Folderverdelers binden strijd aan tegen Amsterdamse regelgeving | RetailDetail

Folderverdelers binden strijd aan tegen Amsterdamse regelgeving

Folderverdelers binden strijd aan tegen Amsterdamse regelgeving

MailDB, de vereniging die de verdelers van folders groepeert, is niet te spreken over de nieuwe regelgeving rond het verdelen van folders in Amsterdam. Vanaf volgend jaar mogen zij immers enkel folders steken in bussen met een Ja-sticker.

 

Grote gevolgen voor lokale winkeliers

MailDB kondigt aan dat het meer dan waarschijnlijk stappen zal ondernemen tegen die nieuwe regels. De vereniging vreest immers dat de nieuwe regels grote gevolgen zullen hebben, al wacht het voorlopig wel nog de concrete uitwerking van de maatregel af. “We weten nu nog niet wanneer deze maatregel ingaat, wat de juridische grondslag is en hoe de naleving wordt aangepakt”, aldus voorzitter Stephan van den Eijnden van MailDB en directeur van folderverspreider Spotta, aan het FD.

 

De folder heeft met de opkomst van het internet dan wel wat van zijn kracht verloren, voor bepaalde handelaars is hij nog steeds noodzakelijk. Ketens als Kruidvat, Hema en Action trekken nog altijd heel wat klanten dankzij de folder en volgens Van den Eijnden halen lokale winkeliers 29 procent van hun omzet uit klanten die afkomen op koopjes uit de folders.

 

Daarnaast wordt er gevreesd dat de nieuwe regel niet enkel in Amsterdam zal ingevoerd worden, maar zal worden overgenomen door andere steden. Zo wordt er in Utrecht, Breda, Deventer, Arnhem, Den Haag, Rotterdam en Nijmegen al gesproken over een Ja-sticker.

 

Sticker zelf af te halen

De Ja-sticker zal in Amsterdam niet verspreid worden door de stad. Inwoners moeten hem zelf ophalen op het gemeentehuis of online bestellen. Verspreiders van folders zijn bang dat weinig consumenten die moeite wil doen, maar volgens online folderplatform Reclamefolder.nl wil ongeveer de helft van de Amsterdammers zelf een sticker ophalen of bestellen.

 

Voorstanders van de nieuwe sticker wijzen naar de grote afvalberg, die wordt veroorzaakt door de folders. Die zou jaarlijks ongeveer 235 miljoen kilo bedragen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top