Fnac neemt weer leiding in strijd om Darty

Fnac neemt weer leiding in strijd om Darty

De Franse boeken- en cd-verkoper Fnac verhoogt zijn bod op elektronicaverkoper Darty, de eigenaar van onder meer het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC. De Fransen willen zo concurrent Steinhoff overtreffen.

Tweestrijd doet prijs oplopen

Fnac leek aanvankelijk op een makkelijke overname van Darty af te stevenen, maar werd onverwacht nog gecounterd door het Zuid-Afrikaanse Steinhoff. De Zuid-Afrikaanse groep, die in Europa vooral bekend is als eigenaar van de Britse beddenspecialist Bensons for Beds en de Franse meubelketen Conforama, mengde zich immers in de strijd.

 

De tweestrijd heeft de prijs voor Darty inmiddels opgedreven. Het aanvankelijke bod van Fnac bestond uit een combinatie van cash en eigen aandelen met een totale waarde van zowat 1,20 pond per aandeel van Darty. Vervolgens kwam Steinhoff met een cash-bod van 1,25 pond om dat nadien nog op te trekken tot 1,38 pond, goed voor een totaal bod van 742 miljoen pond.

 

Fnac wil zich echter de kaas van het brood niet laten eten en verhoogt nu zijn bod tot 1,45 pond per aandeel, wat neerkomt op een totale kostprijs van 779 miljoen pond (990 miljoen euro) voor de overname. De aandeelhouders van Darty kunnen daarbij kiezen tussen een aanbod in cash of een aanbod in aandelen Fnac. Per 125 aandelen van Darty zouden ze vier nieuwe aandelen van Fnac kunnen krijgen.


Fnac rekent op hogere synergievoordelen

De Franse keten heeft alvast de toezegging van Knight Vinke Asset Management en DNCA Finance, twee belangrijke aandeelhouders van het overnamedoelwit, dat ze 22% van de aandelen van Darty willen inbrengen in het bod in ruil voor Fnac-aandelen. Daarmee zet de keten meteen haar voet naast die van Steinhoff-dochter Conforama, die al een belang van 19,5% heeft opgebouwd.

 

Fnac motiveert zijn hoger bod door te verwijzen naar een nieuw onderzoek dat hogere synergievoordelen – bijvoorbeeld uit samenaankoop - aan het licht zou hebben gebracht. In plaats van 82 miljoen euro per jaar zouden die oplopen tot 130 miljoen euro per jaar. Bovendien heeft Fnac pas een kapitaalverhoging kunnen doorvoeren, waarbij Vivendi 15% van de aandelen kocht door 159 miljoen euro extra in te brengen.

 

Overnamedoelwit Darty telt meer dan 400 elektrowinkels en online verkooppunten en is in Frankrijk actief onder de merknamen Darty en Mistergooddeal.com, in België als Vanden Borre (60 winkels) en in Nederland als BCC (75 winkels).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

In Frankijk ook wafeltjes uit winkelrekken vanwege fipronil-crisis

21/08/2017

In Frankrijk zijn een aantal wafeltjes uit de winkelrekken gehaald, omdat ze zijn gemaakt met eieren die mogelijk besmet zijn geraakt met fipronil. Op de lijst bevindt zich ook een lot frangipanewafels van Lotus.

Heineken mag duizenden Britse pubs overnemen

18/08/2017

Heineken heeft van de Britse concurrentiewaakhond CMA een positief signaal gekregen om de Britse pubs van Punch Taverns over te nemen. In totaal krijgt Heineken zo 1.900 pubs in handen, in ruil voor 305 miljoen pond (350 miljoen euro).

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

FrieslandCampina doet vruchtendranken van de hand

17/08/2017

Zuivelbedrijf FrieslandCampina heeft zijn vruchtendrankdivisie, waartoe onder andere het merk Appelsientje behoort, van de hand gedaan. Die komt nu in handen van het Nederlandse investeringsbedrijf Standard Investment.

Vanden Borre opent shop-in-shop in Fnac Groenplaats

17/08/2017

Elektronicaketen Vanden Borre heeft gisteren een eerste shop-in-shop geopend bij Fnac. De keuze viel daarbij op de vestiging van de Franse multimediaketen aan de Antwerpse Groenplaats in het Grand Bazar Shopping Center.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Back to top