"Geen grote verrassing" mocht Unilever voor Rotterdam kiezen

"Geen grote verrassing" mocht Unilever voor Rotterdam kiezen

"Geen grote verrassing" mocht Unilever voor Rotterdam kiezen
Shutterstock

Volgens de Financial Times maakt Rotterdam en niet Londen de meeste kans om het hoofdkantoor van het Brits-Nederlandse Unilever te krijgen. De zakenkrant baseert zich daarvoor op bronnen uit politieke middens.

 

Dubbele vlag

Unilever, het concern boven wereldmerken als Axe, Dove, Ola, Knorr en Lipton (om slechts die bij naam te noemen), heeft nu nog twee hoofdkantoren: een in Londen en een in Rotterdam (foto). Dat is nog een restant van de fusie tussen het Nederlandse Margarine Unie en het Britse Lever Brothers in 1930. Naast twee hoofdkantoren heeft Unilever overigens ook nog altijd twee juridische entiteiten en twee beursnoteringen (in Londen én Amsterdam).

 

Toen het Amerikaanse Kraft Heinz vorig jaar een ongevraagd bod op Unilever uitbracht, beloofde topman Paul Polman om de ingewikkelde ‑ en tegelijk ook wel dure ‑ organisatiestructuur van nabij te bekijken. Volgens Polman beperkt die dubbele vlag trouwens ook de slagkracht van Unilever wanneer dat zelf op overnamepad zou gaan. De Financial Times schrijft nu dat de kans groeit dat Unilever zijn hoofdkantoor in Rotterdam zou vestigen en citeert een betrokken Britse ambtenaar, die zegt dat het “geen grote verrassing” zou zijn als Unilever Nederland boven het Verenigd Koninkrijk verkiest.

 

Politiek getouwtrek

Mocht Unilever Londen de rug toekeren, dan zou dit een klap zijn in het gezicht van de Britse premier Theresa May. Die verlaagde in de aanloop naar de Brexit de vennootschapsbelasting al flink om zoveel mogelijk multinationals in Londen te houden. Op het Londense hoofdkantoor van Unilever alleen al werken zo’n 1.300 mensen, in heel het Verenigd Koninkrijk gaat het om 7.500 mensen.

 

Al laat ook de Nederlandse premier Mark Rutte, nota bene een ex-medewerker van Unilever, zich niet onbetuigd in de strijd. Zijn regering schafte onder meer de dividendbelasting af en Rutte & Co hebben nooit verhuld dat ze dat deden om Unilever ‑ dat in Nederland werk verschaft aan zo’n 3.000 mensen ‑ te overtuigen om te kiezen voor Rotterdam.

 

Bij het concern zelf is men heel zuinig met commentaar: “Kennelijk denkt men dit in Engeland”, reageert een woordvoerder van Unilever bij zakenkrant FD. “Maar de beslissing wordt voor het einde van het eerste kwartaal, dus voor eind maart genomen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.