Frankrijk verbiedt logo’s op pakjes sigaretten

Frankrijk verbiedt logo’s op pakjes sigaretten

De Franse regering heeft vanochtend het licht op groen gezet voor de invoering van ‘neutrale’ pakjes sigaretten, zonder merklogo dus. Daarmee wordt Frankrijk het eerste Europese land dat het Australische voorbeeld volgt.

Neutrale pakjes in de loop van 2015

De Franse rookwetgeving wordt een pak strenger, zo heeft de regering in Parijs vanochtend beslist. De meest in het oog springende maatregel: een verbod op sigarettenpakjes in de kleuren en met de logo’s van de bekende merken. In plaats daarvan mogen in Frankrijk enkel nog neutrale pakjes verkocht worden.

 

De nieuwe wetgeving voorziet in een gestandaardiseerde verpakking: vorm, formaat en kleur zullen identiek zijn, ongeacht het merk. Het pakje zal de merknaam zelf wel nog vermelden, maar ook daarvoor zijn een welbepaald lettertype en een specifieke lettergrootte voorzien. Voorts zullen de afschrikwekkende foto’s en de duidelijke waarschuwingen (à la ‘Roken doodt’) prominenter in beeld komen: zij zouden zo’n 65% van de totale verpakking in beslag moeten nemen.

 

De wet moet nu nog naar het Franse parlement, dat er in de loop van 2015 over zal stemmen. Op dat moment wordt Frankrijk het eerste land in Europa dat het Australische voorbeeld volgt. Australië voerde het neutrale pakje eind 2012 in. Met succes: terwijl in 2010 nog 15,1% van de Australiërs ouder dan 14 rookte, waren dat er in 2013 nog maar 12,8%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

Back to top