Franse boekenwinkel print boeken op verzoek | RetailDetail

Franse boekenwinkel print boeken op verzoek

Franse boekenwinkel print boeken op verzoek

De Franse boekenwinkel Librairie des Puf heeft een gat in de markt ontdekt: de winkel koopt niet langer boeken in van een groothandel, maar print ze gewoon uit op verzoek van de klant. Het hele proces duurt maar enkele minuten.

Drie miljoen boeken

Librairie des Puf maakt daarvoor gebruik van de Espresso Book Machine, die werd ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf On Demand Books. De naam van het toestel verwijst naar de korte tijd die nodig is om een boek te maken, net voldoende om een koffie te drinken. Klanten kunnen in de winkel doorheen het assortiment boeken bladeren op een tablet en vervolgens hun keuze doorgeven. Ze kunnen daarbij zelfs onmiddellijk handgeschreven inscripties laten toevoegen.

 

“Onze klanten zijn allemaal verrast”, zegt uitbater Alexandere Gaudefroy aan de New York Times. “Eerst zijn ze wat onwennig met de tablets. Je komt immers naar een boekwinkel om naar boeken te kijken. Maar dankzij het toestel en de tablets heeft de klant een volledige digitale bibliotheek in handen.”

 

Nieuw leven voor oude titels

Het grootste voordeel is dat de boekwinkel op een bijzonder kleine ruimte kan werken, omdat er geen nood is aan een grote voorraad. De winkel heeft daarom een oppervlakte van slechts 80 m², waarop nochtans meer dan drie miljoen boeken beschikbaar zijn. In de nabije toekomst moeten daar nog de boeken bijkomen van een aantal grote Franse uitgevers. Ook oudere boeken krijgen een nieuw leven, omdat het kleine aantal verkochte boeken nu niet langer een probleem is.

 

Gaudefroy ziet alvast een grote toekomst voor het concept, want er wordt al gedacht aan nieuwe vestigingen in andere grote Franse steden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Monoprix wil webshop Sarenza overnemen

19/02/2018

Winkelketen Monoprix, onderdeel van de Franse Groupe Casino, heeft gesprekken opgestart rond een overname van online schoenverkoper Sarenza. Sarenza is een van de belangrijkste online merken in Frankrijk.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Back to top