Franse supermarkten counteren Amazon

Intermarché winkel
Shutterstock.com

Intermarché, Auchan en Carrefour vergemakkelijken de toegang tot hun digitale platforms en afhaalpunten voor kleine zelfstandige handelaars die getroffen zijn door de nieuwe lockdown. Dat doen ze uit solidariteit, maar uiteraard ook uit eigenbelang.

 

Boodschap voor Amazon

Het bericht van Intermarché vorige week liet aan duidelijkheid niets te wensen over: “Sorry Amazon. Vanaf maandag kunnen allen die, net als wij, de lokale handel willen steunen, hun boeken weer bij hun boekhandelaar kopen.” Concreet hebben de Musketiers besloten om een ​​‘Drive Solidaire’ op hun e-commercesite te openen, waar onafhankelijke boekhandels ​​hun boeken gratis mogen vermelden gedurende de komende zes maanden.

 

Auchan kondigde al een vergelijkbaar initiatief aan. Kleine handelaars die getroffen zijn door de lockdown kunnen zonder bijkomende kosten gebruik maken van de afhaalpunten in de supermarktketen. Alle retailers die klant zijn van Mondial Relay (onder meer de boekhandels Furet du Nord, de speelgoedwinkels van MaxiToys en de H&M-winkels) zijn welkom.

 

Carrefour gaat zelfs nog een stapje verder en richt zich ook op voedingswinkels. Ze kunnen gratis op de marktplaats terecht en de distributeur biedt hen tevens een “versnelde digitaliseringsoplossing met de steun van partner Mirakl”, schrijft Linéaires. Naast gewone voedingswinkels kunnen ook dierenvoedingswinkels en handelaars die verzorgings- en schoonheidsproducten verkopen zich aansluiten.

 

Solidariteit?

Bij al deze solidariteitsinitiatieven speelt natuurlijk een (stevig) stukje eigenbelang. Voor de distributeurs is het immers een kans om hun aanbod verder uit te breiden. Zoals voor Carrefour, wiens marktplaats werd gelanceerd in juni 2020.

 

Toch zijn de acties in de eerste plaats een reactie op Amazon, en meer bepaald op de agressieve pré-Black Friday campagne van de e-tailer op een moment dat alle niet-essentiële winkels moeten sluiten. De oproep vorige week op RTL van Frédéric Duval, algemeen directeur Amazon Frankrijk, aan de kleine handelaars om zich aan te sluiten bij de webreus, schoot bij velen dan ook in het verkeerde keelgat.