Franse concurrentiewaakhond kritisch voor ‘aankoopallianties’ | RetailDetail

Franse concurrentiewaakhond kritisch voor ‘aankoopallianties’

Franse concurrentiewaakhond kritisch voor ‘aankoopallianties’

"De grootdistributie zou er goed aan doen de aankoopallianties bij te sturen om de vrije concurrentie te laten spelen", zegt de Franse concurrentiewaakhond die zich heeft gebogen over de aankoopallianties van de grote Franse distributeurs.

Vier groepen bezetten 90% van de markt

Een half jaar terug in de tijd: op 10 september 2014 kondigden de Franse distributiegroepen Auchan en Système U aan dat hun inkoopdiensten voortaan gaan samenwerken. Een kleine maand later volgden Intermarché en Casino dat voorbeeld en op 22 december deden Carrefour en Cora/Match hetzelfde. De Franse overheid vroeg de 'Autorité de la Concurrence' echter om een gefundeerd en gedocumenteerd advies. Dat rapport is nu openbaar gemaakt.

 

"Als gevolg van al die akkoorden is de markt momenteel opgedeeld tussen vier grote inkoopgroeperingen (Intermarché-Casino, Carrefour-Cora, Auchan-Système U en E.Leclerc), die samen meer dan 90% van de markt dekken", zo begint het rapport. Die grote marktconcentratie houdt weinig goeds in voor de vrije concurrentie, zo stelt de Franse concurrentiewaakhond vast.

 

"Flink wat risico's voor de vrije concurrentie"

Ten eerste kan de samenwerking binnen inkoopallianties leiden tot het uitwisselen van gevoelige informatie over de commerciële strategie, het assortiment, afspraken rond promoties en dergelijke. Ten tweede dreigt de winkelmobiliteit te verminderen: twee concurrenten die deel uitmaken van dezelfde inkooporganisatie zullen elkaar geen vestigingen trachten af te snoepen.

 

Ook dreigen de leveranciers in een moeilijk parket te belanden wanneer er tijdens de onderhandelingen geen overeenkomst wordt bereikt over de prijzen: ze dreigen dan meteen bij twee grote groepen uit de rekken te verdwijnen, wat niet alleen hun eigen onderhandelingspositie verzwakt, maar ook de rest van de markt kan verstoren.

 

Daarnaast dreigen sommige leveranciers in een situatie van 'economische afhankelijkheid' te verzeilen: dat is in Frakrijk het geval van zodra één klant meer dan 15% van de groepsomzet vertegenwoordigt en zet in geval van misbruik de deur open naar rechtszaken.

 

De Franse concurrentiewaakhond maant de betrokken distributeurs en leveranciers dan ook aan om de nodige correcties aan te brengen en waarschuwt dat ze strikt zal toezien op de naleving van de concurrentieregels. Tegelijk vraagt ze de Franse overheid om de wetgeving aan te passen zodat ze meer slagkracht krijgt om alles te kunnen controleren.

 

Voor alle duidelijkheid: het advies is vrijblijvend en de Franse concurrentiewaakhond kan de allianties tussen de distributiereuzen niet terugdraaien, laat staan veranderingen opleggen. Maar de overheid kan er zich natuurlijk wel op beroepen om eventuele wetgevende stappen te zetten. Of de regering in Parijs dat ook van plan is, is echter nog niet duidelijk...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.