Franse concurrentiewaakhond kritisch voor ‘aankoopallianties’

Franse concurrentiewaakhond kritisch voor ‘aankoopallianties’

"De grootdistributie zou er goed aan doen de aankoopallianties bij te sturen om de vrije concurrentie te laten spelen", zegt de Franse concurrentiewaakhond die zich heeft gebogen over de aankoopallianties van de grote Franse distributeurs.

Vier groepen bezetten 90% van de markt

Een half jaar terug in de tijd: op 10 september 2014 kondigden de Franse distributiegroepen Auchan en Système U aan dat hun inkoopdiensten voortaan gaan samenwerken. Een kleine maand later volgden Intermarché en Casino dat voorbeeld en op 22 december deden Carrefour en Cora/Match hetzelfde. De Franse overheid vroeg de 'Autorité de la Concurrence' echter om een gefundeerd en gedocumenteerd advies. Dat rapport is nu openbaar gemaakt.

 

"Als gevolg van al die akkoorden is de markt momenteel opgedeeld tussen vier grote inkoopgroeperingen (Intermarché-Casino, Carrefour-Cora, Auchan-Système U en E.Leclerc), die samen meer dan 90% van de markt dekken", zo begint het rapport. Die grote marktconcentratie houdt weinig goeds in voor de vrije concurrentie, zo stelt de Franse concurrentiewaakhond vast.

 

"Flink wat risico's voor de vrije concurrentie"

Ten eerste kan de samenwerking binnen inkoopallianties leiden tot het uitwisselen van gevoelige informatie over de commerciële strategie, het assortiment, afspraken rond promoties en dergelijke. Ten tweede dreigt de winkelmobiliteit te verminderen: twee concurrenten die deel uitmaken van dezelfde inkooporganisatie zullen elkaar geen vestigingen trachten af te snoepen.

 

Ook dreigen de leveranciers in een moeilijk parket te belanden wanneer er tijdens de onderhandelingen geen overeenkomst wordt bereikt over de prijzen: ze dreigen dan meteen bij twee grote groepen uit de rekken te verdwijnen, wat niet alleen hun eigen onderhandelingspositie verzwakt, maar ook de rest van de markt kan verstoren.

 

Daarnaast dreigen sommige leveranciers in een situatie van 'economische afhankelijkheid' te verzeilen: dat is in Frakrijk het geval van zodra één klant meer dan 15% van de groepsomzet vertegenwoordigt en zet in geval van misbruik de deur open naar rechtszaken.

 

De Franse concurrentiewaakhond maant de betrokken distributeurs en leveranciers dan ook aan om de nodige correcties aan te brengen en waarschuwt dat ze strikt zal toezien op de naleving van de concurrentieregels. Tegelijk vraagt ze de Franse overheid om de wetgeving aan te passen zodat ze meer slagkracht krijgt om alles te kunnen controleren.

 

Voor alle duidelijkheid: het advies is vrijblijvend en de Franse concurrentiewaakhond kan de allianties tussen de distributiereuzen niet terugdraaien, laat staan veranderingen opleggen. Maar de overheid kan er zich natuurlijk wel op beroepen om eventuele wetgevende stappen te zetten. Of de regering in Parijs dat ook van plan is, is echter nog niet duidelijk...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top