Fnac grootste retailsite van België

Fnac grootste retailsite van België

Driekwart van de Belgische internetgebruikers surfte in januari minstens één keer naar een retailsite, blijkt uit cijfers van ComScore. Met een score van 73,5% ligt België net achter op het Europese gemiddelde van 74,5. Dit komt door de zeer trage groei (+1,6% tegen 8,5%), want vorig jaar zat ons land nog in het koppeleton.

 

Nog een opvallend cijfer was de tijd die een bezoeker gemiddeld op een retailsite doorbracht. Voor Europa ligt dat gemiddelde op 52 minuten, de Britten en de Fransen halen bijna anderhalf uur... De Belgen halen met nog geen halfuur de voorlaatste plaats, met daarachter enkel nog Italië.

 

Fnac de grootste, Ikea houdt bezoekers het langst

De top-10 van Belgische retailsites wordt aangevoerd door Fnac (en de andere sites van de PPR-groep), zij het met een al bij al magere 14,2% bereik. Ter vergelijking: in Frankrijk haalt PPR een bereik van bijna 50%... Op twee en drie staan Amazon (14,0%) en Otto Groupe (3Suisses; 11,2%). Ook Apple en prijsvergelijker Bing Ciao halen de top-5. Ikea is dan weer de site die zijn bezoekers het langst bijhoudt. Surfers blijven gemiddeld 19 minuten op de meubelsite, tegenover 6 à 9 minuten voor de grote vier en amper 1 minuut voor Bing of LeGuide.com.

 

Britten zijn de grootste fans van retailsites

Binnen Europa zijn de vijf grootste fans van e-commerce onze buurlanden en de Britten. Van alle inwoners van het Verenigd Koninkrijk met toegang tot internet, surfte in januari 2011 maar liefst 89,4% naar een retailsite. Ondanks een relatieve stijging met één derde blijven de Russen ver achterop: daar is het bereik amper, of "toch al", 53%. De grootste stijging is overigens merkbaar bij de Ieren. Zij racen bijna iedereen voorbij en springen van derde laatste naar vierde plaats, net voor Nederland. De Zweden maken de omgekeerde beweging, als enigen die in januari 2011 minder retailsites bezochten dan in januari 2010.

 

In absolute cijfers is Duitsland de grootste online markt in Europa met 41 miljoen individuele bezoekers voor retailsites. Ook op het podium: Frankrijk (37 miljoen) en het Verenigd Koninkrijk (35 miljoen). De bezoekers die retailsites bezochten, gingen overigens vooral naar prijsvergelijkingssites (31,6%). Ook kleding en elektronica deden het erg goed.  

Driekwart van de Belgische internetgebruikers surfte in januari minstens één keer naar een retailsite, blijkt uit cijfers van ComScore. Met een score van 73,5% ligt België net achter op het Europese gemiddelde van 74,5. Dit komt door de zeer trage groei (+1,6% tegen 8,5%), want vorig jaar zat ons land nog in het koppeleton.

 

Nog een opvallend cijfer was de tijd die een bezoeker gemiddeld op een retailsite doorbracht. Voor Europa ligt dat gemiddelde op 52 minuten, de Britten en de Fransen halen bijna anderhalf uur... De Belgen halen met nog geen halfuur de voorlaatste plaats, met daarachter enkel nog Italië.

 

Fnac de grootste, Ikea houdt bezoekers het langst

De top-10 van Belgische retailsites wordt aangevoerd door Fnac (en de andere sites van de PPR-groep), zij het met een al bij al magere 14,2% bereik. Ter vergelijking: in Frankrijk haalt PPR een bereik van bijna 50%... Op twee en drie staan Amazon (14,0%) en Otto Groupe (3Suisses; 11,2%). Ook Apple en prijsvergelijker Bing Ciao halen de top-5. Ikea is dan weer de site die zijn bezoekers het langst bijhoudt. Surfers blijven gemiddeld 19 minuten op de meubelsite, tegenover 6 à 9 minuten voor de grote vier en amper 1 minuut voor Bing of LeGuide.com.

 

Britten zijn de grootste fans van retailsites

Binnen Europa zijn de vijf grootste fans van e-commerce onze buurlanden en de Britten. Van alle inwoners van het Verenigd Koninkrijk met toegang tot internet, surfte in januari 2011 maar liefst 89,4% naar een retailsite. Ondanks een relatieve stijging met één derde blijven de Russen ver achterop: daar is het bereik amper, of "toch al", 53%. De grootste stijging is overigens merkbaar bij de Ieren. Zij racen bijna iedereen voorbij en springen van derde laatste naar vierde plaats, net voor Nederland. De Zweden maken de omgekeerde beweging, als enigen die in januari 2011 minder retailsites bezochten dan in januari 2010.

 

In absolute cijfers is Duitsland de grootste online markt in Europa met 41 miljoen individuele bezoekers voor retailsites. Ook op het podium: Frankrijk (37 miljoen) en het Verenigd Koninkrijk (35 miljoen). De bezoekers die retailsites bezochten, gingen overigens vooral naar prijsvergelijkingssites (31,6%). Ook kleding en elektronica deden het erg goed.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top