Folderverdelers binden strijd aan tegen Amsterdamse regelgeving

Folderverdelers binden strijd aan tegen Amsterdamse regelgeving

MailDB, de vereniging die de verdelers van folders groepeert, is niet te spreken over de nieuwe regelgeving rond het verdelen van folders in Amsterdam. Vanaf volgend jaar mogen zij immers enkel folders steken in bussen met een Ja-sticker.

 

Grote gevolgen voor lokale winkeliers

MailDB kondigt aan dat het meer dan waarschijnlijk stappen zal ondernemen tegen die nieuwe regels. De vereniging vreest immers dat de nieuwe regels grote gevolgen zullen hebben, al wacht het voorlopig wel nog de concrete uitwerking van de maatregel af. “We weten nu nog niet wanneer deze maatregel ingaat, wat de juridische grondslag is en hoe de naleving wordt aangepakt”, aldus voorzitter Stephan van den Eijnden van MailDB en directeur van folderverspreider Spotta, aan het FD.

 

De folder heeft met de opkomst van het internet dan wel wat van zijn kracht verloren, voor bepaalde handelaars is hij nog steeds noodzakelijk. Ketens als Kruidvat, Hema en Action trekken nog altijd heel wat klanten dankzij de folder en volgens Van den Eijnden halen lokale winkeliers 29 procent van hun omzet uit klanten die afkomen op koopjes uit de folders.

 

Daarnaast wordt er gevreesd dat de nieuwe regel niet enkel in Amsterdam zal ingevoerd worden, maar zal worden overgenomen door andere steden. Zo wordt er in Utrecht, Breda, Deventer, Arnhem, Den Haag, Rotterdam en Nijmegen al gesproken over een Ja-sticker.

 

Sticker zelf af te halen

De Ja-sticker zal in Amsterdam niet verspreid worden door de stad. Inwoners moeten hem zelf ophalen op het gemeentehuis of online bestellen. Verspreiders van folders zijn bang dat weinig consumenten die moeite wil doen, maar volgens online folderplatform Reclamefolder.nl wil ongeveer de helft van de Amsterdammers zelf een sticker ophalen of bestellen.

 

Voorstanders van de nieuwe sticker wijzen naar de grote afvalberg, die wordt veroorzaakt door de folders. Die zou jaarlijks ongeveer 235 miljoen kilo bedragen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Hunkemöller levert binnen twee uur aan de deur

12/12/2017

Lingerieketen Hunkemöller biedt in aanloop naar de feestdagen een deel van zijn klanten een nieuwe service. Wie binnen de ring van Amsterdam of Antwerpen woont, kan zijn aankoop immers binnen twee uur laten leveren.

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

12/12/2017

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

De pioniersrol van merchandisingketen Shop For Geek

11/12/2017

Een mok van Game of Thrones, een paraplu van Harry Potter, een T-shirt van Assassin’s Creed? Die vind je bij Shop For Geek, de eerste Belgische winkelketen voor merchandisingartikelen. De franchiseformule opende al tien winkels en heeft ambitie. 

Stockpots heeft al meer dan 100 opslagplaatsen in de aanbieding

11/12/2017

Enkele maanden na de lancering hebben al meer dan 100 warenhuizen zich aangesloten bij Stockspots, het online platform waar bedrijven op een eenvoudige manier tijdelijk ruimte kunnen huren.

Back to top