Gazelle wil via overname Batavus grootste fietsenmaker ter wereld worden | RetailDetail

Gazelle wil via overname Batavus grootste fietsenmaker ter wereld worden

Gazelle wil via overname Batavus grootste fietsenmaker ter wereld worden

Pon (eigenaar van fietsenmerk Gazelle) heeft 850 miljoen euro veil voor Accell (dat merken als Batavus en Sparta bezit). Als de overname doorgaat, zou Pon 2,3 miljoen fietsen per jaar maken en zo wereldmarktleider worden.

Geen zekerheid rond overname

Pon biedt voor de overname van Accell 32,72 euro per aandeel, 23,2% meer dan de beurskoers van de fietsenmaker op maandagavond en goed voor een totaalbedrag van 846 miljoen euro. Ondertussen is het aandeel van Accell wel al flink de hoogte in geschoten. “De raad van bestuur en het management van Accell zijn samen met hun financiële en juridische adviseurs alle aspecten van het voorstel zorgvuldig aan het bestuderen en evalueren”, zegt Accell in een persbericht. “Er kan geen zekerheid worden gegeven dat deze gesprekken zullen leiden tot een transactie.”

 

Accell verkocht vorig jaar 1,5 miljoen fietsen en is goed voor een omzet van een miljard euro. Het is de eigenaar van 25 merken, waaronder Batavus, Sparta en Raleigh, en is marktleider in landen als Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De aandelen van de groep zitten verspreid bij een aantal aandeelhouders, waarvan vermogensbeheerder Fidelity met 10,1% de grootste is.

 

Pon van zijn kant haalt slechts een tiende van zijn omzet uit de verkoop van fietsen, maar hoopt dat aandeel dus uit te breiden met de aankoop van Accell. De totale omzet van het grootste familiebedrijf is wel goed voor zeven miljard euro, die het vooral haalt als importeur van meerdere automerken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.