die in januari 2011 minder retailsites bezochten dan in januari 2010.

 

In absolute cijfers is Duitsland de grootste online markt in Europa met 41 miljoen individuele bezoekers voor retailsites. Ook op het podium: Frankrijk (37 miljoen) en het Verenigd Koninkrijk (35 miljoen). De bezoekers die retailsites bezochten, gingen overigens vooral naar prijsvergelijkingssites (31,6%). Ook kleding en elektronica deden het erg goed.  

Driekwart van de Belgische internetgebruikers surfte in januari minstens één keer naar een retailsite, blijkt uit cijfers van ComScore. Met een score van 73,5% ligt België net achter op het Europese gemiddelde van 74,5. Dit komt door de zeer trage groei (+1,6% tegen 8,5%), want vorig jaar zat ons land nog in het koppeleton.

 

Nog een opvallend cijfer was de tijd die een bezoeker gemiddeld op een retailsite doorbracht. Voor Europa ligt dat gemiddelde op 52 minuten, de Britten en de Fransen halen bijna anderhalf uur... De Belgen halen met nog geen halfuur de voorlaatste plaats, met daarachter enkel nog Italië.

 

Fnac de grootste, Ikea houdt bezoekers het langst

De top-10 van Belgische retailsites wordt aangevoerd door Fnac (en de andere sites van de PPR-groep), zij het met een al bij al magere 14,2% bereik. Ter vergelijking: in Frankrijk haalt PPR een bereik van bijna 50%... Op twee en drie staan Amazon (14,0%) en Otto Groupe (3Suisses; 11,2%). Ook Apple en prijsvergelijker Bing Ciao halen de top-5. Ikea is dan weer de site die zijn bezoekers het langst bijhoudt. Surfers blijven gemiddeld 19 minuten op de meubelsite, tegenover 6 à 9 minuten voor de grote vier en amper 1 minuut voor Bing of LeGuide.com.

 

Britten zijn de grootste fans van retailsites

Binnen Europa zijn de vijf grootste fans van e-commerce onze buurlanden en de Britten. Van alle inwoners van het Verenigd Koninkrijk met toegang tot internet, surfte in januari 2011 maar liefst 89,4% naar een retailsite. Ondanks een relatieve stijging met één derde blijven de Russen ver achterop: daar is het bereik amper, of "toch al", 53%. De grootste stijging is overigens merkbaar bij de Ieren. Zij racen bijna iedereen voorbij en springen van derde laatste naar vierde plaats, net voor Nederland. De Zweden maken de omgekeerde beweging, als enigen die in januari 2011 minder retailsites bezochten dan in januari 2010.

 

In absolute cijfers is Duitsland de grootste online markt in Europa met 41 miljoen individuele bezoekers voor retailsites. Ook op het podium: Frankrijk (37 miljoen) en het Verenigd Koninkrijk (35 miljoen). De bezoekers die retailsites bezochten, gingen overigens vooral naar prijsvergelijkingssites (31,6%). Ook kleding en elektronica deden het erg goed.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top