Galeries Lafayette krijgt tik na terrorisme

Galeries Lafayette krijgt tik na terrorisme

Galeries Lafayette krijgt tik na terrorisme

De Franse warenhuisketen Galeries Lafayette heeft in de eerste helft van het boekjaar zijn omzet met 6% zien dalen en wijst daarvoor onder andere naar de nasleep van de terroristische aanslagen in Frankrijk.

Daling buitenlandse toeristen

Galeries Lafayette haalde in de eerste helft van dit jaar een omzet van 1,6 miljard euro. Een jaar eerder was dat nog 1,7 miljard euro. De daling is voor een groot stuk te wijten aan de daling van het aantal toeristen: zo zijn de aankopen van toeristen in de grote winkel in Parijs goed voor de helft van de omzet, maar die toeristen bleven weg na de aanslagen in Parijs. Het aantal buitenlandse bezoekers daalde er dan ook met ongeveer 15%.

 

Toch blijft CEO Nicolas Houzé met vertrouwen naar de toekomst kijken. Voor volgend jaar verwacht hij een omzetgroei van 8% en tegen 2020 moet de winst van het bedrijf verdubbeld zijn. Daarom zal er ook elk jaar 150 miljoen euro geïnvesteerd worden in de groei van Galeries Lafayette.

 

Zo komt er in 2018 een nieuwe flagshipstore aan de Champs-Elysées en wordt er meer aandacht geschonken aan digitale diensten. Tegen 2020 moet de online verkoop goed zijn voor 10% van de totale omzet, tegenover slechts 2% nu.

 

Daarnaast wordt het aantal outletlocaties voor eind 2017 uitgebreid van drie naar tien en komen er voor 2020 ook vijf nieuwe winkels in het buitenland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).