Franse boekenwinkel print boeken op verzoek | RetailDetail

Franse boekenwinkel print boeken op verzoek

Franse boekenwinkel print boeken op verzoek

De Franse boekenwinkel Librairie des Puf heeft een gat in de markt ontdekt: de winkel koopt niet langer boeken in van een groothandel, maar print ze gewoon uit op verzoek van de klant. Het hele proces duurt maar enkele minuten.

Drie miljoen boeken

Librairie des Puf maakt daarvoor gebruik van de Espresso Book Machine, die werd ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf On Demand Books. De naam van het toestel verwijst naar de korte tijd die nodig is om een boek te maken, net voldoende om een koffie te drinken. Klanten kunnen in de winkel doorheen het assortiment boeken bladeren op een tablet en vervolgens hun keuze doorgeven. Ze kunnen daarbij zelfs onmiddellijk handgeschreven inscripties laten toevoegen.

 

“Onze klanten zijn allemaal verrast”, zegt uitbater Alexandere Gaudefroy aan de New York Times. “Eerst zijn ze wat onwennig met de tablets. Je komt immers naar een boekwinkel om naar boeken te kijken. Maar dankzij het toestel en de tablets heeft de klant een volledige digitale bibliotheek in handen.”

 

Nieuw leven voor oude titels

Het grootste voordeel is dat de boekwinkel op een bijzonder kleine ruimte kan werken, omdat er geen nood is aan een grote voorraad. De winkel heeft daarom een oppervlakte van slechts 80 m², waarop nochtans meer dan drie miljoen boeken beschikbaar zijn. In de nabije toekomst moeten daar nog de boeken bijkomen van een aantal grote Franse uitgevers. Ook oudere boeken krijgen een nieuw leven, omdat het kleine aantal verkochte boeken nu niet langer een probleem is.

 

Gaudefroy ziet alvast een grote toekomst voor het concept, want er wordt al gedacht aan nieuwe vestigingen in andere grote Franse steden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.