Franse concurrentiewaakhond kritisch voor ‘aankoopallianties’ | RetailDetail

Franse concurrentiewaakhond kritisch voor ‘aankoopallianties’

Franse concurrentiewaakhond kritisch voor ‘aankoopallianties’

"De grootdistributie zou er goed aan doen de aankoopallianties bij te sturen om de vrije concurrentie te laten spelen", zegt de Franse concurrentiewaakhond die zich heeft gebogen over de aankoopallianties van de grote Franse distributeurs.

Vier groepen bezetten 90% van de markt

Een half jaar terug in de tijd: op 10 september 2014 kondigden de Franse distributiegroepen Auchan en Système U aan dat hun inkoopdiensten voortaan gaan samenwerken. Een kleine maand later volgden Intermarché en Casino dat voorbeeld en op 22 december deden Carrefour en Cora/Match hetzelfde. De Franse overheid vroeg de 'Autorité de la Concurrence' echter om een gefundeerd en gedocumenteerd advies. Dat rapport is nu openbaar gemaakt.

 

"Als gevolg van al die akkoorden is de markt momenteel opgedeeld tussen vier grote inkoopgroeperingen (Intermarché-Casino, Carrefour-Cora, Auchan-Système U en E.Leclerc), die samen meer dan 90% van de markt dekken", zo begint het rapport. Die grote marktconcentratie houdt weinig goeds in voor de vrije concurrentie, zo stelt de Franse concurrentiewaakhond vast.

 

"Flink wat risico's voor de vrije concurrentie"

Ten eerste kan de samenwerking binnen inkoopallianties leiden tot het uitwisselen van gevoelige informatie over de commerciële strategie, het assortiment, afspraken rond promoties en dergelijke. Ten tweede dreigt de winkelmobiliteit te verminderen: twee concurrenten die deel uitmaken van dezelfde inkooporganisatie zullen elkaar geen vestigingen trachten af te snoepen.

 

Ook dreigen de leveranciers in een moeilijk parket te belanden wanneer er tijdens de onderhandelingen geen overeenkomst wordt bereikt over de prijzen: ze dreigen dan meteen bij twee grote groepen uit de rekken te verdwijnen, wat niet alleen hun eigen onderhandelingspositie verzwakt, maar ook de rest van de markt kan verstoren.

 

Daarnaast dreigen sommige leveranciers in een situatie van 'economische afhankelijkheid' te verzeilen: dat is in Frakrijk het geval van zodra één klant meer dan 15% van de groepsomzet vertegenwoordigt en zet in geval van misbruik de deur open naar rechtszaken.

 

De Franse concurrentiewaakhond maant de betrokken distributeurs en leveranciers dan ook aan om de nodige correcties aan te brengen en waarschuwt dat ze strikt zal toezien op de naleving van de concurrentieregels. Tegelijk vraagt ze de Franse overheid om de wetgeving aan te passen zodat ze meer slagkracht krijgt om alles te kunnen controleren.

 

Voor alle duidelijkheid: het advies is vrijblijvend en de Franse concurrentiewaakhond kan de allianties tussen de distributiereuzen niet terugdraaien, laat staan veranderingen opleggen. Maar de overheid kan er zich natuurlijk wel op beroepen om eventuele wetgevende stappen te zetten. Of de regering in Parijs dat ook van plan is, is echter nog niet duidelijk...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?