Frankrijk verbiedt logo’s op pakjes sigaretten | RetailDetail

Frankrijk verbiedt logo’s op pakjes sigaretten

Frankrijk verbiedt logo’s op pakjes sigaretten

De Franse regering heeft vanochtend het licht op groen gezet voor de invoering van ‘neutrale’ pakjes sigaretten, zonder merklogo dus. Daarmee wordt Frankrijk het eerste Europese land dat het Australische voorbeeld volgt.

Neutrale pakjes in de loop van 2015

De Franse rookwetgeving wordt een pak strenger, zo heeft de regering in Parijs vanochtend beslist. De meest in het oog springende maatregel: een verbod op sigarettenpakjes in de kleuren en met de logo’s van de bekende merken. In plaats daarvan mogen in Frankrijk enkel nog neutrale pakjes verkocht worden.

 

De nieuwe wetgeving voorziet in een gestandaardiseerde verpakking: vorm, formaat en kleur zullen identiek zijn, ongeacht het merk. Het pakje zal de merknaam zelf wel nog vermelden, maar ook daarvoor zijn een welbepaald lettertype en een specifieke lettergrootte voorzien. Voorts zullen de afschrikwekkende foto’s en de duidelijke waarschuwingen (à la ‘Roken doodt’) prominenter in beeld komen: zij zouden zo’n 65% van de totale verpakking in beslag moeten nemen.

 

De wet moet nu nog naar het Franse parlement, dat er in de loop van 2015 over zal stemmen. Op dat moment wordt Frankrijk het eerste land in Europa dat het Australische voorbeeld volgt. Australië voerde het neutrale pakje eind 2012 in. Met succes: terwijl in 2010 nog 15,1% van de Australiërs ouder dan 14 rookte, waren dat er in 2013 nog maar 12,8%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.