Franse boekenwinkel print boeken op verzoek

Franse boekenwinkel print boeken op verzoek

De Franse boekenwinkel Librairie des Puf heeft een gat in de markt ontdekt: de winkel koopt niet langer boeken in van een groothandel, maar print ze gewoon uit op verzoek van de klant. Het hele proces duurt maar enkele minuten.

Drie miljoen boeken

Librairie des Puf maakt daarvoor gebruik van de Espresso Book Machine, die werd ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf On Demand Books. De naam van het toestel verwijst naar de korte tijd die nodig is om een boek te maken, net voldoende om een koffie te drinken. Klanten kunnen in de winkel doorheen het assortiment boeken bladeren op een tablet en vervolgens hun keuze doorgeven. Ze kunnen daarbij zelfs onmiddellijk handgeschreven inscripties laten toevoegen.

 

“Onze klanten zijn allemaal verrast”, zegt uitbater Alexandere Gaudefroy aan de New York Times. “Eerst zijn ze wat onwennig met de tablets. Je komt immers naar een boekwinkel om naar boeken te kijken. Maar dankzij het toestel en de tablets heeft de klant een volledige digitale bibliotheek in handen.”

 

Nieuw leven voor oude titels

Het grootste voordeel is dat de boekwinkel op een bijzonder kleine ruimte kan werken, omdat er geen nood is aan een grote voorraad. De winkel heeft daarom een oppervlakte van slechts 80 m², waarop nochtans meer dan drie miljoen boeken beschikbaar zijn. In de nabije toekomst moeten daar nog de boeken bijkomen van een aantal grote Franse uitgevers. Ook oudere boeken krijgen een nieuw leven, omdat het kleine aantal verkochte boeken nu niet langer een probleem is.

 

Gaudefroy ziet alvast een grote toekomst voor het concept, want er wordt al gedacht aan nieuwe vestigingen in andere grote Franse steden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Back to top