FOD Economie: “Uitverkopen meestal correct”

FOD Economie: “Uitverkopen meestal correct”
http://www.shutterstock.com/nl/pic-428171815/

Sinds mei 2014 zijn bedrijven niet meer verplicht om een al dan niet totale uitverkoop te melden bij de FOD Economie. Onderzoek van de Economische Inspectie toont aan dat dit niet heeft geleid tot een stijging van het aantal gevallen van consumentenbedrog.

 

“Consument zelden bedrogen”

De Economische Inspectie controleerde van mei tot november vorig jaar 149 ondernemingen in uitverkoop. Dergelijke ondernemingen zijn wettelijk verplicht kortingen te bieden. “Zo niet gaat het om misleidende praktijken omdat de klant een voordeel denkt te genieten”, klinkt het bij de FOD Economie.

 

In slechts vijf zaken moesten de inspecteurs vaststellen dat de consument geen echte korting kreeg of het slachtoffer werd van oneerlijke handelspraktijken, zo blijkt uit de resultaten. In elk van die vijf gevallen werd een ‘pro justitia’ opgesteld.

 

Het totale aantal inbreuken tegen de wetgeving op uitverkopen lag echter wel beduidend hoger, namelijk 63 (of 42%). “Deze inbreuken waren vooral administratief, zoals het niet-vermelden van de begindatum en de duur van de uitverkoop”, zegt Chantal De Pauw, woordvoerder van de FOD Economie.

 

“De overtreders kwamen er hier met een waarschuwing vanaf en stelden zich in orde met de wetgeving. We stellen vooral vast dat de consument zelden bedrogen wordt bij kortingen”, zo klinkt het nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

GrandVision kent tragere groei

24/01/2018

In het vierde kwartaal van boekjaar 2017 is optiekgroep GrandVision opnieuw met enkele procenten gegroeid. Op vergelijkbare basis was er wel sprake van een kleine daling, ten gevolge van de slechte timing van de kerstvakantie.

Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Back to top