GBL wil aandeel in Adidas opdrijven | RetailDetail

GBL wil aandeel in Adidas opdrijven

GBL wil aandeel in Adidas opdrijven

GBL, de holding rond financier Albert Frère, wil zijn aandelenpakket bij het Duitse Adidas verder uitbreiden. De holding kocht zich vorig jaar verrassend in bij de fabrikant van sportartikelen en wil zijn aandeel nu nog vergroten.

Strategiewijziging

GBL heeft momenteel al meer dan 5 procent van Adidas in handen en onlangs raakte nog bekend dat Ian Gallienne, co-CEO van GBL en schoonzoon van Albert Frère, een plek krijgt in de raad van bestuur bij Adidas.

 

“Een duidelijk signaal dat we Adidas op termijn zien uitgroeien naar een strategische participatie voor onze holding”, zei Gérard Lamarche, de andere co-CEO van GBL, daar vrijdag over. “We willen voor een langere tijd onze verantwoordelijkheid nemen in het bedrijf. Zolang de koers van het aandeel het toelaat, zullen we onze positie in Adidas blijven versterken”, schrijft De Tijd.

 

De uitbreiding van het belang bij Adidas maakt deel uit van een strategiewijziging bij GBL, waarbij het minder afhankelijk wil worden van grote Franse nuts- en energiebedrijven, zoals Total, Engie en Suez Environnement. Zo verkocht het dit jaar nog een groot belang in Total voor 650 miljoen euro. Dat geld werd vrijwel onmiddellijk aangewend voor nieuwe investeringen bij Adidas, maar ook bij het Zwitserse dienstenbedrijf SGS, luierfabrikant Ontex en het Belgische Umicore.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.