Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

Barcelona, Hello Kitty, Minions & co

We willen onderzoeken of de praktijken van deze drie bedrijven de consument beperken in hun keuze en goedkopere deals”, zegt Margrethe Vestager. De Eurocommissaris bevoegd voor mededinging wil uitzoeken of de drie bedrijven de grensoverschrijdende en online-verkoop van hun producten in de Europese Unie bewust aan banden leggen.

 

Dat zouden ze doen door exclusieve contracten met licentiehouders te sluiten, die beperkt blijven tot het eigen land en de offline-verkoop. Het trio geeft onder meer licenties voor schoenen, telefoonaccessoires, kleding en speelgoed met de merknamen of afbeeldingen van FC Barcelona (Nike), Hello Kitty (Sanrio) en Minions en Despicable Me (Universal Studios).

 

De Eurocommissaris benadrukt wel dat er nog geen sprake is van overtredingen, maar wijst er meteen op dat Europese consumenten zo veel mogelijk keuzevrijheid moeten hebben om de producten te kopen waar ze dat willen en tegen de best mogelijke prijs. “Dat is een van de fundamenten van de Europese interne markt”, klinkt het.

 

Vorige week liet Vestager de Europese concurrentiewaakhond al een soortgelijk onderzoek starten naar het Amerikaanse modemerk Guess en begin februari kregen ook Philips, Asus, Denon & Marantz en Pioneer een concurrentieonderzoek aan hun broek rond consumentenelektronica.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.