Folderverdelers binden strijd aan tegen Amsterdamse regelgeving

Folderverdelers binden strijd aan tegen Amsterdamse regelgeving

MailDB, de vereniging die de verdelers van folders groepeert, is niet te spreken over de nieuwe regelgeving rond het verdelen van folders in Amsterdam. Vanaf volgend jaar mogen zij immers enkel folders steken in bussen met een Ja-sticker.

 

Grote gevolgen voor lokale winkeliers

MailDB kondigt aan dat het meer dan waarschijnlijk stappen zal ondernemen tegen die nieuwe regels. De vereniging vreest immers dat de nieuwe regels grote gevolgen zullen hebben, al wacht het voorlopig wel nog de concrete uitwerking van de maatregel af. “We weten nu nog niet wanneer deze maatregel ingaat, wat de juridische grondslag is en hoe de naleving wordt aangepakt”, aldus voorzitter Stephan van den Eijnden van MailDB en directeur van folderverspreider Spotta, aan het FD.

 

De folder heeft met de opkomst van het internet dan wel wat van zijn kracht verloren, voor bepaalde handelaars is hij nog steeds noodzakelijk. Ketens als Kruidvat, Hema en Action trekken nog altijd heel wat klanten dankzij de folder en volgens Van den Eijnden halen lokale winkeliers 29 procent van hun omzet uit klanten die afkomen op koopjes uit de folders.

 

Daarnaast wordt er gevreesd dat de nieuwe regel niet enkel in Amsterdam zal ingevoerd worden, maar zal worden overgenomen door andere steden. Zo wordt er in Utrecht, Breda, Deventer, Arnhem, Den Haag, Rotterdam en Nijmegen al gesproken over een Ja-sticker.

 

Sticker zelf af te halen

De Ja-sticker zal in Amsterdam niet verspreid worden door de stad. Inwoners moeten hem zelf ophalen op het gemeentehuis of online bestellen. Verspreiders van folders zijn bang dat weinig consumenten die moeite wil doen, maar volgens online folderplatform Reclamefolder.nl wil ongeveer de helft van de Amsterdammers zelf een sticker ophalen of bestellen.

 

Voorstanders van de nieuwe sticker wijzen naar de grote afvalberg, die wordt veroorzaakt door de folders. Die zou jaarlijks ongeveer 235 miljoen kilo bedragen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top