Frankrijk verbiedt logo’s op pakjes sigaretten

Frankrijk verbiedt logo’s op pakjes sigaretten

De Franse regering heeft vanochtend het licht op groen gezet voor de invoering van ‘neutrale’ pakjes sigaretten, zonder merklogo dus. Daarmee wordt Frankrijk het eerste Europese land dat het Australische voorbeeld volgt.

Neutrale pakjes in de loop van 2015

De Franse rookwetgeving wordt een pak strenger, zo heeft de regering in Parijs vanochtend beslist. De meest in het oog springende maatregel: een verbod op sigarettenpakjes in de kleuren en met de logo’s van de bekende merken. In plaats daarvan mogen in Frankrijk enkel nog neutrale pakjes verkocht worden.

 

De nieuwe wetgeving voorziet in een gestandaardiseerde verpakking: vorm, formaat en kleur zullen identiek zijn, ongeacht het merk. Het pakje zal de merknaam zelf wel nog vermelden, maar ook daarvoor zijn een welbepaald lettertype en een specifieke lettergrootte voorzien. Voorts zullen de afschrikwekkende foto’s en de duidelijke waarschuwingen (à la ‘Roken doodt’) prominenter in beeld komen: zij zouden zo’n 65% van de totale verpakking in beslag moeten nemen.

 

De wet moet nu nog naar het Franse parlement, dat er in de loop van 2015 over zal stemmen. Op dat moment wordt Frankrijk het eerste land in Europa dat het Australische voorbeeld volgt. Australië voerde het neutrale pakje eind 2012 in. Met succes: terwijl in 2010 nog 15,1% van de Australiërs ouder dan 14 rookte, waren dat er in 2013 nog maar 12,8%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top