Gérard Lavinay nieuwe CEO Dia Frankrijk

Gérard Lavinay nieuwe CEO Dia Frankrijk

Nu de overname van de Franse winkels van het Spaanse Dia door Carrefour is afgerond, wordt Gérard Lavinay er de nieuwe CEO. Hij was voorheen het hoofd van Carrefour België.

800 winkels

Tussen 2009 en 2013 was Lavinay CEO bij Carrefour België, dat toen ook een herstructurering onderging. Met de geslaagde redding van de Belgische tak oogstte hij veel lof, en de Franse keten hoopt dat hij dat kunststukje nu kan herhalen met Dia.

 

Discounter Dia doet het in Frankrijk allesbehalve goed, omdat de gewone supermarkten onderling ook een enorme prijzenslag leveren. In 2013 leed de keten een nettoverlies van 23 miljoen euro en ook dit jaar zou de keten met meer dan 10 procent achteruitgaan.

 

Bij de overname van Dia (dat tot 2011 onder de naam Ed al deel uitmaakte van Carrefour) zijn 800 winkels in heel Frankrijk betrokken, goed voor 550.000 m² winkelruimte. Carrefour kan met de overname vooral meer buurtwinkels toevoegen aan zijn winkelpark en zijn aanwezigheid rond Parijs versterken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top