François Melchior de Polignac nieuwe CEO Carrefour België

François Melchior de Polignac nieuwe CEO Carrefour België

Carrefour werkt aan een serieuze reorganisatie van zijn Europese structuur. Europa wordt onderverdeeld in zones en Gérard Lavinay, topman van Carrefour België, gaat een van die zones leiden. Op zijn stoel in Brussel zal François Melchior de Polignac plaatsnemen.

Bevordering voor Lavinay

De huidige CEO van Carrefour Europe, Thomas Hübner, stapt op en de Franse distributiereus wil Europa opsplitsen in zones. Gérard Lavinay neemt de leiding op zich van een zone die naast België ook nog Polen en Roemenië omvat. Ook Spanje en Italië gaan een aparte zone vormen, die gaat worden geleid door Pierre-Jean Sivignon, huidig CFO van Carrefour op groepsniveau en ex-Philips.

 

"We hebben de reorganisatie gisteravond binnen de groep bekendgemaakt. Dit is een nieuwe ervaring voor mij, al ben ik blij dat ik ook hier nog altijd een voet aan grond hou. België ligt me na aan het hart", bevestigde Lavinay het bericht.  De architect van de succesvolle comeback van Carrefour zal in Brussel worden vervangen door een andere Fransman, François Melchior de Polignac. Hij wordt algemeen directeur en zal rapporteren aan Lavinay, zo bevestigt Vera Vermeeren van Carrefour België.

 

In Frankrijk is het bericht van de managementwissels alvast op heel wat tumult onthaald. Het Franse management wilde immers nog niet naar buiten treden met het nieuws en had er dan ook nog met geen woord over gerept tegen de vakbonden, wat nu niet in dank wordt afgenomen. In de vooravond publiceerde de groep nu wel een korte bevestiging.

 

Nieuwe CEO voor België

François Melchior de Polignac studeerde af aan de Haute Ecole de Commerce in Parijs en aan Cambridge, begon zijn carrière bij L'Oréal Italië. Na een intermezzo bij Boston Consulting Group ging hij in 2000 aan de slag bij Carrefour. Daar schopte hij het in 2011 tot CEO van Carrefour Roemenië.

 

Volgens de Roemeense pers, die zijn vertrek eind augustus meldde, heeft hij in die 2,5 jaar het aantal Carrefour-vestigingen verdubbeld (van 35 naar 70) en ontwikkelde hij ook "avondwinkels" in samenwerking met lokale ondernemers. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Voor die zogeheten ‘smart ads’ putten de initiatiefnemers o.a. uit de aankoophistorieken via de klantenkaarten van grote ketens.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top