Franse boekenwinkel print boeken op verzoek | RetailDetail

Franse boekenwinkel print boeken op verzoek

Franse boekenwinkel print boeken op verzoek

De Franse boekenwinkel Librairie des Puf heeft een gat in de markt ontdekt: de winkel koopt niet langer boeken in van een groothandel, maar print ze gewoon uit op verzoek van de klant. Het hele proces duurt maar enkele minuten.

Drie miljoen boeken

Librairie des Puf maakt daarvoor gebruik van de Espresso Book Machine, die werd ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf On Demand Books. De naam van het toestel verwijst naar de korte tijd die nodig is om een boek te maken, net voldoende om een koffie te drinken. Klanten kunnen in de winkel doorheen het assortiment boeken bladeren op een tablet en vervolgens hun keuze doorgeven. Ze kunnen daarbij zelfs onmiddellijk handgeschreven inscripties laten toevoegen.

 

“Onze klanten zijn allemaal verrast”, zegt uitbater Alexandere Gaudefroy aan de New York Times. “Eerst zijn ze wat onwennig met de tablets. Je komt immers naar een boekwinkel om naar boeken te kijken. Maar dankzij het toestel en de tablets heeft de klant een volledige digitale bibliotheek in handen.”

 

Nieuw leven voor oude titels

Het grootste voordeel is dat de boekwinkel op een bijzonder kleine ruimte kan werken, omdat er geen nood is aan een grote voorraad. De winkel heeft daarom een oppervlakte van slechts 80 m², waarop nochtans meer dan drie miljoen boeken beschikbaar zijn. In de nabije toekomst moeten daar nog de boeken bijkomen van een aantal grote Franse uitgevers. Ook oudere boeken krijgen een nieuw leven, omdat het kleine aantal verkochte boeken nu niet langer een probleem is.

 

Gaudefroy ziet alvast een grote toekomst voor het concept, want er wordt al gedacht aan nieuwe vestigingen in andere grote Franse steden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.