"Geen grote verrassing" mocht Unilever voor Rotterdam kiezen

"Geen grote verrassing" mocht Unilever voor Rotterdam kiezen

"Geen grote verrassing" mocht Unilever voor Rotterdam kiezen
Shutterstock

Volgens de Financial Times maakt Rotterdam en niet Londen de meeste kans om het hoofdkantoor van het Brits-Nederlandse Unilever te krijgen. De zakenkrant baseert zich daarvoor op bronnen uit politieke middens.

 

Dubbele vlag

Unilever, het concern boven wereldmerken als Axe, Dove, Ola, Knorr en Lipton (om slechts die bij naam te noemen), heeft nu nog twee hoofdkantoren: een in Londen en een in Rotterdam (foto). Dat is nog een restant van de fusie tussen het Nederlandse Margarine Unie en het Britse Lever Brothers in 1930. Naast twee hoofdkantoren heeft Unilever overigens ook nog altijd twee juridische entiteiten en twee beursnoteringen (in Londen én Amsterdam).

 

Toen het Amerikaanse Kraft Heinz vorig jaar een ongevraagd bod op Unilever uitbracht, beloofde topman Paul Polman om de ingewikkelde ‑ en tegelijk ook wel dure ‑ organisatiestructuur van nabij te bekijken. Volgens Polman beperkt die dubbele vlag trouwens ook de slagkracht van Unilever wanneer dat zelf op overnamepad zou gaan. De Financial Times schrijft nu dat de kans groeit dat Unilever zijn hoofdkantoor in Rotterdam zou vestigen en citeert een betrokken Britse ambtenaar, die zegt dat het “geen grote verrassing” zou zijn als Unilever Nederland boven het Verenigd Koninkrijk verkiest.

 

Politiek getouwtrek

Mocht Unilever Londen de rug toekeren, dan zou dit een klap zijn in het gezicht van de Britse premier Theresa May. Die verlaagde in de aanloop naar de Brexit de vennootschapsbelasting al flink om zoveel mogelijk multinationals in Londen te houden. Op het Londense hoofdkantoor van Unilever alleen al werken zo’n 1.300 mensen, in heel het Verenigd Koninkrijk gaat het om 7.500 mensen.

 

Al laat ook de Nederlandse premier Mark Rutte, nota bene een ex-medewerker van Unilever, zich niet onbetuigd in de strijd. Zijn regering schafte onder meer de dividendbelasting af en Rutte & Co hebben nooit verhuld dat ze dat deden om Unilever ‑ dat in Nederland werk verschaft aan zo’n 3.000 mensen ‑ te overtuigen om te kiezen voor Rotterdam.

 

Bij het concern zelf is men heel zuinig met commentaar: “Kennelijk denkt men dit in Engeland”, reageert een woordvoerder van Unilever bij zakenkrant FD. “Maar de beslissing wordt voor het einde van het eerste kwartaal, dus voor eind maart genomen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).