FOD Economie: “Uitverkopen meestal correct”

FOD Economie: “Uitverkopen meestal correct”
http://www.shutterstock.com/nl/pic-428171815/

Sinds mei 2014 zijn bedrijven niet meer verplicht om een al dan niet totale uitverkoop te melden bij de FOD Economie. Onderzoek van de Economische Inspectie toont aan dat dit niet heeft geleid tot een stijging van het aantal gevallen van consumentenbedrog.

 

“Consument zelden bedrogen”

De Economische Inspectie controleerde van mei tot november vorig jaar 149 ondernemingen in uitverkoop. Dergelijke ondernemingen zijn wettelijk verplicht kortingen te bieden. “Zo niet gaat het om misleidende praktijken omdat de klant een voordeel denkt te genieten”, klinkt het bij de FOD Economie.

 

In slechts vijf zaken moesten de inspecteurs vaststellen dat de consument geen echte korting kreeg of het slachtoffer werd van oneerlijke handelspraktijken, zo blijkt uit de resultaten. In elk van die vijf gevallen werd een ‘pro justitia’ opgesteld.

 

Het totale aantal inbreuken tegen de wetgeving op uitverkopen lag echter wel beduidend hoger, namelijk 63 (of 42%). “Deze inbreuken waren vooral administratief, zoals het niet-vermelden van de begindatum en de duur van de uitverkoop”, zegt Chantal De Pauw, woordvoerder van de FOD Economie.

 

“De overtreders kwamen er hier met een waarschuwing vanaf en stelden zich in orde met de wetgeving. We stellen vooral vast dat de consument zelden bedrogen wordt bij kortingen”, zo klinkt het nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Back to top