FOD Economie: “Uitverkopen meestal correct” | RetailDetail

FOD Economie: “Uitverkopen meestal correct”

FOD Economie: “Uitverkopen meestal correct”
http://www.shutterstock.com/nl/pic-428171815/

Sinds mei 2014 zijn bedrijven niet meer verplicht om een al dan niet totale uitverkoop te melden bij de FOD Economie. Onderzoek van de Economische Inspectie toont aan dat dit niet heeft geleid tot een stijging van het aantal gevallen van consumentenbedrog.

 

“Consument zelden bedrogen”

De Economische Inspectie controleerde van mei tot november vorig jaar 149 ondernemingen in uitverkoop. Dergelijke ondernemingen zijn wettelijk verplicht kortingen te bieden. “Zo niet gaat het om misleidende praktijken omdat de klant een voordeel denkt te genieten”, klinkt het bij de FOD Economie.

 

In slechts vijf zaken moesten de inspecteurs vaststellen dat de consument geen echte korting kreeg of het slachtoffer werd van oneerlijke handelspraktijken, zo blijkt uit de resultaten. In elk van die vijf gevallen werd een ‘pro justitia’ opgesteld.

 

Het totale aantal inbreuken tegen de wetgeving op uitverkopen lag echter wel beduidend hoger, namelijk 63 (of 42%). “Deze inbreuken waren vooral administratief, zoals het niet-vermelden van de begindatum en de duur van de uitverkoop”, zegt Chantal De Pauw, woordvoerder van de FOD Economie.

 

“De overtreders kwamen er hier met een waarschuwing vanaf en stelden zich in orde met de wetgeving. We stellen vooral vast dat de consument zelden bedrogen wordt bij kortingen”, zo klinkt het nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.