Franse concurrentiewaakhond kritisch voor ‘aankoopallianties’

Franse concurrentiewaakhond kritisch voor ‘aankoopallianties’

"De grootdistributie zou er goed aan doen de aankoopallianties bij te sturen om de vrije concurrentie te laten spelen", zegt de Franse concurrentiewaakhond die zich heeft gebogen over de aankoopallianties van de grote Franse distributeurs.

Vier groepen bezetten 90% van de markt

Een half jaar terug in de tijd: op 10 september 2014 kondigden de Franse distributiegroepen Auchan en Système U aan dat hun inkoopdiensten voortaan gaan samenwerken. Een kleine maand later volgden Intermarché en Casino dat voorbeeld en op 22 december deden Carrefour en Cora/Match hetzelfde. De Franse overheid vroeg de 'Autorité de la Concurrence' echter om een gefundeerd en gedocumenteerd advies. Dat rapport is nu openbaar gemaakt.

 

"Als gevolg van al die akkoorden is de markt momenteel opgedeeld tussen vier grote inkoopgroeperingen (Intermarché-Casino, Carrefour-Cora, Auchan-Système U en E.Leclerc), die samen meer dan 90% van de markt dekken", zo begint het rapport. Die grote marktconcentratie houdt weinig goeds in voor de vrije concurrentie, zo stelt de Franse concurrentiewaakhond vast.

 

"Flink wat risico's voor de vrije concurrentie"

Ten eerste kan de samenwerking binnen inkoopallianties leiden tot het uitwisselen van gevoelige informatie over de commerciële strategie, het assortiment, afspraken rond promoties en dergelijke. Ten tweede dreigt de winkelmobiliteit te verminderen: twee concurrenten die deel uitmaken van dezelfde inkooporganisatie zullen elkaar geen vestigingen trachten af te snoepen.

 

Ook dreigen de leveranciers in een moeilijk parket te belanden wanneer er tijdens de onderhandelingen geen overeenkomst wordt bereikt over de prijzen: ze dreigen dan meteen bij twee grote groepen uit de rekken te verdwijnen, wat niet alleen hun eigen onderhandelingspositie verzwakt, maar ook de rest van de markt kan verstoren.

 

Daarnaast dreigen sommige leveranciers in een situatie van 'economische afhankelijkheid' te verzeilen: dat is in Frakrijk het geval van zodra één klant meer dan 15% van de groepsomzet vertegenwoordigt en zet in geval van misbruik de deur open naar rechtszaken.

 

De Franse concurrentiewaakhond maant de betrokken distributeurs en leveranciers dan ook aan om de nodige correcties aan te brengen en waarschuwt dat ze strikt zal toezien op de naleving van de concurrentieregels. Tegelijk vraagt ze de Franse overheid om de wetgeving aan te passen zodat ze meer slagkracht krijgt om alles te kunnen controleren.

 

Voor alle duidelijkheid: het advies is vrijblijvend en de Franse concurrentiewaakhond kan de allianties tussen de distributiereuzen niet terugdraaien, laat staan veranderingen opleggen. Maar de overheid kan er zich natuurlijk wel op beroepen om eventuele wetgevende stappen te zetten. Of de regering in Parijs dat ook van plan is, is echter nog niet duidelijk...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top