François Melchior de Polignac nieuwe CEO Carrefour België

François Melchior de Polignac nieuwe CEO Carrefour België

Carrefour werkt aan een serieuze reorganisatie van zijn Europese structuur. Europa wordt onderverdeeld in zones en Gérard Lavinay, topman van Carrefour België, gaat een van die zones leiden. Op zijn stoel in Brussel zal François Melchior de Polignac plaatsnemen.

Bevordering voor Lavinay

De huidige CEO van Carrefour Europe, Thomas Hübner, stapt op en de Franse distributiereus wil Europa opsplitsen in zones. Gérard Lavinay neemt de leiding op zich van een zone die naast België ook nog Polen en Roemenië omvat. Ook Spanje en Italië gaan een aparte zone vormen, die gaat worden geleid door Pierre-Jean Sivignon, huidig CFO van Carrefour op groepsniveau en ex-Philips.

 

"We hebben de reorganisatie gisteravond binnen de groep bekendgemaakt. Dit is een nieuwe ervaring voor mij, al ben ik blij dat ik ook hier nog altijd een voet aan grond hou. België ligt me na aan het hart", bevestigde Lavinay het bericht.  De architect van de succesvolle comeback van Carrefour zal in Brussel worden vervangen door een andere Fransman, François Melchior de Polignac. Hij wordt algemeen directeur en zal rapporteren aan Lavinay, zo bevestigt Vera Vermeeren van Carrefour België.

 

In Frankrijk is het bericht van de managementwissels alvast op heel wat tumult onthaald. Het Franse management wilde immers nog niet naar buiten treden met het nieuws en had er dan ook nog met geen woord over gerept tegen de vakbonden, wat nu niet in dank wordt afgenomen. In de vooravond publiceerde de groep nu wel een korte bevestiging.

 

Nieuwe CEO voor België

François Melchior de Polignac studeerde af aan de Haute Ecole de Commerce in Parijs en aan Cambridge, begon zijn carrière bij L'Oréal Italië. Na een intermezzo bij Boston Consulting Group ging hij in 2000 aan de slag bij Carrefour. Daar schopte hij het in 2011 tot CEO van Carrefour Roemenië.

 

Volgens de Roemeense pers, die zijn vertrek eind augustus meldde, heeft hij in die 2,5 jaar het aantal Carrefour-vestigingen verdubbeld (van 35 naar 70) en ontwikkelde hij ook "avondwinkels" in samenwerking met lokale ondernemers. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top