Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment
shutterstock

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

 

Afscheid 72-jarige patriarch

De wissel van de macht is gepland voor 16 mei: huidig topman Bruno Bich is dan 72 en bereikt daarmee de leeftijdsgrens die is voorzien in de statuten van het bedrijf. Zijn oudste zoon Gonzalve krijgt de dagelijkse leiding van het bedrijf, huidig vicevoorzitter Pierre Vareille schuift door naar het postje van voorzitter van de raad van bestuur.

 

Daarmee keert de groep terug naar een tweekoppig leiderschap, zoals dat het geval was tot 2016. Dat jaar stapte toenmalig operationeel directeur Mario Guevara plots op en zette vader Bich ‘noodgedwongen’ een dubbel petje op. Toen al was afgesproken dat hij zijn zoon Gonzalve, een gewezen consultant die sinds 2003 bij Bic werkt en daar opklom tot operationeel directeur (COO), zou voorbereiden op de functie van CEO.

 

Mindere resultaten

De machtsoverdracht gebeurt in een context van mindere resultaten. De groep realiseerde vorig jaar een omzet van 2,02 miljard euro, een daling met 0,3%. Vooral de goedkope dollar speelde de groep parten: exclusief wisselkoerseffecten was er een stijging met een half percentje en op vergelijkbare basis klom de omzet 1,4%.

 

De operationele winst vóór belastingen viel terug van 408,2 naar 398,1 miljoen euro. De nettowinst steeg wel tot 288,3 miljoen euro (+15%) dankzij een lagere belastingvoet. Ook op de beurs verliest Bic van zijn pluimen: het bedrijf verloor al 7% van zijn waarde sinds begin dit jaar en noteert intussen 28% lager dan een jaar geleden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Standaard Boekhandel opent Brusselse flagshipstore

25/06/2018

In de Brusselse voetgangerszone mikt Standaard Boekhandel op een internationaal publiek met een grote keuze aan boeken in het Frans en het Engels. Ook de schrijf- en papierwaren van zusterketen Club krijgen alle ruimte.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.