Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment
shutterstock

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

 

Afscheid 72-jarige patriarch

De wissel van de macht is gepland voor 16 mei: huidig topman Bruno Bich is dan 72 en bereikt daarmee de leeftijdsgrens die is voorzien in de statuten van het bedrijf. Zijn oudste zoon Gonzalve krijgt de dagelijkse leiding van het bedrijf, huidig vicevoorzitter Pierre Vareille schuift door naar het postje van voorzitter van de raad van bestuur.

 

Daarmee keert de groep terug naar een tweekoppig leiderschap, zoals dat het geval was tot 2016. Dat jaar stapte toenmalig operationeel directeur Mario Guevara plots op en zette vader Bich ‘noodgedwongen’ een dubbel petje op. Toen al was afgesproken dat hij zijn zoon Gonzalve, een gewezen consultant die sinds 2003 bij Bic werkt en daar opklom tot operationeel directeur (COO), zou voorbereiden op de functie van CEO.

 

Mindere resultaten

De machtsoverdracht gebeurt in een context van mindere resultaten. De groep realiseerde vorig jaar een omzet van 2,02 miljard euro, een daling met 0,3%. Vooral de goedkope dollar speelde de groep parten: exclusief wisselkoerseffecten was er een stijging met een half percentje en op vergelijkbare basis klom de omzet 1,4%.

 

De operationele winst vóór belastingen viel terug van 408,2 naar 398,1 miljoen euro. De nettowinst steeg wel tot 288,3 miljoen euro (+15%) dankzij een lagere belastingvoet. Ook op de beurs verliest Bic van zijn pluimen: het bedrijf verloor al 7% van zijn waarde sinds begin dit jaar en noteert intussen 28% lager dan een jaar geleden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Media Markt boet voor Metro en voor Turkije

14/08/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, stagneerde in het voorbije kwartaal. De elektronicagroep moet op de beurs ook boeten voor de aandelendip bij Metro, de holding waarvan het vorig jaar afsplitste, en bezorgdheden om de Turkse expansie.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.