Fnac grootste retailsite van België | RetailDetail

Fnac grootste retailsite van België

Fnac grootste retailsite van België

Driekwart van de Belgische internetgebruikers surfte in januari minstens één keer naar een retailsite, blijkt uit cijfers van ComScore. Met een score van 73,5% ligt België net achter op het Europese gemiddelde van 74,5. Dit komt door de zeer trage groei (+1,6% tegen 8,5%), want vorig jaar zat ons land nog in het koppeleton.

 

Nog een opvallend cijfer was de tijd die een bezoeker gemiddeld op een retailsite doorbracht. Voor Europa ligt dat gemiddelde op 52 minuten, de Britten en de Fransen halen bijna anderhalf uur... De Belgen halen met nog geen halfuur de voorlaatste plaats, met daarachter enkel nog Italië.

 

Fnac de grootste, Ikea houdt bezoekers het langst

De top-10 van Belgische retailsites wordt aangevoerd door Fnac (en de andere sites van de PPR-groep), zij het met een al bij al magere 14,2% bereik. Ter vergelijking: in Frankrijk haalt PPR een bereik van bijna 50%... Op twee en drie staan Amazon (14,0%) en Otto Groupe (3Suisses; 11,2%). Ook Apple en prijsvergelijker Bing Ciao halen de top-5. Ikea is dan weer de site die zijn bezoekers het langst bijhoudt. Surfers blijven gemiddeld 19 minuten op de meubelsite, tegenover 6 à 9 minuten voor de grote vier en amper 1 minuut voor Bing of LeGuide.com.

 

Britten zijn de grootste fans van retailsites

Binnen Europa zijn de vijf grootste fans van e-commerce onze buurlanden en de Britten. Van alle inwoners van het Verenigd Koninkrijk met toegang tot internet, surfte in januari 2011 maar liefst 89,4% naar een retailsite. Ondanks een relatieve stijging met één derde blijven de Russen ver achterop: daar is het bereik amper, of "toch al", 53%. De grootste stijging is overigens merkbaar bij de Ieren. Zij racen bijna iedereen voorbij en springen van derde laatste naar vierde plaats, net voor Nederland. De Zweden maken de omgekeerde beweging, als enigen die in januari 2011 minder retailsites bezochten dan in januari 2010.

 

In absolute cijfers is Duitsland de grootste online markt in Europa met 41 miljoen individuele bezoekers voor retailsites. Ook op het podium: Frankrijk (37 miljoen) en het Verenigd Koninkrijk (35 miljoen). De bezoekers die retailsites bezochten, gingen overigens vooral naar prijsvergelijkingssites (31,6%). Ook kleding en elektronica deden het erg goed.  

Driekwart van de Belgische internetgebruikers surfte in januari minstens één keer naar een retailsite, blijkt uit cijfers van ComScore. Met een score van 73,5% ligt België net achter op het Europese gemiddelde van 74,5. Dit komt door de zeer trage groei (+1,6% tegen 8,5%), want vorig jaar zat ons land nog in het koppeleton.

 

Nog een opvallend cijfer was de tijd die een bezoeker gemiddeld op een retailsite doorbracht. Voor Europa ligt dat gemiddelde op 52 minuten, de Britten en de Fransen halen bijna anderhalf uur... De Belgen halen met nog geen halfuur de voorlaatste plaats, met daarachter enkel nog Italië.

 

Fnac de grootste, Ikea houdt bezoekers het langst

De top-10 van Belgische retailsites wordt aangevoerd door Fnac (en de andere sites van de PPR-groep), zij het met een al bij al magere 14,2% bereik. Ter vergelijking: in Frankrijk haalt PPR een bereik van bijna 50%... Op twee en drie staan Amazon (14,0%) en Otto Groupe (3Suisses; 11,2%). Ook Apple en prijsvergelijker Bing Ciao halen de top-5. Ikea is dan weer de site die zijn bezoekers het langst bijhoudt. Surfers blijven gemiddeld 19 minuten op de meubelsite, tegenover 6 à 9 minuten voor de grote vier en amper 1 minuut voor Bing of LeGuide.com.

 

Britten zijn de grootste fans van retailsites

Binnen Europa zijn de vijf grootste fans van e-commerce onze buurlanden en de Britten. Van alle inwoners van het Verenigd Koninkrijk met toegang tot internet, surfte in januari 2011 maar liefst 89,4% naar een retailsite. Ondanks een relatieve stijging met één derde blijven de Russen ver achterop: daar is het bereik amper, of "toch al", 53%. De grootste stijging is overigens merkbaar bij de Ieren. Zij racen bijna iedereen voorbij en springen van derde laatste naar vierde plaats, net voor Nederland. De Zweden maken de omgekeerde beweging, als enigen die in januari 2011 minder retailsites bezochten dan in januari 2010.

 

In absolute cijfers is Duitsland de grootste online markt in Europa met 41 miljoen individuele bezoekers voor retailsites. Ook op het podium: Frankrijk (37 miljoen) en het Verenigd Koninkrijk (35 miljoen). De bezoekers die retailsites bezochten, gingen overigens vooral naar prijsvergelijkingssites (31,6%). Ook kleding en elektronica deden het erg goed.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.